Abses di dahi

definisi

An abses di dahi adalah rongga yang dipenuhi nanah, yang terbentuk kerana jangkitan dengan bakteria. Tubuh merangkum abses dengan membran nipis untuk mengelakkan jangkitan merebak ke tisu sekitarnya.

Punca

Pada dasarnya, abses boleh terbentuk di mana sahaja di permukaan badan atau di semua organ. Jerawat sering timbul di dahi, yang sudah bernanah kecil. Yang biasa nanah jerawat adalah bentuk yang tidak berbahaya bagi abses, yang berkembang apabila pori-pori halus pada kulit wajah menjadi tersumbat dengan sebum berlebihan dan sisik kulit.

Pori-pori yang tersumbat dijajah oleh bakteria dan menyebabkan keradangan tempatan dengan nanah pembentukan. Abses dibentuk oleh kuman, Seperti bakteria atau kulat, yang membiak pada kulit. Dalam kebanyakan kes, penyebab utama abses adalah bakteria Staphylococcus aureus, komponen flora kulit semula jadi manusia.

Bakteria memasuki tisu melalui luka kecil pada kulit dan menyebabkan jangkitan. Dengan menekan dan menghilangkan kotoran kulit, luka kecil dapat timbul di dahi, di mana patogen yang menyebabkan penyakit dapat menembus dan menyebabkan abses. The sistem imun cuba melawan bakteria, tetapi tidak berjaya dan oleh itu merangkumi keradangan dengan membran nipis dari tisu yang tersisa.

Orang yang lemah sistem imun, seperti mereka yang mempunyai kanser dan mereka yang mengambil ubat imunosupresif, sangat rentan terhadap abses. Tidak sihat diet dan turun naik hormon menyokong perkembangan kekotoran kulit dari mana abses dapat berkembang. Walaupun penghalang kulit tidak lagi utuh, seperti halnya dengan orang yang menderita neurodermatitis atau alahan, bakteria dapat dengan mudah menembusi jauh di bawah kulit dan menyebabkan abses.

Diagnosa

Diagnosis abses di dahi dibuat secara jelas dengan cara yang biasa perubahan kulit. Doktor juga boleh mengambil kesan rembesan purulen dan dengan itu menentukan patogen yang tepat. Dalam kes demam atau penyebaran keradangan yang kuat, darah boleh diambil dari pesakit dan nilai keradangan dapat dianalisis.

Gejala

Abses di dahi adalah pengumpulan nanah yang kelihatan, yang dipisahkan dari tisu yang lain oleh kapsul. Apabila abses telah matang di bawah kulit, nanah putih kekuningan kepala kelihatan di tengah. Apabila disentuh, abses dapat terbuka secara spontan dan nanah mengosongkan.

Tisu di sekitar abses sangat kemerahan dan bengkak. Abses boleh menyebabkan berdenyut kesakitan. Kulit di sekitar keradangan terasa hangat dan sangat sensitif terhadap sentuhan.

Sekiranya keradangan merebak ke tisu sekitarnya, gejala lain seperti demam, sakit anggota badan dan perasaan sakit umum mungkin berlaku. Abses besar di dahi sangat berbahaya kerana otak berdekatan dengan tapak keradangan dan mudah diserang oleh patogen. Hasilnya adalah abses yang mengancam nyawa di otak.

Kemudian sakit kepala, pening dan keruh kesedaran juga berlaku. Sekiranya abses di dahi menyebabkan tambahan sakit kepala, doktor harus segera berjumpa. Terdapat risiko bakteria menyebar dari pengumpulan nanah melalui tisu sekitarnya ke dalam aliran darah.

Mereka mungkin telah melalui vena darah aliran keluar dan menyebabkan sinus yang disebut vena trombosis, yang mengancam nyawa. Kemungkinan a otak abses juga mesti dikecualikan. Abses otak sering dikaitkan dengan sakit kepala, keruh kesedaran, loya dan muntah. Pada ketika ini, staf editorial mengesyorkan artikel berikut: Abses kepala