Abses dengan fistula | Abses

Abses dengan fistula

An abses disebabkan oleh keradangan kelenjar bau (kelenjar proctodeal), yang terletak di antara sfinkter dalaman dan luaran di kawasan saluran dubur. Saluran kelenjar mereka terbuka ke saluran dubur. Keradangan menyebabkan tisu membengkak dan rembesan tidak lagi dapat mengalir melalui saluran.

Ini menyebabkan pengumpulan nanah dan jerawat berisi nanah untuk terbentuk di kawasan anus/dubur.. Dalam kes a fistula, saluran fistula tetap melalui otot ke saluran dubur dan nanah dibuang ke saluran dubur. Hanya apabila fistula saluran tersumbat adakah gejala yang sama berlaku seperti pada abses.

Ini boleh berulang. Ini bermaksud bahawa fistula biasanya tidak dapat dilihat, tetapi selalu boleh menyebabkan pecahnya akut nanah dengan kesakitan kerana penyumbatan saluran fistula. Tiada siapa yang selamat dari abses pembentukan.

Abses adalah jangkitan yang berlaku sekali seumur hidup pada kebanyakan orang dan biasanya dapat dirawat dengan mudah dan tanpa akibat. Namun, kerana abses boleh menyebabkan darah keracunan atau merebak ke organ lain, ia harus selalu dirawat dengan teliti dan seawal mungkin. Dengan cara ini komplikasi dan intervensi pembedahan dapat dielakkan. Selain itu, pembentukan abses yang dapat dihindari harus dicegah dengan langkah-langkah kebersihan dan pembasmian kuman yang mencukupi.