Acne Aestivalis: Punca, Gejala & Rawatan

Jerawat aestivalis adalah bentuk khas dermatosis ringan. Ia juga dikenali sebagai musim panas jerawat or Jerawat Mallorca.

Apa itu jerawat aestivalis?

Jerawat aestivalis mewakili bentuk khas dermatosis polimorfik (matahari alahan). Jerawat aestivalis mewakili bentuk khas dermatosis polimorfik (matahari alahan). Ia juga dikenali sebagai Jerawat Mallorca atau jerawat musim panas. Ini merujuk kepada penyakit kulit folikel sebum. Dalam bentuk jerawat yang cenderung genetik ini keadaan, pustula dan nodul terbentuk kulit kawasan yang terdedah kepada cahaya matahari. Nama jerawat aestivalis disebabkan oleh ahli dermatologi Denmark Nils Hjorth, yang pertama kali menggambarkan gambaran klinikal pada tahun 1972. Terutama dipengaruhi oleh Jerawat Mallorca, yang tidak ada hubungannya dengan jerawat atau pulau Mallorca, adalah pelancong yang mendedahkan diri mereka Radiasi UV lagi setelah sekian lama tidak hadir dari cahaya matahari. Ini awalnya terjadi terutama di Mallorca ketika menjadi penting sebagai destinasi percutian bagi pelancong Jerman, sehingga menimbulkan istilah "jerawat Mallorca". Pada prinsipnya, jerawat aestivalis boleh terjadi di mana-mana tempat yang cerah di dunia. The kulit masalah adalah perkara biasa pada wanita yang lebih muda.

Punca

Jerawat aestivalis adalah bentuk matahari tertentu alahan yang dipanggil dermatosis polimorfik oleh profesional perubatan. Ia dilihat pada orang yang mempunyai kecenderungan untuk cacat atau kulit berminyak atau jerawat. Jerawat aestivalis disebabkan oleh kelembapan kulit yang berlebihan, yang menyebabkan liang pori tersumbat. Ahli dermatologi mengesyaki bahawa kosmetik yang mengandungi pengemulsi dan lemak memainkan peranan khas. Sebagai contoh, bahan ini juga terdapat dalam produk yang digunakan untuk perlindungan dari cahaya matahari. Sekiranya orang yang terkena tinggal di bawah sinar matahari untuk jangka waktu yang lebih lama, misalnya dengan berjemur, gunakan matahari produk atau kosmetik kaya dengan lemak, ini membawa kepada perkembangan jerawat aestivalis. Radikal bebas yang disebut terbentuk oleh sinar UV. Bahan ini membentuk sebatian dengan bahan lain. Sekiranya mereka memenuhi bahan-bahan kosmetik seperti asid lemak pada kulit, bahan terbentuk yang merosakkan tisu. Sekiranya orang yang terjejas cenderung, keradangan berlaku di rambut folikel, yang menjadi ketara melalui keluhan yang biasa terjadi pada jerawat aestivalis. Kadang-kadang bahan berbahaya juga terbentuk dari minyak sebum tubuh sendiri kerana reaksi dengan sinaran matahari. Orang yang sudah mempunyai jerawat atau kecenderungan jerawat dianggap sangat berisiko. Oleh itu, mereka sering menunjukkan kulit yang semakin teruk keadaan dan mengembangkan jerawat Mallorca.

Gejala, keluhan dan tanda

Jerawat aestivalis dicirikan oleh aduan biasa yang berlaku setelah terdedah kepada cahaya matahari. Ini adalah penampilan papula kecil dan pustula berukuran pinhead, nodul dengan halaman kemerahan, dan gatal-gatal yang teruk. Bahagian kulit yang terjejas terutamanya adalah bahagian luar lengan atas dan décolleté. Muka dan dada juga sering terjejas. Sebaliknya, jerawat aestivalis jarang berlaku di kawasan perut dan di bahagian bawah kaki. Berbeza dengan jerawat klasik, jerawat Mallorca tidak menunjukkan bintik hitam.

Diagnosis dan kursus

Jerawat aestivalis biasanya dapat didiagnosis oleh pakar dermatologi yang berpengalaman berdasarkan gejala ciri sahaja. Semasa meringkaskan sejarah perubatan, doktor menanyakan kepada pesakit mengenai tempat tinggalnya di bawah sinar matahari serta penggunaan produk kosmetik yang mengandungi komponen berlemak. Untuk mengesahkan diagnosis, ada pilihan untuk menyinari kawasan kulit tertentu dengan cahaya UV-A. Prosedur ini disebut photoprovocation dalam perubatan dan mencetuskan reaksi kulit khas jerawat Mallorca. Selain itu, komedo tidak ada pada jerawat aestivalis, yang merupakan petunjuk lain pada kulit keadaan. Jalannya jerawat aestivalis biasanya tidak berbahaya. Sekiranya pesakit secara konsisten menghindari cahaya matahari, gejala yang menyusahkan akan hilang dengan sendirinya setelah beberapa hari. Di samping itu, orang yang terjejas dapat memperbaiki masalah kulit sendiri dengan membiasakan diri dengan sinar matahari dan meningkatkan penyamakan kulit.

Komplikasi

Jerawat aestivalis, juga dikenali sebagai jerawat Majorca, jerawat musim semi, atau jerawat musim panas, biasanya sembuh setelah beberapa hari pada orang dewasa yang sihat. Parut atau komplikasi lain sangat jarang berlaku. Walau bagaimanapun, penyakit ini paling kerap menyerang remaja dan dewasa muda dengan berminyak, kulit berminyak dan dengan kecenderungan untuk vulgaris jerawat. Sebabnya ialah kenyataan bahawa jerawat aestivalis bukan hanya berpunca daripada gabungan Radiasi UV dan pelindung matahari yang berminyak. Di samping itu, reaksi antara Radiasi UV dan sebum badan sendiri di lapisan atas kulit juga mungkin. Sekiranya jerawat musim panas gatal ditambahkan vulgaris jerawat, sejumlah komplikasi mungkin berlaku. Jerawat aestivalis itu sendiri menyebabkan pembentukan pustula dan nodul yang sangat gatal pada kawasan kulit yang terdedah kepada cahaya matahari. Gatal yang teruk menyebabkan pesakit menggaru kawasan kulit yang terkena. Sentuhan berterusan dengan jari yang terkontaminasi mikroba boleh menyebabkan yang sudah ada vulgaris jerawat semakin teruk. Perkara ini berlaku terutamanya jika pustula jerawat bernanah terbuka dan kandungan yang tercemar bersentuhan dengan kawasan kulit yang lain. Sekiranya superinfeksi terbentuk dengan cara ini, biasanya mereka harus dirawat antibiotik. Menggaru pustula terbuka juga dapat menyebabkan mereka tidak sembuh tanpa meninggalkan jejak, tetapi terbentuk parut.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Dalam banyak kes, jerawat aestivalis tidak memerlukan rawatan perubatan langsung. Gejala biasanya hilang semula apabila orang yang terkena memendekkan atau menghentikan pendedahan cahaya sepenuhnya, dan tidak ada komplikasi lebih lanjut. Biasanya penggunaan matahari juga membantu secara langsung mencegah dan mengelakkan gejala jerawat aestivalis. Pemeriksaan dan rawatan oleh doktor harus dilakukan sekiranya gejala tidak hilang sendiri atau berlanjutan untuk jangka waktu yang sangat lama. Dalam kes ini, kebanyakan pesakit juga mengalami gatal atau pustula dan papula yang teruk. Sekiranya gejala ini berlaku, doktor harus berjumpa. Rawatan itu sendiri agak mudah dengan bantuan krim dan salap dan dengan cepat membawa kepada positif penyakit ini. Walau bagaimanapun, orang yang terjejas harus menjaga kulitnya dan tidak memaparkannya pada cahaya matahari yang panjang dan kuat. Ini dapat mengelakkan terbakar dan penyakit kulit yang lebih jauh. Rawatan jerawat aestivalis berlaku di pakar dermatologi.

Rawatan dan terapi

Rawatan perubatan tidak semestinya diperlukan untuk jerawat aestivalis. Dalam kes ringan, mengelakkan cahaya matahari selama beberapa hari dianggap sebagai pilihan terbaik untuk mengatasi gejala kulit. Penting juga untuk tidak menggunakan pelindung matahari yang berminyak, krim dan selepas matahari losyen ke kulit, lebih suka menggunakan produk yang bebas dari minyak. Sekiranya pesakit mengalami gatal, disyorkan kompres untuk penyejukan. Sekiranya ketidakselesaan teruk, ada kemungkinan doktor akan menetapkan a kortison krim atau antihistamin. Walau bagaimanapun, antihistamin dianggap berguna hanya jika ada reaksi alahan organisma kepada bahan yang muncul ketika cahaya matahari hadir. Dalam kes-kes yang sangat jelas, pelaksanaan khas terapi cahaya menjanjikan kelegaan. Penyinaran cahaya buatan juga dapat digunakan untuk mencapai pigmentasi yang lebih kuat. Untuk rawatan tersumbat rambut folikel dan kelenjar sebaceous, yang dadah isotretinoin dan tretinone boleh digunakan. Ini mempunyai kesan pembukaan dan melegakan kulit keradangan.

Prospek dan prognosis

Jerawat aestivalis menyebabkan ketidakselesaan terutamanya apabila orang yang terkena terkena cahaya matahari langsung. Dalam kes ini, terdapat kemerahan kulit yang teruk dan penampilan papula. Ini boleh membawa kepada perasaan malu dan kompleks rendah diri, sehingga pesakit menarik diri. Kualiti hidup biasanya dikurangkan oleh sensasi subyektif jerawat aestivalis. Tidak jarang, keluhan kulit juga dikaitkan dengan gatal yang teruk dan tidak menyenangkan, yang juga boleh membawa untuk masalah tidur. Dalam kes yang teruk, parut dan luka juga boleh terbentuk. Kerana pencemaran atau kebersihan yang tidak baik, jangkitan dan keradangan juga boleh timbul pada kulit, yang kemudian harus dirawat dengan bantuan antibiotik.Untuk mengelakkan gejala jerawat aestivalis, orang yang terjejas mesti mengelakkan cahaya matahari langsung dan terkehadapan dalam hidupnya. Serangan akut dirawat dengan bantuan krim dan antihistamin. Tambahan pula, terapi cahaya boleh juga membawa kepada peningkatan penyakit. Biasanya tidak ada perubahan jangka hayat kerana jerawat aestivalis.

pencegahan

Cara terbaik untuk mencegah jerawat aestivalis adalah secara konsisten mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan. Sekiranya sinar matahari tidak dapat dielakkan, disarankan untuk membiasakannya dengan perlahan dan mulakan dengan berjemur pendek yang berlangsung tidak lebih dari lima hingga sepuluh minit dan berlangsung pada awal pagi atau lewat petang.

Penjagaan selepas itu

Dalam jerawat aestivalis, penjagaan selepas ini biasanya tidak diperlukan atau mungkin. Dalam kes ini, orang yang terlibat bergantung pada rawatan simptomatik semata-mata untuk mengurangkan gejala keadaan ini. Dalam kebanyakan kes, penyembuhan diri tidak berlaku. Pesakit biasanya bergantung pada pengambilan ubat atau menggunakan krim untuk mengurangkan gejala jerawat aestivalis. Semasa mengambil ubat, penjagaan harus diambil untuk memastikan bahawa ia selalu diambil. Kemungkinan interaksi dengan ubat lain juga harus diambil kira untuk mengelakkan komplikasi. Semasa menggunakan krim, kulit harus dicuci terlebih dahulu. Begitu juga, penggunaan krim berminyak harus dielakkan sejauh mungkin untuk melindungi kulit. Sekiranya jerawat aestivalis disebabkan oleh reaksi alahan, bahan pencetus mesti dielakkan. Dalam beberapa kes, terapi cahaya juga boleh digunakan untuk meredakan simptom. Oleh kerana jerawat aestivalis sering dikaitkan dengan keluhan psikologi atau suasana hati yang tertekan, hubungan dengan penderita lain juga dapat membantu. Begitu juga, perbualan dengan rakan-rakan atau dengan keluarga sendiri membantu mengurangkan ketidakselesaan psikologi.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Mereka yang menderita jerawat aestivalis biasanya harus menghadapi akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk a ruam kulit pada leher, lengan atas dan kawasan décolleté setelah berjemur intensif. Sekiranya ruam meradang atau bernanah, doktor harus berjumpa. Bentuk yang lebih ringan dapat diatasi dengan beberapa kaedah yang mudah langkah-langkah. Untuk mengelakkan jerawat aestivalis, pelindung hidro berasaskan gel atau pelindung matahari berair harus selalu digunakan - matahari produk yang mengandungi lemak dan pengemulsi harus dielakkan. Dengan mengambil beta karotena, perlindungan sinar matahari semula jadi kulit dapat diperkuat dan dengan itu jerawat aestivalis dapat dicegah. Beta karotena kapsul harus diambil beberapa minggu sebelum bercuti. Sekiranya jerawat berlaku, walaupun terdapat pencegahan yang baik langkah-langkah, ia harus dirawat dengan kalsium tablet, misalnya dalam bentuk tablet effervescent, dan agen anti-alahan. Perlindungan yang paling boleh dipercayai terhadap jerawat aestivalis, tentu saja, menghindari sinaran UVA dengan tidak memaparkan sinar matahari terlebih dahulu atau dengan melindungi kulit dari cahaya matahari dengan pakaian. Langkah pencegahan lain yang berkesan terhadap jerawat aestivalis adalah dengan mengambil Echinacea turun beberapa hari sebelum memulakan perjalanan. Ramai penghidap mengambil persiapan ini bersama dengan kalsium persediaan sebagai perlindungan daripada jerawat aestivalis.