Jerawat Infantum: Punca, Gejala & Rawatan

Jerawat infantum adalah subtipe yang biasa berkaitan dengan usia kulit keadaan jerawat yang menyerang bayi berusia antara tiga dan enam bulan, dan harus dibezakan dari jerawat neonatorum - subtipe yang berlaku pada bayi baru lahir yang berusia lebih muda dari tiga bulan. Biasanya, doktor memilih luaran terapi dalam bentuk pembersihan muka ringan untuk merawat kulit keadaan, walaupun antibiotik terapi mungkin juga ditunjukkan untuk mengatur proses keradangan dan parut dalam bentuk yang lebih teruk.

Apa itu jerawat infantum?

Jerawat infantum adalah subtipe yang biasa berkaitan dengan usia kulit keadaan jerawat yang menyerang bayi berusia antara tiga hingga enam bulan. Jerawat adalah keadaan kulit yang paling biasa dari semua. Dilihat sepanjang hayat, lebih daripada 85 peratus semua orang dipengaruhi olehnya, yang dalam kebanyakan kes berkaitan dengan pengaruh seks tertentu hormon. Penyakit kulit dibezakan di satu pihak mengikut tahap keparahan dan di sisi lain mengikut usia pesakit. Istilah jerawat infantum adalah subtipe penyakit yang berkaitan dengan usia. Profesion perubatan memahaminya sebagai jerawat pada pra-pubertas zaman kanak-kanak. Fenomena dermatologi ini juga disebut jerawat infantilis atau jerawat bayi. Ia mesti dibezakan dari jerawat neonatal, yang disebut neonatorum jerawat pada bayi sebelum bulan ketiga kehidupan. Jerawat bayi, sebaliknya, berlaku pada kanak-kanak antara bulan ketiga dan keenam kehidupan. Kanak-kanak lelaki lebih kerap terkena jerawat infantum daripada kanak-kanak perempuan, yang boleh dikatakan jerawat pada umumnya. Kursus jerawat infantum yang teruk juga disebut jerawat conglobata infantum.

Punca

Sebab-sebab jerawat infantum kurang difahami. Ini terutama dibincangkan bahawa terdapat pengeluaran sementara yang tinggi androgen, iaitu seks lelaki hormon. Dalam konteks ini, fenomena tersebut mungkin juga merupakan gejala tumor penghasil hormon, yang harus diperjelaskan dalam pemeriksaan endokrinologi. Yang dipanggil sindrom adrenogenital juga boleh disertai dengan manifestasi jerawat infantum, penyakit metabolik yang diwariskan secara autosomal yang mengganggu sintesis hormon dalam korteks adrenal. Walau bagaimanapun, salah satu penyebab jerawat infantum yang paling biasa, serta jerawat neonatal, adalah hiperplasia kongenital kelenjar adrenal. Ini biasanya bersifat sementara dan biasanya normal dalam jangka masa enam hingga sembilan bulan. Kadang-kadang komedogenik kosmetik juga boleh menyebabkan munculnya jerawat infantum. Sekiranya produk yang sangat berminyak digunakan untuk penjagaan kulit bayi, perubahan dermatologi sering berlaku. Seperti penyakit jerawat, jerawat infantum mungkin berkaitan dengan proses hormon dan menampakkan diri dalam papula dan pustula wajah dan terutama kulit pipi, walaupun dalam keadaan teruk fistula mendalam dan nodul radang juga berlaku, yang kemudiannya pergi parut pada kulit.

Gejala, keluhan dan tanda

Jerawat infantum adalah penyakit dermatologi kulit wajah. Sebagai peraturan, sebahagian besar perubahan kulit muncul di tulang pipi secara khusus. Ini perubahan kulit boleh berlainan bentuk bergantung kepada keparahan penyakit. Sebilangan besar mereka memperlihatkan diri mereka sebagai komedon berdiri padat atau dalam bentuk banyak papula dan pustula. Terlepas dari ini, nodul radang kadang-kadang muncul di infantum jerawat, yang sangat dalam dan biasanya cair. Terutama manifestasi terakhir meninggalkan kekal parut kemudian, tetapi ini dapat dikurangkan dengan sesuai terapi.

Diagnosis dan kursus

Doktor biasanya membuat diagnosis jerawat bayi melalui diagnosis visual. The sejarah perubatan membantunya untuk menolak sebab-sebab seperti penggunaan komedogenik kosmetik. Namun, kerana dia juga mesti mengecualikan tumor dan fenomena seperti gejala adrenogenital dari diagnosis pembezaan, dia biasanya juga memerintahkan pemeriksaan yang luas dari bidang pakar di endokrinologi. Dalam kebanyakan kes, jerawat infantum sembuh sepenuhnya dalam beberapa bulan dengan terapi yang sesuai langkah-langkah dan tidak serius parut. Walau bagaimanapun, dalam proses yang teruk, penyembuhan mungkin memerlukan beberapa tahun, dan nodul dan fistula yang mendalam dapat meninggalkan bekas luka pada wajah.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Jerawat bayi adalah keadaan yang lebih baik mempengaruhi kanak-kanak berusia antara tiga hingga enam bulan. Untuk menjelaskan penyebab penyakit kulit ini dan mencari rawatan yang sesuai, kanak-kanak yang terkena itu harus ditunjukkan kepada ahli dermatologi atau pakar pediatrik. Yang terakhir akan merujuk ibu anak kepada ahli endokrinologi atau ahli dermatologi jika perlu. Tujuannya di sini adalah untuk meminimumkan akibat dari simptomologi yang mungkin disebabkan hormon. Infantum jerawat boleh membawa kepada keradangan teruk pada kulit wajah bayi. Ini bukan sahaja menyakitkan. Mereka juga boleh digores oleh anak dan membawa ke fistula atau bulu muka kulit wajah. Sekiranya tidak dirawat, kawah parut dalam dapat berkembang. Akan sangat menyusahkan anak dalam segala hal untuk tidak segera dirawat oleh dokter. Pada tahap infantum jerawat yang ringan, pemerhatian pada kulit mungkin mencukupi. Namun, kerana akibat penyakit lain mungkin berlaku, berjumpa doktor adalah pilihan yang lebih baik memandangkan usia pesakit yang muda. Sama ada rawatan pada kawasan kulit yang terjejas atau antibiotik terapi yang sesuai harus diputuskan oleh pakar yang menghadiri. Ibu seharusnya tidak berani merawat jerawat bayi sendiri. Mungkin jerawat infantum sebagai gejala menunjukkan penyakit lain.

Komplikasi

Dalam membuat prognosis jerawat bayi atau jerawat infantum, perjalanan penyakit ini sangat ketara. Walau bagaimanapun, setiap kes ini, sama ada yang ringan atau teruk, berada dalam jagaan doktor. Dalam kes ringan, merah kecil jerawat dengan benjolan kuning di bahagian tengah sembuh sepenuhnya. Prospek pemulihan tanpa komplikasi semakin meningkat sebaik sahaja kain bersih diletakkan di bawah pipi bayi semasa tidur untuk menangkap air liur sebelum menyentuh kulit. Jangan sesekali memerah jerawat dan pustula. Peluang juga berkembang vulgaris jerawat semasa akil baligh sangat tinggi. Jerawat biasa dipicu oleh perubahan hormon semasa akil baligh dan mudah dirawat sekiranya berunding dengan doktor. Tetapi, jika tidak dirawat, jerawat dan pustula menemani pesakit muda hingga akhir usia dua puluhan, dalam kes yang jarang berlaku sehingga 40 tahun. Yang tinggal adalah kawasan berparut yang besar dan harga diri yang sering rosak. Dalam kes seperti itu, terapi psikologi akan ditunjukkan sebagai tambahan kepada rawatan yang diperlukan secara perubatan.

Rawatan dan terapi

Ukuran terapi konvensional dengan Jerawat infantum sesuai dengan terapi luaran, yang merangkumi di atas semua pembersihan kulit biasa dan ringan. Produk berminyak mesti dielakkan dalam proses ini. Sebaliknya, Benzoyl peroksida seperti jerawat oksida digunakan pada kawasan kulit yang terkena pada kepekatan rendah. Sebagai alternatif, produk krim mengandungi asid azelaic boleh didapati, seperti krim Skinoren. Oleh kerana kanak-kanak kecil mempunyai kulit yang lebih nipis dan lebih tinggi penyerapan berbanding orang dewasa atau remaja, doktor mesti merancang kepekatan dan tempoh penggunaan produk dengan teliti mungkin terlebih dahulu. Dalam bentuk infantum jerawat yang lebih teruk, sistemik antibiotik terapi digunakan, yang bertujuan terutamanya untuk mengatasi proses keradangan dan dengan itu mencegah parut. Erythromycin sering digunakan dalam konteks ini dan biasanya diberikan dua kali sehari.

Prospek dan prognosis

Dalam kebanyakan kes, jerawat infantum merujuk kepada penyakit lain yang mendasari, itulah sebabnya rawatan penyakit ini biasanya dilakukan secara bersebab. Orang yang terkena menderita pustula dan papula, yang mungkin juga berkaitan dengan kesakitan. Walau bagaimanapun, gejalanya dapat dihilangkan dan dibatasi dengan rawatan yang tepat, sehingga tidak ada komplikasi khusus untuk pesakit. Begitu juga, dalam kes yang teruk, parut dan luka mungkin terbentuk dan kekal sehingga dewasa. Sebagai peraturan, rawatan dilakukan dengan mengambil makanan yang sihat. Selanjutnya, gejala dapat dikurangkan dan dirawat dengan pelbagai produk penjagaan. Sekiranya Jerawat Infantum berlaku kerana makanan atau ramuan tertentu, ibu bapa mesti mempertimbangkan perkara ini diet untuk mengelakkan gejala dan ketidakselesaan. Begitu juga, status hormon pesakit dapat diperiksa untuk mengelakkan gejala yang sama pada masa dewasa. Jangka hayat orang yang terjejas tidak dibatasi oleh penyakit dan biasanya tidak ada komplikasi lebih lanjut.

pencegahan

Jerawat sukar dicegah. Walau bagaimanapun, kebersihan kulit yang baik dapat meminimumkan risiko penyakit atau sekurang-kurangnya mengurangkan keparahannya. air-berasaskan, neutral pH produk penjagaan kulit khususnya boleh digunakan dalam hal ini. Di samping itu, glisemik tinggi diet harus dielakkan, kerana jenis diet ini sering dikaitkan dengan keadaan. Dalam beberapa keadaan, mungkin berguna untuk menentukan status hormon anak pada peringkat awal. Homeopati langkah-langkah mungkin ada untuk mengatur status hormon.

Susulan

Pilihan untuk penjagaan selepas ini sangat terhad dalam kebanyakan kes infantum jerawat. Pertama dan paling utama, penyakit itu sendiri mesti dirawat, walaupun penjagaan selepas itu juga bergantung pada apakah wajah pesakit telah dirosakkan oleh Acne Infantum atau tidak. Dalam kebanyakan kes, rawatan penyakit ini dilakukan dengan bantuan krim, dalam kes yang teruk dengan bantuan ubat-ubatan. Pada anak-anak, ibu bapa harus memperhatikan penggunaan berkala krim untuk mempercepat penyembuhan. Begitu juga dengan yang lain krim atau alat solek tidak boleh digunakan. Terutama produk kulit berminyak harus dielakkan. Muka harus dijaga dan dibersihkan hanya dengan losyen ringan. Sekiranya luka disebabkan oleh Jerawat Infantum, mereka boleh dirawat dengan pembedahan plastik. Walau bagaimanapun, rawatan lengkap dan penghapusan luka tidak selalu mungkin. Ia tidak biasa disebabkan oleh Jerawat Infantum kemurungan atau mood lain, terutamanya pada kanak-kanak dan remaja. Dalam kes ini, perbincangan dengan keluarga dan rakan berguna. Hubungan dengan orang lain yang terkena penyakit ini juga dapat membantu pertukaran maklumat. Jangka hayat pesakit tidak terjejas secara negatif oleh penyakit ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Ibu bapa dapat menyokong proses penyembuhan anak mereka dengan banyak cara apabila didiagnosis menderita jerawat infantum. Dalam soal penjagaan kulit setiap hari, ibu bapa harus menggunakan produk ringan dan tidak berminyak. Banyak meterai ujian dapat membuat keputusan lebih mudah ketika membeli produk penjagaan. Perhatian harus diberikan kepada sebutan "keserasian kulit yang disahkan oleh pakar dermatologi". Walaupun produk penjagaan kulit untuk neurodermatitis penghidap ditawarkan, produk ini disyorkan. Tambahan pula, pilihan produk semula jadi kosmetik (ramuan dari penanaman organik) boleh menjadi pilihan. Bergantung pada keparahan penyakit, doktor juga boleh menetapkan ubat salap. Ibu bapa harus memperhatikan dos yang lembut, kerana kulit anak menyerap bahan aktif dengan lebih kuat. Sekiranya terapi antibiotik diperlukan, organisma anak dapat disokong dengan menyertai rawatan dengan usus yang sihat bakteria. Ini boleh didapati secara drop atau serbuk borang dari farmasi. Tambahan pula, ibu bapa harus memperhatikan cahaya matahari yang menyeluruh dan sejuk perlindungan. Semua faktor yang menyebabkan tekanan ke kulit harus diminimumkan. Pelembap atau kain basah di atas radiator dapat digunakan untuk mengatasi udara kering. Sekiranya intoleransi makanan disyaki sebagai penyebab kerengsaan kulit, ibu bapa mesti mengambil kira perkara ini semasa memberi makan anak mereka. Sekiranya ketidakseimbangan hormon mengimbangi mendasari penyakit yang boleh diubati ubat homeopati (Hepar sulfuris, Silicea) menyokong.