Neuroma akustik

Tumor yang paling biasa telinga dalam adalah neuroma akustik. Nama lain untuk ini adalah sudut jambatan cerebellar tumor dan vestibularis schwannoma. Ini adalah neurinoma atau schwannoma di bahagian dalam terusan pendengaran atau neurinoma dalam sudut jambatan cerebellar.

A neurinoma atau schwannoma adalah tumor yang jinak dan biasanya tumbuh dengan perlahan. Ia berasal dari sel Schwann. Ini adalah sel yang membentuk sampul periferal saraf, iaitu gentian saraf yang tidak terletak di saraf tunjang dan otak.

Lapisan gentian saraf ini sesuai untuk sokongan sel saraf dan juga untuk penciptaannya. Melalui myelination, serat saraf dapat mengalirkan isyarat elektrik dengan lebih cepat, dengan kehilangan lebih sedikit dan dengan itu jarak yang lebih jauh. Tetapi sel inilah sel-sel inilah yang dapat menimbulkan tumor jika mereka berkembang biak (tumbuh) secara berlebihan. Bergantung pada tempat tumor tersebut berkembang, ia dipanggil secara berbeza dan menyebabkan berlainan gejala. Walau bagaimanapun, ciri umum kebanyakan neuroma akustik adalah, seperti namanya, titik permulaannya adalah saraf pendengaran (nervus vestibularis).

Fungsi saraf pendengaran

. saraf vestibular terletak pada sebahagian besar perjalanannya bersama dengan saraf koklea. Bersama-sama mereka membentuk saraf vestibulocochlear, saraf kranial kelapan. Saraf vestibularis adalah saraf yang bersalin organ keseimbangan.

Ini bermaksud bahawa ia mengangkut maklumat dari organ vestibular ke struktur lain di otak untuk membolehkan hubungan semua rangsangan yang dirasakan oleh manusia. Organ keseimbangan terletak di telinga dalam. Ini terdiri daripada tiga saluran separuh bulatan dan dua organ makular di mana organisma dapat melihat dan mengklasifikasikan pergerakan.

Oleh kerana terdapat tiga lengkungan yang hampir tegak lurus satu sama lain, ketiga-tiga tingkat ruang dan pergerakan di dalamnya dapat dirasakan, seperti memutar kepala. Melalui organ-organ makula, maklumat mengenai pecutan linier diteruskan, seperti gaya graviti, ketika melakukan brek dan memecut di dalam kenderaan dan juga ketika jatuh. Biasanya, gambaran kedudukan, lokasi dan pergerakan badan di ruang angkasa terbentuk dari isyarat elektrik yang mencapai otak melalui vestibular kiri dan kanan saraf.

Sekiranya berlaku kegagalan dan kecederaan, maklumat atau kerosakan dari organ masing-masing mengimbangi sampai ke otak dan menyebabkan kesimpulan yang salah diambil oleh pusat pemprosesan di otak. Bahagian lain dari saraf kranial kelapan adalah saraf koklea. Saraf ini menghidupkan koklea. Ini adalah struktur seperti kulit siput yang bertulang dan bertanggungjawab untuk pendengaran. Sekiranya saraf ini terluka, ada kemungkinan maklumat tidak akan dihantar ke otak lagi.