Actrapid®

Pengenalan

Actrapid® adalah tindakan yang pendek insulin sediaan yang diberikan sebagai larutan suntikan.

Nama dagang

  • Actrapid FlexPen®, larutan suntikan 100 IU / ml dalam pen siap, pengeluar: Novo Nordisk
  • Larutan suntikan Actrapid InnoLet® 100 IE / ml dalam pen siap, pengeluar: Novo Nordisk
  • Actrapid Penfill®, larutan suntikan 100 IU / ml dalam kartrij, pengeluar: Novo Nordisk

Kawasan permohonan

Actrapid® digunakan dalam terapi insulin-bergantungan kencing manis mellitus jenis 1 atau jenis 2, sama ada sebagai pendek pendek insulin dos atau sebagai sebahagian daripada terapi insulin yang diperhebatkan sebagai sebahagian daripada persediaan insulin campuran. Oleh kerana kesannya cepat, sangat sesuai untuk campur tangan jangka pendek dalam gangguan metabolik dan untuk rawatan awal pesakit diabetes.

Kaedah permohonan

Actrapid® disuntik secara subkutan (di bawah kulit) 30 minit sebelum makan. Kulit di dinding perut, punggung dan bahagian depan paha sangat sesuai untuk ini. Untuk mengelakkan penebalan kulit di kawasan ini, tempat suntikan harus diubah seberapa banyak yang mungkin. Actrapid® diberikan sama ada sebagai suntikan larutan dalam botol, dari mana ia disuntik dengan jarum suntikan insulin sebelum digunakan, atau sebagai pena selesai (pen suntikan) yang mana dosnya ditetapkan. Ia juga boleh diberikan secara intravena oleh pegawai perubatan.

Gambar rajah aplikasi

Diabetes melitus adalah gangguan insulin mengimbangi di dalam badan. Sejumlah insulin diperlukan sehingga sel-sel tubuh dapat menyerap gula sebagai sumber tenaga. Peraturan ini biasanya diambil alih oleh badan.

Walau bagaimanapun, pada pesakit dengan kencing manis melitus ia terganggu atau tidak hadir sama sekali. Oleh itu, bergantung pada makanan yang dimakan, jumlah insulin yang sesuai mesti disuntik. Untuk menyediakan jumlah insulin yang tepat, ada skema khas untuk setiap jenis insulin, yang menunjukkan jumlah yang diperlukan bergantung pada makanan yang diambil.

Actrapid adalah insulin bertindak pendek. Ia disuntik pada setiap hidangan bergantung pada darah tahap gula dan jumlah karbohidrat dalam makanan. Ia diberikan 30 minit sebelum makan sehingga insulin sudah ada di dalam darah semasa pengambilan makanan. Sebagai tambahan kepada insulin bertindak pendek, insulin bertindak panjang biasanya disuntik sekali atau dua kali sehari. Ini bertujuan untuk memenuhi keperluan asas hari ini, tanpa mengira karbohidrat tertelan.

Produk Actrapid yang berbeza

Actrapid® FlexPen adalah sistem yang digunakan untuk menyuntik insulin. Ia terdiri daripada picagari yang sudah diisi dengan Actrapid®, yang disebut FlexPen. Yang diperlukan hanyalah jarum yang boleh disuntik di bawah kulit Actrapid®.

Dengan mengikat lipatan kulit sebelum jarum Actrapid® Flexpen dimasukkan, dapat dipastikan bahawa bahan aktif tidak disuntik terlalu dalam, iaitu tepat ke otot. Jarum pakai NovoFine® atau NovoTwist® yang sesuai harus digunakan. Jarum mesti diganti selepas setiap permohonan dan dibuang dengan teliti.

Actrapid® FlexPen mengandungi 100 Unit insulin per mililiter kandungan. Dos Actrapid mesti selalu disesuaikan dengan keperluan individu pesakit dan biasa darah pemeriksaan gula harus dijalankan. Sekiranya Actrapid® di FlexPen habis, FlexPen tidak dapat diisi semula.

FlexPen yang baru mesti digunakan. Kelebihan FlexPen ialah tidak perlu memasukkan kartrij baru. Terdapat jarum khas untuk Actrapid® FlexPen.

Seperti namanya, ini hanya digunakan sekali dan kemudian dibuang dengan teliti. Jarum sekali pakai NovoFine® atau NovoTwist® ditujukan untuk Actrapid® FlexPen. Panjangnya 8mm.

Dengan cara ini mereka menembusi tepat di bawah kulit tanpa masuk ke dalam otot atau tisu lemak. Jarum mula-mula diskrukan ke pen dan kedua penutup pelindung dikeluarkan. Setelah menyuntikkan Actrapid, penutup pelindung luar yang lebih besar diletakkan kembali pada jarum.

Kemudian jarum dan penutup pelindung dibuka dan dilepaskan. Kelebihan utama menggunakan jarum FlexPen sekali sahaja ialah ia sangat bersih. Selanjutnya, jarum akan tumpul jika digunakan beberapa kali.

Oleh itu, kulit menjadi lebih sukar untuk menusuk. Ini akan memerlukan tekanan yang lebih besar pada kulit, sehingga menjadi semakin rusak. Prinsip Actrapid® InnoLet berfungsi seperti sistem Actrapid® FlexPen.

Ini juga merupakan sistem suntikan insulin yang terdiri daripada jarum suntik yang sudah diisi dengan Actrapid®, pen yang sudah diisi sebelumnya. Perbezaannya ialah Actrapid® InnoLet memberikan unit yang sedikit lebih sedikit daripada Actrapid® FlexPen. Jarum pakai buang NovoFine® atau NovoTwist® sesuai sebagai jarum yang diletakkan di pena siap.

Ini harus diubah selepas setiap permohonan. Selain itu, berbeza tusuk laman web harus dipilih untuk setiap aplikasi Actrapid® InnoLet agar kerosakan pada tisu serendah mungkin. Dos Actrapid® selalu bergantung pada metabolisme individu pesakit dan harus dibincangkan dengan doktor.

Apabila isi pena Actrapid® InnoLet habis, keseluruhan pen dilupuskan. Ia tidak boleh diisi ulang, tetapi diganti dengan pena baru. Sebelum digunakan, Actrapid® InnoLet harus disimpan di dalam peti sejuk.

Setelah siap digunakan, ia boleh disimpan pada suhu bilik hingga enam minggu. Actrapid® penfill adalah sistem suntikan insulin di mana insulin disuntik di bawah kulit melalui jarum suntik, iaitu pen. Untuk melakukan ini, pena dimuatkan dengan kartrij yang diisi dengan Actrapid®.

Jarum yang sesuai kemudian dilekatkan pada bahagian depan pen, dengan mana seseorang dapat menusuk kulit dan menyuntikkan Actrapid®. Satu kartrij sistem pengisian pen biasanya mengandungi 3ml Actrapid®, yang sesuai dengan 300 Unit Insulin Antarabangsa. Ini harus diberikan secara individu mengikut keperluan pesakit.

Sekiranya kartrij habis, ia boleh diganti dengan kartrij baru tanpa memerlukan jarum suntik yang sama sekali baru. Ini adalah perbezaan terbesar untuk sistem penghantaran lain. Kartrij kosong tidak boleh diisi semula.

Di samping itu, sistem suntikan yang berasingan mesti selalu digunakan semasa menggunakan insulin yang berbeza. Walaupun dengan sistem ini, jarum idealnya harus diganti selepas setiap penggunaan sistem penfill. Walau bagaimanapun, mungkin menggunakan jarum beberapa kali.

Jarum harus selalu dilengkapi dengan penutup pelindung luar yang besar dan diganti sekurang-kurangnya sekali sehari. Untuk penggunaan Actrapid, aksesori yang sesuai harus digunakan. Ini adalah sistem suntikan insulin NovoNordisk® dan jarum NovoFine® atau NovoTwist®.