Penyakit radang pelvis akut | Adneksitis

Penyakit radang pelvis akut

Keradangan akut pada tiub fallopian (tuba uterina) dan / atau ovari (ovari) disebut sebagai penyakit radang pelvis (penyakit radang pelvis) dan dicirikan oleh timbulnya mendadak yang lebih rendah sakit perut. ini kesakitan boleh menjadi sepihak atau dua hala, kerana keradangan juga boleh menjadi sepihak atau dua hala. Sebagai tambahan, muntah, demam dan tanda-tanda penyumbatan usus (gejala ileus) juga boleh berlaku.

Penyakit radang pelvis akut boleh menyebabkan kecemasan perubatan dalam bentuk yang disebut perut akut dan oleh itu harus dikesan dan dirawat dengan cepat. Di samping itu, penyakit radang pelvis akut yang disebabkan oleh patogen tertentu (klamidia) boleh menyebabkan penambahan keradangan hati (Sindrom Fritz-Hugh-Curtis) dengan sisi kanan kesakitan di bahagian atas perut dan peningkatan dalam nilai hati. Sekiranya penyakit radang panggul akut tidak dirawat lebih awal dan mencukupi, penyakit ini dapat berkembang menjadi penyakit radang panggul kronik.

Sebilangan besar pesakit mengalami kronik sakit pelvis sepanjang hidup mereka, tetapi jauh lebih teruk dan kurang kerap. Penyebab penyakit radang pelvis akut biasanya meningkat kuman yang, terutama pada wanita yang aktif secara seksual, masuk melalui faraj dan kemudian berhijrah ke arah tiub fallopio dan ovari. Jarang terdapat jangkitan menurun (menurun), yang disebabkan oleh apendiks, peritonitis atau penyakit radang usus yang kronik seperti Penyakit Crohn.

Dalam kebanyakan kes, patogen disebut klamidia (kira-kira 26%) atau bakteria menyebabkan gonorea (Neisseria gonorrhea) (kira-kira 29%), walaupun terdapat lebih banyak patogen.

Adneksitis acuta memerlukan diagnosis yang lebih cepat dan invasif daripada adnexitis kronik. Sekiranya tidak ada sebab yang dapat ditemukan dengan pemeriksaan klinikal dalam bentuk palpasi, dengan penyesuaian spekulum yang disebut termasuk smear mikrobiologi dan oleh ultrasound pemeriksaan (sonografi), laparoskopi (laparoskopi) atau apa yang disebut pelviskopi (pelviscopy) dengan smear mikrobiologi digunakan lebih awal daripada prosedur diagnostik. Setelah diagnosis disahkan, rawatan antibiotik harus dimulakan sedini mungkin, yang harus ditujukan khusus terhadap kuman penyebab penyakit ini.

Di samping itu, beberapa pesakit juga memerlukan campur tangan pembedahan untuk melegakan pengumpulan nanah (abses). Painkillers juga boleh diberikan untuk mengurangkan kesakitan. Sebagai peraturan, penyakit radang panggul akut memerlukan kemasukan ke hospital.

Kemandulan disebabkan oleh adneksitis

An adneksitis juga boleh menjadi kronik, iaitu boleh menjadi penyakit kekal. Komplikasi penyakit radang pelvis akut dan kronik boleh berlaku kemandulan. Ini disebabkan oleh organ menjadi melekit.

Cecair keradangan, nanah dan darah, yang dihasilkan akibat keradangan, menyebabkan fibrinisasi dan sehingga organ menjadi melekit. Dalam kes ini ovari dan tiub fallopio. Tujuan terapi adalah untuk mengekalkan tiub fallopio dalam fungsi lengkap mereka dan dengan itu kesuburan wanita.

Oleh itu, terapi antibiotik dimulakan segera setelah mengambil smear. Ini berlaku terus ke vena selama 10 hari, itulah sebabnya mengapa rawatan pesakit dalam di hospital diperlukan. Rehat tempat tidur adalah disyorkan, terutama pada awal penyakit.

Wanita yang sakit mesti minum cukup cecair, melakukan pergerakan usus dan membuang air kecil. Terutama pada fasa akut, ubat penahan sakit tambahan boleh diberikan untuk memperbaiki keadaan pesakit keadaan. Yang ubat penahan sakit diberikan juga melawan proses keradangan.

Semasa fasa penyakit akut, hubungan seksual harus dielakkan jika boleh. Terapi fizikal sokongan dimulakan. Di sini, penyejukan setiap jam semasa fasa akut penyakit ini berkurang darah peredaran darah dan mengurangkan penyebaran keradangan.

Kemudian, setelah gejala akut berakhir, darah peredaran harus ditingkatkan dengan bantuan kompres hangat dan lembap untuk mengatasi lekatan. Operasi hanya perlu dilakukan sekiranya keradangan akut mempengaruhi organ lain, seperti lampiran (apendiks) atau peritoneum (peritoneum). Cecair (abses) juga mungkin terkumpul di rongga peritoneal, terutama di antara uterus dan Rektal (Rongga Douglas).

Ini mesti dicucuk. Sekiranya tiub dan lekatan fallopi yang tersekat masih ada selepas terapi, operasi adalah satu-satunya cara untuk memulihkan kesuburan atau menghilangkan kemandulan. Dalam prosedur ini, lekatan dikeluarkan dan pembukaan tiub fallopio dibuat berterusan lagi.

Kebanyakan penyakit radang pelvis (keradangan ovari) disebabkan oleh bakteria. Ini boleh sampai ke tiub fallopio dan ovari melalui uterus. Ini adalah klamidia atau gonokokus yang paling kerap.

Oleh kerana jangkitan bakteria dapat diobati dengan paling berkesan dengan antibiotik, antibiotik disyorkan untuk setiap kasus radang pelvis. Dalam kes yang sukar, perlu diberikan antibiotik melalui a vena untuk melawan keradangan dengan secukupnya. Ini penting agar keradangan tidak merebak lebih jauh ke perut atau menyebabkan sepsis (keracunan darah).

Antibiotik mana yang terbaik untuk merawat adneksitis bergantung pada bakteria yang menyebabkan keradangan. Ini kerana pelbagai antibiotik masing-masing pakar dalam spesifik bakteria. Untuk mengetahui bakteria mana, sampel diambil dan diperiksa secara mikrobiologi.

Oleh kerana pemeriksaan ini boleh memakan masa beberapa hari, langkah pertama adalah merawat bakteria dengan antibiotik spektrum luas. Ciprofloxacin dan metronidazole sering digunakan. Ini antibiotik dapat melawan banyak kemungkinan bakteria. Sekiranya telah terbukti bahawa bakteria tersebut adalah gonokokus, disarankan untuk memberi ceftriaxone tambahan. Sekiranya keradangan dengan klamidia, azithromisin juga disyorkan.