Keradangan akut pada telinga tengah

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Perubatan: Otitis media otitis media akut, otitis media hemoragik, myringitis bullosa Bahasa Inggeris: otitis media akut

definisi

Keradangan tiba-tiba (akut) telinga tengah adalah keradangan rhinogenik pada mukosa dari rongga timpani (cavum tympani = bahagian telinga tengah), yang disebabkan oleh patogen bakteria dan biasanya sembuh dalam 2-3 minggu. - Telinga luar

  • Gegendang telinga
  • Organ keseimbangan
  • Saraf pendengaran (saraf akustik)
  • Tube
  • Proses mastoid (mastoid)

Dalam beberapa hari pertama keradangan, tekanan kesakitan sering berlaku di atas proses mastoid (mastoid) kerana keseluruhan selaput lendir telinga tengah, termasuk ruang yang dipenuhi udara (pneumatik) yang melekat pada telinga tengah, dipengaruhi oleh keradangan. - menusuk sakit di telinga

  • Hilang pendengaran
  • Denyutan nadi berdenyut di telinga / bunyi telinga
  • Sakit kepala
  • Demam
  • Ketidakselesaan umum

Pada gejala khas otitis media, perbezaan mesti dibuat antara bentuk kronik dan akut.

Sekiranya berlaku keradangan akut telinga tengah, gejalanya bermula secara tiba-tiba dalam masa yang sangat singkat. Sebilangan besar pesakit yang terkena laporan menikam sakit telinga, yang boleh berlaku di satu sisi atau kedua-dua belah pihak. Satu lagi gejala klasik pertengahan akut jangkitan telinga adalah ketukan yang ketara di telinga yang sakit.

Dalam banyak kes, yang kesakitan yang dirasakan oleh pesakit yang terkena memancar dari telinga ke rahang. Yang lain gejala otitis media akut diberikan kepada apa yang disebut "gejala penyakit umum". Ramai pesakit yang menderita bentuk keradangan telinga tengah ini meningkat demam dan menggigil kerana penyakit itu semakin meningkat.

Selanjutnya, kemungkinan penurunan nilai telinga dalam boleh menyebabkan perkembangan putaran yang ketara vertigo. Semasa tindak balas pertahanan normal organisma terhadap patogen virus dan bakteria, pelbagai mediator dibebaskan. Pengantara ini menyebabkan peningkatan tipikal dalam persepsi mengenai kesakitan.

Di samping itu, timbulnya kemerahan, terlalu panas permukaan kulit dan pembengkakan kulit dan membran mukus disebabkan. Dalam banyak kes, keradangan akut telinga tengah mengakibatkan pembengkakan saluran penghubung antara telinga tengah dan tekak (telinga sangkakala). Akibatnya, aliran keluar lendir dan cecair tersekat dan terkumpul di dalam telinga tengah.

Akhirnya, lendir dan cecair menyebabkan peningkatan tekanan yang besar. Peningkatan tekanan ini menyebabkan gejala khas lain yang lebih biasa pada jangkitan telinga tengah akut. Pada beberapa pesakit yang terjejas, gegendang telinga tidak dapat menahan tekanan yang lama.

Ini mengakibatkan pecahnya gegendang telinga. Akibatnya, rembesan di telinga tengah dapat keluar. Dalam kebanyakan kes, kesakitan yang dirasakan oleh pesakit hilang secara tiba-tiba pada ketika ini. Walaupun begitu, kehilangan pendengaran akut dan teruk sakit kepala mungkin berlaku.