Sindrom Adie

Sinonim

Murid Adie, sindrom Adie, sindrom Holmes-Adie, pupillotonia

Seberapa biasa sindrom Adie?

Dalam 80% kes penyakit ini berlaku secara sepihak, dalam proses selanjutnya penyakit ini dapat berkembang di kedua-dua belah pihak. Penyakit yang sangat jarang dijumpai lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki dan berlaku setiap tahun dalam kira-kira 4.7 kes setiap 100,000 penduduk. Secara definisi, permulaan unilateral khas untuk sindrom Adie.

Besar, bujur dan biasanya berbentuk tidak teratur murid diperhatikan. Terdapat kelumpuhan segmental spontan iris pergerakan dan reaksi yang tertunda terhadap penglihatan dekat (tertunda murid pengembangan). Ketajaman fokus pada pesakit dengan sindrom Adie sering mengeluh kepekaan akut terhadap cahaya dan kemerosotan penglihatan pada pesakit dengan sindrom Adie sering mengadu kepekaan akut terhadap cahaya dan kemerosotan penglihatan pada pesakit dengan sindrom Adie.

Di samping itu, refleks kaki mungkin tidak hadir sepenuhnya, yang disebabkan oleh pendawaian monosynaptik yang berkurang. The murid adalah sederhana hingga lebar dalam sindrom Adie dan bertindak balas terhadap pendedahan yang lama dengan penyempitan tonik yang perlahan. Selalunya tindak balas yang baik terhadap pasca-fiksasi diperhatikan, tetapi dalam kes-kes akut jarak dekat juga dapat menjadi lambat, sehingga ketajaman penglihatan bertambah baik dengan peningkatan jarak dekat.

Kekurangan kemampuan untuk menyempitkan murid mengakibatkan kehilangan kedalaman padang. Apabila melihat jarak, masa yang diperlukan untuk murid membesar semula secara klasik lebih lama dalam sindrom Adie. Secara farmakodinamik, sindrom Adie menjadi jelas apabila aplikasi tempatan tetes pilocarpine 0.1% dibuat.

Akibatnya, murid yang terjejas menyempit dengan ketara, tetapi murid mata yang lain hampir sama sekali tidak bertindak balas. Ujian pilocarpine berguna secara diagnostik terutama pada pupillotonia akut, di mana tindak balas cahaya dan jarak dekat hilang, kerana jelas menunjukkan adanya sindrom Adie. Sebagai alternatif kepada sindrom Adie, kerosakan pada ciliary pendek saraf kerana trauma atau pembedahan juga mungkin berlaku, yang mesti dijelaskan secara anamnestik.

Punca kebanyakan kes sindrom Adie tidak diketahui. Kejadian dalam hubungan temporal dengan penyakit sistemik seperti penyakit virus varicella zoster, radang arteri kranial, sifilis dan Lyme penyakit telah diperhatikan. Sindrom Adie juga telah diperhatikan semasa kehadiran paru-paru kanser (karsinoma bronkus) dan limfoma Hodgkin.

Penting adalah penjelasan neurologi dan oftalmologi (oftalmologi) dan pemeriksaan farmakodinamik. Di samping itu, pesakit harus diberitahu dan, jika perlu, membawa kad pengenalan kecemasan bersamanya, yang mencatat perbezaan murid untuk pemeriksaan perubatan kemudian dan mungkin dapat mencegah salah tafsir (perioperatif, trauma kraniocerebral). Sindrom Adie adalah gangguan refleks pupilari yang tidak berbahaya yang tidak memerlukan rawatan.

Pada masa ini disyaki kerosakan pada serat Ia-motor, tetapi penyebab Sindrom Adie pada masa ini tidak begitu jelas. Proses keradangan di otak dapat difahami, yang sedang dibincangkan sebagai penyebab pupillotonia. A herpes penyakit simplex juga dapat difahami sebagai penyebabnya.