Pelupa Berkaitan Umur: Punca, Gejala & Rawatan

Pelupa yang berkaitan dengan usia juga dikenali sebagai kemerosotan nilai kognitif ringan. Ini adalah memori kemerosotan dalam bentuk penurunan keupayaan untuk menumpukan perhatian pada tugas atau mengingat sesuatu untuk jangka masa yang lebih lama.

Apakah kealpaan yang berkaitan dengan usia?

Pelupa usia adalah memori gangguan dalam bentuk penurunan kemampuan untuk fokus pada tugas atau mengingat sesuatu untuk jangka masa yang lebih lama. Secara amnya, dalam hal pelupa usia, perbendaharaan kata dan juga kemampuan berbahasa (lihat Gangguan Bahasa) tidak terjejas oleh hal ini memori kecelaruan. Walau bagaimanapun, mereka yang terjejas sering menarik diri dari persekitaran sosial mereka dan mengelakkan situasi yang tertekan dan sibuk. Pelupa pada usia tua dapat dibezakan dengan jelas demensia, kerana demensia dikaitkan dengan had yang lebih teruk otak prestasi. Selain itu, kealpaan usia tidak berkembang seperti pada tahun demensia, tetapi bertakung pada tahap tertentu.

Punca

Sehingga kini, penyebab sebenar pelupa senil tidak diketahui. Walau bagaimanapun, proses penuaan normal memainkan peranan penting, kerana banyak perubahan berlaku di otak semasa penuaan yang boleh mempengaruhi kemampuan mental. Sebagai contoh, selepas usia 40 tahun, yang otak menjadi kira-kira 10 hingga 15 peratus lebih kecil dan hubungan antara sel saraf berubah. Atas sebab ini, individu yang terkena memproses maklumat dengan lebih perlahan dan juga mengalami kesukaran untuk menumpukan perhatian atau mengingat sesuatu. Di samping itu, ada juga kemungkinan pelupa pikun disebabkan oleh pelbagai penyakit. Ini termasuk, sebagai contoh, tumor otak, pendarahan otak atau penyakit berjangkit yang merebak ke otak, seperti neuroborreliosis. Begitu juga, penyakit mental, seperti neurosis atau kemurungan, mungkin merupakan penyebab yang mungkin.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pelupa usia sering disamakan dengan pikun atau dengan penyakit Alzheimer. Ini tidak betul, kerana ketiga-tiga penyakit yang disebutkan adalah sindrom yang terpisah dengan kursus yang berbeza. Dari sudut pandang perubatan, kealpaan murni pada usia tua bukanlah penyakit, tetapi hanya perkembangan yang berkaitan dengan usia. Pada sesetengah orang, ia bermula pada usia 50 tahun, tetapi ia lebih biasa berlaku setelah berusia 70 tahun. Gejala yang sangat biasa adalah orang tua yang aktif secara mental melaporkan perkara dan pengalaman, dan tiba-tiba istilah, nama, bandar dan seumpamanya tidak lagi berlaku pada mereka. Ini adalah perkara-perkara yang dikenang pada masa lalu. Contohnya, nama pelakon terkenal, judul buku, nama bandar hilang. Perkara-perkara ini terlintas di fikiran di kemudian hari, sehingga tidak dapat dipadamkan. Sebaliknya, kealpaan yang berkaitan dengan usia tidak merujuk kepada perkara atau istilah yang jelas dalam fikiran. Sekiranya, misalnya, nama pelakon disebut dalam perbualan, wajahnya akan dikenang. Sekiranya buku yang telah dibaca ditunjukkan atau tajuknya disebutkan, orang yang terjejas masih mengetahui bahawa dia telah membacanya. Pelupa pada usia tua mempengaruhi orang di semua kelas dan dianggap sebagai ancaman oleh kebanyakan orang yang lebih tua.

Kursus

Kerosakan kognitif ringan dalam perjalanan kealpaan yang berkaitan dengan usia biasanya mengambil kursus yang tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, ia boleh menjadi peringkat awal demensia. Dalam kes ini, sindrom demensia sepenuhnya berkembang dari pelupa usia pada 10 hingga 20 peratus daripada semua kes. Menurut kajian baru, kira-kira 15 peratus mereka yang terjejas akan berkembang Demensia Alzheimer dalam masa setahun. Atas sebab ini, pengesanan awal sangat penting untuk menilai risiko kemerosotan lebih lanjut. Peralihan antara proses penuaan normal dan kealpaan adalah lancar. Atas sebab ini, kemerosotan nilai kognitif ringan sukar untuk dikurangkan dan jumlah kes yang tepat tidak diketahui. Walau bagaimanapun, anggaran menunjukkan bahawa kira-kira 5 hingga 15 peratus orang yang berusia lebih dari 60 tahun mengalami masalah ingatan yang sesuai.

Diagnosa

Biasanya, diagnosis rumit oleh permulaan pelupa senil secara beransur-ansur. Perhatian dan kepekatan gangguan serta kelupaan sering kali tidak diperhatikan oleh orang yang terkena pada mulanya. Atas sebab ini, wawancara dengan ahli keluarga dan rakan adalah penting, kerana mereka sering melihat gejala lebih awal daripada orang yang terkena. Semasa membuat diagnosis, sangat penting untuk membezakan penyakit ini daripada penyakit lain atau demensia. Pemeriksaan yang sesuai, seperti Ujian Status Mini-Mental dan Uji Jam, digunakan untuk tujuan ini. Sejak keletihan, kegelisahan atau mental tekanan boleh memalsukan keputusan ujian ini, masuk akal untuk mengulang ujian secara berkala. Selanjutnya, ujian biokimia cecair serebrospinal tersedia untuk diagnosis. Teknik pengimejan, seperti tomografi dikira, electroencephalography, atau ultrasonografi Doppler, juga dapat digunakan dalam membuat diagnosis dan untuk menghilangkan demensia.

Komplikasi

Pelupa yang berkaitan dengan usia boleh mengambil pelbagai bentuk. Kemungkinan komplikasi berbeza-beza. Bergantung pada penyebab dan perlembagaan pesakit, kealpaan pada usia tua pada mulanya mengurangkan keupayaan untuk berinteraksi, yang dalam jangka panjang dapat membawa kepada pembentukan sakit mental. Namun, pada mulanya, pelupa pada usia tua jauh lebih ringan daripada demensia, misalnya. Komplikasi biasa termasuk kepekatan gangguan dan sedikit perubahan keperibadian. Mereka yang terjejas sering menjadi lebih cepat marah dan tidak sabar dalam proses penyakit ini membawa menghadapi pelbagai masalah, terutamanya dalam kehidupan seharian. Penolakan awal, kerana aktiviti terdahulu tidak lagi dapat dilakukan seperti sebelumnya, kemudian berkembang menjadi kemurungan dan gangguan kecemasan, tetapi juga aduan fizikal yang serius seperti masalah lemah kawalan kencing or kesukaran menelan. Dalam jangka masa panjang, pelupa senil mengurangkan kemampuan untuk menjaga diri dan dengan itu meningkatkan risiko kemalangan (jatuh, patah tulang) dan penyakit (contohnya, kekurangan zat makanan, dehidrasi). Komplikasi juga boleh timbul dalam rawatan kelupaan pikun jika ubat yang diresepkan menyebabkan peningkatan pelupa atau jika terapeutik langkah-langkah gagal membawa peningkatan ketara dalam gejala. Jarang, pelupa senil berkembang menjadi demensia, yang biasanya dikaitkan dengan komplikasi yang teruk.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Pelupa usia adalah fenomena penuaan yang normal. Oleh itu, semakin meningkatnya kealpaan orang yang menua biasanya tidak memerlukan lawatan ke doktor. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku selagi pelupa yang berkaitan dengan usia berada dalam had normal. Lawatan ke doktor hanya diperlukan apabila mereka yang terkena penyakit sering kelihatan keliru dan bingung. Mereka yang terjejas dapat mengatasi kelemahan biasa yang berkaitan dengan usia dengan latihan ingatan yang disasarkan dan latihan tumpuan. Dalam perdagangan terdapat persiapan yang berbeza Ginkgo asas, yang berkesan terhadap pelupa usia. Mungkin juga persediaan yang diresepkan oleh doktor dapat merangsang darah peredaran di otak. Kunjungan ke doktor, yang dilakukan agar berada di pihak yang selamat, dapat menunjukkan bahawa pelupa pada usia tua sudah menjadi tanda pertama penyakit demensia yang baru bermula. Dalam hal ini, disarankan untuk memperhatikan apakah pelupa usia semakin buruk atau berada dalam batas normal. Khas untuk penyakit seperti demensia adalah perkembangan gejala. Dalam kes pelupa usia yang normal, sebaliknya, gangguan kognitif tetap berada dalam had normal. Pakar neurologi yang dirujuk dapat menentukan sejauh mana tahap pelupa yang berkaitan dengan usia telah berkembang dengan menyoal saudara-mara. Sekiranya perlu, dia dapat menggunakan prosedur pencitraan dan ujian untuk mengesampingkan atau mengesahkan sama ada pelupa yang berkaitan dengan usia adalah tahap awal demensia. Sekiranya tidak, kemampuan kognitif dapat ditingkatkan, sekurang-kurangnya sementara, dengan ubat-ubatan atau latihan yang disasarkan.

Rawatan dan terapi

Pada masa ini, tidak ada terapi untuk pelupa senil yang dapat memperbaiki gejala. walaupun dadah digunakan untuk demensia, belum ada hasil penyelidikan konkrit yang berkaitan dengan rawatan terhadap pelupa yang berkaitan dengan usia. Sebagai peraturan, antidementia dadah dan perencat asetilkolinesterase digunakan. Ginkgo ekstrak sering digunakan untuk merawat pelupa senil, tetapi di sini juga, tidak terbukti secara saintifik bahawa ada kesan positif terhadap kemampuan kognitif. latihan kognitif program boleh digunakan sebagai sebahagian daripada psikoterapi untuk meningkatkan prestasi memori untuk masa yang singkat. Walau bagaimanapun, ini hanya dapat membantu jika orang yang terkena membasuhnya secara berkala. Mereka yang terjejas juga dapat menjadi lebih cekap mental melalui latihan fizikal di udara segar, seperti darah aliran ke otak bertambah baik.

Prospek dan prognosis

Pelupa yang berkaitan dengan usia merupakan gejala biasa pada usia yang lebih tua dan biasanya tidak berbahaya bagi orang yang terkena. Namun, kealpaan ini mengakibatkan pengurangan kualiti hidup yang ketara dan seterusnya dalam batasan yang teruk dalam kehidupan seharian. Dalam beberapa kes, mereka yang terjejas bergantung pada bantuan orang lain atau pengasuh. Mereka juga boleh membahayakan diri mereka sendiri kerana kealpaan mereka di usia tua. Selain itu, terdapat juga gangguan di kepekatan dan penyelarasan. Selalunya pesakit tidak dapat mengingati tempat kediaman mereka sendiri. Tidak jarang pelupa yang berkaitan dengan usia membawa hingga teruk keletihan atau rasa gementar. Orang-orang yang terkena diri kadang-kadang juga secara tidak sengaja menjadi beban kepada anak-anak dan saudara-mara mereka. Perubahan keperibadian juga dapat terjadi, sehingga pasien tampak agresif atau mudah marah. Risiko kemalangan meningkat dengan ketara dan dalam banyak kes rawatan diri tidak lagi mungkin bagi orang yang terjejas. Rawatan langsung untuk melupakan senil tidak mungkin dilakukan. Dengan bantuan pelbagai ubat, gejala dapat dibatasi jika perlu.

pencegahan

Oleh kerana proses penuaan normal, pencegahan pelupa pikun juga tidak mungkin dilakukan. Namun, mereka yang terkena harus memperhatikan senaman yang mencukupi sehingga sel-sel otak dibekalkan dengan cukup oksigen. Di samping itu, sihat diet juga membekalkan nutrien yang diperlukan dan vitamin yang menyokong prestasi otak yang baik. Begitu juga, latihan mental yang kerap dapat melatih otak.

Penjagaan selepas itu

Salah satu tujuan rawatan susulan adalah untuk mencegah penyakit berulang. Namun, ini tidak mungkin dilakukan setelah diagnosis pelupa senil. Pada masa ini, tidak terapi wujud yang dapat menyembuhkan gejala khas. Kesan daripada ubat-ubatan yang ada tidak diketahui setakat ini. Walau bagaimanapun, lawatan ke doktor adalah bermanfaat. Kerana ada bahaya bahawa pelupa usia berkembang menjadi demensia. Kemudian kesukaran kepekatan yang sedikit berubah menjadi disorientasi. Oleh itu, doktor menguji kemampuan mental pesakit mereka sebagai sebahagian daripada rawatan susulan. Kadang-kadang prosedur pencitraan seperti imbasan CT dan sonografi Doppler juga digunakan. Tambahan pula, penjagaan selepas ini bertujuan untuk membantu pesakit belajar bagaimana menjalani kehidupan seharian walaupun mereka terlupa. Ini tidak selalu mudah. Doktor boleh menetapkan psikoterapi untuk tujuan ini. latihan kognitif berjanji untuk mengurangkan simptom. Sesi latihan harus disatukan ke dalam kehidupan sehari-hari, kerana ini memberi otak cukup oksigen. Perubahan watak, sering terdedah kepada kerengsaan ringan, juga harus dibincangkan. Untuk kejayaan rawatan susulan untuk pelupa senil, sangat penting untuk melibatkan saudara-mara. Ini kerana mereka biasanya yang pertama melihat tanda-tanda khas dan merupakan titik kontak utama bagi profesional perubatan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Pelupa yang berkaitan dengan usia adalah perkara biasa dan meluas, tetapi sukar untuk dirawat dengan ubat, kerana ini boleh menyebabkan kesan sampingan yang jauh lebih buruk. Selalunya, fizikal atau terapi pekerjaan digunakan untuk mengatasi gejala, tetapi terdapat juga banyak latihan dan petua untuk membatasi gejala anda sebagai penghidap. Mungkin tindakan yang paling penting adalah mengambil tindakan pencegahan langkah-langkah sebelum penyakit itu berlaku. Penderita harus sedar bahawa mereka mendapat manfaat daripada sebarang pencegahan. Dalam pencegahan dan juga rawatan, gaya hidup sihat memainkan peranan yang paling penting. Senaman yang mencukupi dan berkhasiat diet sudah dapat membantu meningkatkan prestasi otak. Sekiranya anda menguatkan badan, anda menguatkan minda pada masa yang sama. Makanan yang sesuai untuk otak adalah produk bijirin, kacang, buah-buahan dan sayur-sayuran. Pengambilan cecair yang mencukupi juga sangat penting. Tambahan pula, seseorang dapat melatih otak dengan melakukan senaman mental. Walau bagaimanapun, tidak banyak masalah untuk menyelesaikan teka-teki silang kata yang sama setiap petang. The kepala selalu memerlukan cabaran baru. Di atas semua, permainan dalam kumpulan atau sekurang-kurangnya dengan pasangan sesuai, di mana spontaniti diperlukan. Namun, mereka yang terjejas juga harus sedar bahawa prestasi otak merosot seiring bertambahnya usia dan ini bukan alasan untuk putus asa.