Kehilangan Pendengaran Berkaitan Umur (Presbycusis): Punca, Gejala & Rawatan

Pesakit yang terkena kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia (presbycusis) biasanya berumur lebih dari 50 tahun atau lebih tua dan mengalami penurunan pendengaran dalam julat frekuensi yang lebih tinggi. Dalam kebanyakan kes, pesakit yang terjejas mempunyai pendengaran yang sangat teruk dalam keadaan dengan latar belakang yang kuat. Pilihan rawatan terbaik untuk ini keadaan adalah alat pendengaran yang dipasang secara individu pada pesakit, yang dapat mengimbangi presbycusis.

Apakah presbiotik?

Ujian pendengaran atau audiometri digunakan untuk mendiagnosis penyakit organ pendengaran. Biasa bidang permohonan adalah permulaan hilang pendengaran or kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia (presbikusis). Kehilangan pendengaran berkaitan dengan usia, juga dikenali sebagai presbycusis, terutamanya mempengaruhi orang yang berumur lebih dari 50 tahun ke atas. Dalam kebanyakan kes, presbycusis mempengaruhi kedua-dua telinga secara sama rata dan berkaitan dengan julat frekuensi pendengaran yang lebih tinggi. Pesakit yang terjejas biasanya mengalami kesukaran mengikuti perbualan di mana terdapat suara yang kuat di latar belakang. Ketika penyakit itu berkembang, kemampuan pendengaran pesakit yang terjejas terus menurun. Presbycusis adalah telinga dalam hilang pendengaran yang mempengaruhi organ Corti. Sehingga kini, tidak ada penawar untuk presbycusis.

Punca

Penyebab utama presbycusis adalah proses penuaan telinga manusia, yang memberi kesan negatif terhadap kemampuan pendengaran pesakit yang terkena. Terdapat juga banyak faktor yang dapat memberi kesan yang baik terhadap perkembangan presbycusis. Ini boleh terletak di dalam tubuh manusia atau di luarnya. Faktor-faktor ini merangkumi penyakit seperti kencing manis melitus, tekanan darah tinggi or gangguan peredaran darah. Di samping itu, pesakit yang terjejas sering mempunyai kecenderungan genetik untuk berkaitan dengan usia hilang pendengaran. Sebab-sebab lain untuk perkembangan presbycusis dilihat oleh doktor di diet pesakit yang terjejas, di perangsang seperti nikotin, apabila terdedah kepada kebisingan atau penggunaan ubat-ubatan. Faktor-faktor yang mempengaruhi ini boleh memberi kesan negatif pada organ Corti di telinga dalam manusia, sehingga menyebabkan presbycusis.

Gejala, keluhan dan tanda

Dalam kebanyakan kes, kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia dapat dicegah dan berlaku pada hampir semua orang pada usia yang lebih tua. Kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia biasanya dikaitkan dengan gejala yang berbeza yang memberi kesan negatif terhadap kemampuan pendengaran individu. Pesakit dengan penyakit ini mengalami pendengaran dan dengan itu tidak lagi dapat mengambil bahagian secara aktif dalam perbualan. Walaupun biasa mendengar radio atau televisyen tidak mungkin dilakukan. Dalam kes yang teruk, ini juga boleh berlaku membawa untuk menyelesaikan pekak. Pemahaman kata juga menurun dengan ketara kerana kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia. Selalunya, kehilangan pendengaran ini juga dikaitkan dengan deringan di telinga, sehingga pesakit menderita tinnitus. Kebisingan di telinga mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kualiti hidup pesakit dan boleh juga membawa kepada kemurungan atau mudah marah. Walau bagaimanapun, kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia sering dapat diatasi dengan penggunaan pendengaran bantuan. Gejala biasanya meningkat dari masa ke masa, sehingga kemampuan pendengaran pesakit terus menurun. Terutama tanpa penggunaan pendengaran bantuan, telinga terus rosak akibat bunyi kuat. Lebih jauh, bagaimanapun, ini keadaan tidak memberi kesan negatif kepada keseluruhan pesakit kesihatan.

Diagnosis dan perkembangan

Untuk mendiagnosis kehilangan pendengaran pikun, pesakit yang terkena harus berjumpa telinga, hidung dan pakar tekak jika dia mempunyai simptom yang sesuai. Dia akan terlebih dahulu meneliti secara terperinci mengenai keadaan di mana gangguan pendengaran berlaku untuk mengesahkan bahawa gejala pesakit sesuai dengan presbycusis. Salah satu petunjuk bahawa memang ini adalah kes presbycusis, misalnya, pendengaran berkurang dalam julat frekuensi yang lebih tinggi atau dengan adanya suara latar yang kuat. Doktor ENT memeriksa ini dengan bantuan audiogram suara. Biasanya, kedua-dua telinga sama-sama terjejas oleh kehilangan pendengaran pada presbycusis. Di samping itu, faktor-faktor seperti usia pesakit atau penyakit yang ada adalah penyebab presbycusis. Selain kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia, banyak pesakit mengadu bunyi di telinga mereka, yang juga dikenal sebagai tinnitus. Dapat diasumsikan bahawa kemampuan pendengaran pesakit terus merosot seiring bertambahnya usia dalam kes presbyacusis.

Komplikasi

Kehilangan pendengaran Senile adalah gejala biasa. Ia tidak dapat dirawat dalam kebanyakan kes dan berlaku pada usia yang lebih tua pada hampir semua orang. Rawatan langsung dari gegendang telinga tidak mungkin. Namun, orang yang terjejas dapat menggunakan alat bantu pendengaran untuk memperkuat bunyi tertentu dan mendengar dengan lebih baik. Biasanya, tidak ada lagi komplikasi atau ketidakselesaan yang berlaku ketika memakai alat pendengaran, jadi pendengaran ini bantuan boleh digunakan tanpa sekatan. Sekiranya individu tidak menggunakan alat bantu pendengaran, kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia biasanya akan meningkat. Ini kerana pesakit sering meningkat jumlah peranti kerana pendengarannya kurang baik. Walau bagaimanapun, ini akan merosakkan gegendang telinga, meningkatkan kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia. Selalunya, kehidupan sehari-hari biasa tidak lagi mungkin dilakukan oleh pesakit, jadi mereka bergantung pada bantuan orang asing. Kesannya, kualiti hidup menurun dengan ketara. Untuk mengelakkan kehilangan pendengaran pada usia tua, orang tidak boleh mendengarkan telinga mereka dengan suara keras tanpa perlu dalam jangka masa panjang. Juga, muzik hanya harus didengarkan pada tingkat yang tepat untuk menghindari kerusakan gegendang telinga. Dianjurkan untuk menggunakan alat bantu pendengaran pada usia yang sangat awal agar kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia tidak terus meningkat.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Meningkatkan kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia adalah masalah semula jadi yang berlaku secara beransur-ansur. Namun, tidak ada yang harus menerima kehilangan pendengaran yang menyertainya sebagai masalah nasib. Mereka yang terjejas harus berjumpa doktor sebaik sahaja masalah pendengaran mereka mula kelihatan. Pakar telinga, hidung dan penyakit tekak adalah orang yang tepat untuk dihubungi. Pakar penyakit ENT dapat menentukan tahap kehilangan pendengaran yang ada melalui pelbagai ujian. Penting juga untuk mengetahui semua penyakit bersamaan pada masa ini untuk menganggarkan perkembangan kehilangan pendengaran. Peningkatan perkembangan gangguan pendengaran membawa risiko pengasingan sosial jika tidak dirawat. Ini menjadikan lawatan awal ke doktor lebih penting. Sekiranya boleh, mereka yang terjejas harus dapat terus mengambil bahagian secara aktif dalam hidup. Untuk tujuan ini, pemasangan alat pendengaran biasanya penting. Sebagai alternatif, latihan pendengaran boleh dimulakan terlebih dahulu oleh doktor ENT. Presbycusis sebahagian besarnya dapat dibalikkan oleh pemasangan dan penggunaan alat bantu pendengaran moden, sekurang-kurangnya pada masa awal. Walau bagaimanapun, pengalaman pendengaran berubah sebagai akibat dari alat pendengaran. Telinga dan otak harus membiasakan diri dengan landskap bunyi yang baru pada mulanya. Sekiranya kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia, profesional penjagaan pendengaran akan sesuai dengan pesakit alat pendengaran berdasarkan preskripsi doktor. Dia kemudian dapat menyesuaikan peranti dengan keadaan yang berubah. Walau bagaimanapun, dalam kes presbycusis, penting juga untuk merawat penyakit dalaman yang ada. Beberapa penyakit boleh memperburuk kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia.

Rawatan dan terapi

Bergantung pada berapa banyak kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia yang mempengaruhi pesakit yang terkena, kebanyakan doktor mengesyorkan alat pendengaran yang dipasang secara individu. Terutama bagi orang tua yang sudah mengalami gangguan pendengaran, preskripsi alat bantu pendengaran sering menunjukkan hasil yang baik dan membantu meningkatkan kualiti hidup. Alat bantu pendengaran harus dipasang oleh profesional penjagaan pendengaran yang berpengalaman untuk mencapai peningkatan pendengaran yang berkesan. Sudah tentu, perjalanan lanjut presbycusis secara berkala dipantau oleh telinga yang merawat, hidung dan pakar tekak. Setakat ini, tidak ada cara yang terbukti secara saintifik untuk merawat presbycusis dengan ubat. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai kaedah perubatan yang tersedia untuk doktor yang merawat yang dapat memperlambat perkembangan penyakit ini. Oleh kerana presbycusis sering berlaku dalam kombinasi dengan deringan di telinga (tinnitus, mungkin masuk akal untuk merawatnya dengan bantuan tinnitus noiser, misalnya. Dengan cara ini, peningkatan yang ketara dalam kualiti hidup dan kemampuan pendengaran dapat dicapai dengan presbycusis.

Prospek dan prognosis

Kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia merupakan gejala yang berbahaya dan biasanya berlaku pada kebanyakan orang pada usia yang lebih tua. Malangnya, tidak mungkin untuk merawat kehilangan pendengaran sensorineural dengan sebab, sehingga dalam beberapa kes, gejala dapat dikurangkan dan dibatasi dengan bantuan alat pendengaran atau alat pendengaran lain. Dalam keadaan terburuk, kehilangan pendengaran sensorineural juga dapat berkembang menjadi pekak sepenuhnya, sehingga orang yang terkena itu dibatasi dengan ketara dalam kehidupan sehariannya. Dalam beberapa kes, permulaan pendengaran yang berkaitan dengan usia atau pekak boleh berlaku membawa kepada aduan psikologi atau bahkan kemurungan. Pesakit sering bergantung pada bantuan orang lain dalam kehidupan seharian mereka agar dapat terus mengatasi. Kualiti hidup pesakit menurun dengan ketara akibat penyakit ini, walaupun jangka hayat itu sendiri tidak terjejas. Kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia hanya dapat diatasi sehingga tahap terhad. Dalam beberapa kes, ia berlaku tanpa banyak tekanan di telinga dan tidak dapat dihentikan. Walau bagaimanapun, dengan bantuan alat bantu pendengaran, kehidupan harian orang yang terjejas dapat dipermudah. Begitu juga, pembelajaran bahasa isyarat juga boleh berguna bagi sebilangan pesakit.

pencegahan

Beberapa faktor penyokong terkenal kerana perkembangan kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia, yang harus dihindari untuk pencegahan. Oleh itu, disarankan untuk tidak mendedahkan diri kepada bunyi bising secara kekal atau terus-menerus atau, jika perlu, memakai penutup telinga sekiranya, misalnya, bunyi tidak dapat dielakkan di tempat kerja. Yang sihat diet dan mengelakkan perangsang seperti nikotin juga membantu mencegah presbycusis.

Penjagaan selepas itu

Presbycusis tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, rawatan susulan tidak bertujuan untuk mencegah penyakit ini berulang. Sebaliknya, tujuannya adalah untuk menjaga kualiti hidup dan mengesampingkan komplikasi. Pakar yang tepat untuk rawatan selepas rawatan yang diperlukan adalah doktor telinga, hidung dan tekak. Selalunya, setelah mendapat alat bantu pendengaran, rawatan susulan dilakukan. Ini kerana penyakit ini berkembang, jadi penyesuaian menjadi perlu. Doktor terutamanya menggunakan audiogram untuk tujuan ini. Bunyi dan perbualan dimainkan kepada pesakit melalui fon kepala pada kelantangan yang berbeza. Hanya dalam kes yang jarang berlaku, penderita terus terdedah kepada bunyi latar belakang yang kuat dan berbahaya. Dalam rawatan susulan, doktor membincangkan sebab-sebab ini dan, jika perlu, menunjukkan bagaimana mereka dapat diatasi. Sekiranya pendengaran merosot secara progresif, masalah psikososial juga boleh berlaku. Menjalin hubungan dengan orang lain menjadi lebih sukar. Orang tua khususnya memerlukan pertolongan untuk melepaskan diri dari pengasingan. Psikoterapi kemudian boleh berguna. Tujuan rawatan susulan kehilangan pendengaran pikun adalah untuk mengelakkan pendengaran merosot. Oleh kerana kehilangan pendengaran berlaku di banyak penderita, rawatan susulan berguna. Doktor telinga, hidung dan tekak yang merawat memutuskan iramanya.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Mengatasi kehidupan seharian dan pertolongan diri memainkan peranan penting dalam kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia kerana penurunan pendengaran sebahagian besarnya disebabkan oleh kehilangan pendengaran pusat, iaitu, pengurangan pemprosesan isyarat oleh pusat pendengaran di otak. Sama seperti latihan yang disasarkan dapat digunakan untuk mengekalkan dan meningkatkan kemampuan kognitif pada usia tua, latihan pendengaran khusus sebagai ukuran pertolongan diri juga merupakan langkah penting bagi mereka yang terkena untuk meningkatkan kemampuan pendengaran pusat mereka lagi. Ini termasuk, sebagai contoh, penyertaan tayangan visual secara sedar seperti bibir pergerakan dan bahasa badan rakan percakapan. Latihan pendengaran juga dapat dilakukan bersamaan dengan membiasakan diri dengan alat bantu pendengaran moden, yang menggunakan teknologi komputer untuk menyaring dan memproses suara masuk dengan begitu aktif sehingga proses selanjutnya di otak dibuat sedikit lebih mudah. Di atas segalanya, kandungan ucapan dapat difahami dengan lebih baik lagi, kerana suara asing dengan pertuturan diredam sejauh mungkin dan dipermudah bagi otak untuk berlatih mengenali kandungan ucapan lagi. Bantuan diri yang penting lain langkah-langkah terdiri daripada sihat, seimbang diet yang mengandungi komponen semula jadi yang kaya dengan vitamin dan enzim dan dengan antioksidan kesan sejauh mungkin, untuk memastikan penjagaan otak optimum. Orang dalam persekitaran sosial yang terdekat harus membincangkan masalah gangguan pendengaran dengan orang yang terjejas dan menentukan corak tingkah laku yang akan membantu orang cacat pendengaran untuk terus menjadi anggota masyarakat sosial sepenuhnya.