Titik Umur: Punca, Gejala & Rawatan

Titik usia, lentigo senilis atau lentigo solaris sering muncul pada peringkat akhir kehidupan seseorang. Sebagai peraturan, mereka tidak berbahaya tetapi hanya bersifat jinak perubahan kulit. Kebanyakannya berwarna kecoklatan dan berbeza. Titik usia paling kerap dijumpai di tangan, muka dan dada. Walaupun begitu, disarankan juga untuk memiliki tempat umur diperiksa untuk perubahan oleh doktor keluarga atau ahli dermatologi anda secara berkala.

Apakah bintik-bintik umur?

Titik usia adalah gangguan pigmentasi kulit. Mereka berpunca dari pendedahan cahaya matahari sepanjang hayat. Titik usia adalah bintik coklat muda terutamanya di bahagian belakang tangan, lengan bawah dan muka kulit. Titik usia, lentigo senilis atau lentigo solaris adalah perubahan warna coklat muda yang jelas kulit dikaitkan dengan usia yang semakin meningkat. Itu adalah perubahan yang disebabkan oleh pendedahan selama puluhan tahun terhadap pelbagai bentuk radiasi. Tanda-tanda usia tidak berbahaya pada mulanya dan hanya boleh diperhatikan ketika mereka baru muncul. Sebilangan besar orang tua mengembangkannya cepat atau lambat tanpa menimbulkan masalah. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, bintik-bintik usia dapat menjadi pendahulu kulit kanser itu masih tidak berbahaya, yang bermaksud mereka perlu diawasi setiap masa - walaupun mereka telah hadir selama beberapa tahun.

Punca

Titik usia berkait rapat dengan kontak bertahun-tahun dengan sinaran ultraviolet, seperti dari sinar matahari atau dari kunjungan yang terlalu kerap ke tempat tidur penyamakan. Sesiapa yang berada di luar cahaya matahari hampir selalu semasa kecil kemungkinan besar akan mengalami bintik-bintik usia pada usia yang lebih tua. Titik usia juga disebut sebagai makula dalam terminologi perubatan dan dilokalisasikan, berwarna jelas berwarna kulit coklat di mana terdapat peningkatan pembentukan melanosit, yang bertanggung jawab untuk pengeluaran pigmen kulit melanin. Tegasnya, bintik-bintik usia adalah pengumpulan lipofuscin pigmen tempatan. Membran sel sentiasa mengoksidasi tak tepu asid lemak dan dalam proses juga menumpahkan pigmen ini. Walau bagaimanapun, lisosom sel tidak lagi dapat memecah lipofuscin, menjadikannya sebagai titik usia pada kulit.

Gejala, keluhan dan tanda

Tompok-tompok usia muncul terutamanya di mana kulit sering terdedah Radiasi UV sepanjang hayat - contohnya, di bahagian belakang tangan, di lengan bawah, di muka, dan di sekitar décolleté. Mereka biasanya muncul selepas usia 40 tahun, tetapi juga boleh mempengaruhi orang muda. Bintik-bintik usia biasanya mempunyai warna coklat-kekuningan hingga coklat gelap, sedangkan ukuran dan bentuknya sangat berbeza. Oleh itu, sebilangan bintik-bintik pigmen hampir tidak kelihatan, sementara yang lain mencapai ukuran beberapa sentimeter. Bentuknya sering mengingatkan pada lensa yang sedikit cembung, tetapi juga boleh lebih lonjong dan rata. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, bintik-bintik kelihatan sedikit terangkat. Selain itu, bintik-bintik usia biasanya menonjol dengan kuat dari kulit di sekitarnya - sama dengan jeragat. Namun, berbeza dengan ini, mereka hampir tidak memudar sejuk musim. Oleh kerana mereka hanyalah gangguan pigmen, bintik-bintik usia tidak menyebabkan ketidakselesaan fizikal seperti kesakitan atau gatal-gatal. Walau bagaimanapun, bergantung pada sebutan perubahan kulit dapat dilihat oleh orang lain, mereka yang terjejas mungkin menderita tekanan psikologi yang lebih kurang. Oleh kerana gejala bintik-bintik usia sangat serupa dengan kulit putih dan hitam kanser, pakar dermatologi juga harus berunding sekiranya berlaku perubahan kulit.

Kursus

Titik usia secara praktikal tidak mengetahui perjalanan penyakit ini. Mereka berkembang secara spontan dan hanya memerlukan orang yang terkena kerap terkena Radiasi UV atau sinaran suria pada tahun-tahun kehidupan yang lebih muda. Selama bertahun-tahun, gangguan metabolisme sel berkembang di kawasan bintik-bintik usia, yang memastikan bahawa lipofuscin pigmen tidak lagi dapat dipecah. Sebilangan besar bintik-bintik usia akan terbentuk dalam jangka masa yang pendek dan menyebar ke seluruh kulit sehingga akhirnya mereka menemui batas setempat. Sekiranya mereka lambat menyebar atau nampaknya terus berkembang, harus diandaikan bahawa mereka tidak lagi berbahaya. Ini lebih merupakan tanda pertumbuhan tidak terkawal yang harus diperiksa dan dirawat oleh doktor.

Komplikasi

Komplikasi yang berkaitan dengan bintik-bintik usia (lentigines solaris atau seniles) biasanya tidak perlu ditakuti. Ini juga berlaku untuk bintik-bintik usia yang tidak dirawat, yang merupakan masalah kosmetik. Titik usia terdiri daripada pengumpulan lipofuscin pigmen kecoklatan. Ini teroksidasi, tidak lengkap tidak jenuh asid lemak dari membran sel. Dalam kes yang jarang berlaku, titik usia dapat berkembang menjadi usia yang disebut Ketuat (keratosis seborrheic). Ini adalah pertumbuhan kulit kecil yang jinak dan sangat berpigmen yang berlaku terutamanya pada wajah dan bahagian atas badan. Kemungkinan besar usia itu ketuat berkembang secara bebas dari pendedahan cahaya matahari kerana ia berdasarkan predisposisi, iaitu sesuai dengan kecenderungan genetik. Umur ketuat mungkin juga masalah kosmetik. Setakat ini, tiada degenerasi sel menjadi kulit hitam kanser atau sel bermasalah yang serupa telah diperhatikan. Manakala untuk menghilangkan bintik-bintik usia, selain profesional terapi laser, sejumlah cadangan untuk dikeluarkan oleh ubat-ubatan rumah ada, perkara yang sama tidak berlaku untuk usia ketuat. Konvensional Ketuat ubat tidak sesuai kerana ketuat usia tidak disebabkan oleh virus. Bahaya sebenar dengan ketuat usia adalah dalam beberapa kes gejala hitam kanser kulit telah disalah anggap sebagai ketuat usia dan terapi telah ditangguhkan dengan sewajarnya.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Titik usia timbul dari kelainan pigmen yang tidak berbahaya di kulit. Penampilan mereka disukai oleh paparan sinar matahari selama puluhan tahun, tetapi juga oleh kecenderungan genetik. Sekiranya terdapat diagnosis yang disahkan bahawa gangguan pigmen adalah bintik-bintik usia dan perubahan kulit yang tidak berbahaya sebagai pendahulu kepada warna putih atau hitam kanser kulit, masalahnya hanyalah kosmetik. Tidak ada bahaya langsung dari mereka. Walaupun begitu, disarankan untuk memeriksa kulit anda secara berkala secara berkala untuk mengetahui perubahan yang ketara atau melakukan pemeriksaan visual dengan bantuan pasangan anda. Sebilangan kulit berubah dengan potensi berkembang menjadi ganas kanser kulit kelihatan serupa dengan bintik-bintik usia yang tidak berbahaya. Pemeriksaan penampilan kulit oleh ahli dermatologi secara berkala nampaknya bermanfaat untuk mengekalkan pilihan pengesanan awal kanser kulit dan dengan itu dapat mengekalkan kemungkinan rawatan awal. Tanpa mengira pemeriksaan rutin, pakar dermatologi yang berpengalaman harus segera berkonsultasi sebaik sahaja muncul perubahan kulit yang mencolok dan tidak biasa. Sejumlah kaedah rawatan ada untuk mempunyai bintik-bintik usia, yang dianggap sangat mengganggu secara kosmetik, dikeluarkan oleh pakar dermatologi atau bahkan oleh doktor umum yang berpengalaman dengan peralatan yang sesuai. Terapi laser telah terbukti berkesan, tetapi sejumlah ubat-ubatan rumah juga sesuai untuk mengurangkan masalah kosmetik bintik-bintik usia.

Rawatan dan terapi

Titik usia jinak dan oleh itu tidak memerlukan rawatan khas. Walau bagaimanapun, adalah mustahak untuk diperiksa tempatnya oleh doktor ketika nampaknya memeriksa konsistensinya. Sekiranya benar-benar simpanan bahan lipofuscin, kaedah penyingkiran kosmetik boleh dibincangkan dengan doktor. Terapi laser untuk penyingkiran didapati sangat berkesan dalam memerangi bintik-bintik usia. Mereka yang takut prosedur seperti itu juga boleh bergantung pada rawatan dengan buah atau vitamin A asid atau gunakan sediaan yang mengandungi retinol. Untuk mengelakkan bintik-bintik usia kembali, sentuhan yang melampau dengan Radiasi UV harus dielakkan pada masa akan datang. Semasa rawatan, mesti selalu dipertimbangkan bahawa titik usia boleh disebut keganasan, iaitu barah kulit. Oleh itu, setiap titik usia baru harus diperiksa oleh doktor untuk memastikan bahawa itu bukan neoplasma berbahaya. Ini sebaliknya membawa kepada metastasis jika tidak dirawat dan menjadi lebih berbahaya.

Prospek dan prognosis

Biasanya, tidak ada rawatan yang perlu dilakukan untuk bintik-bintik usia. Tompok-tompok ini terutama dipromosikan oleh pendedahan langsung ke matahari dan tidak membawa untuk komplikasi atau ketidakselesaan lebih lanjut. Atas sebab ini, mereka tidak perlu dirawat. Rawatan hanya perlu jika bintik-bintik usia berubah bentuk, warna atau ukuran. Ini mungkin tumor, yang harus dikeluarkan dalam apa jua keadaan. Kadang-kadang pesakit malu melihat usia mereka dan merasa tidak selesa dengan badan mereka. Ketidakselesaan sosial juga boleh berlaku. Terutama orang muda dapat mengembangkan mood depresi yang kuat kerana bintik-bintik usia, jika kulit tidak dilindungi dengan cukup. Biasanya, bintik-bintik usia dapat dirawat dengan bantuan laser atau ubat-ubatan. Walaupun mereka tidak dapat dibatasi sepenuhnya, mereka dapat dikurangkan dengan baik. Jangka hayat orang yang terjejas tidak dikurangkan oleh usia. Begitu juga, terdapat banyak ubat penolong diri yang tersedia untuk pesakit untuk mengatasi masalah usia.

Penjagaan selepas itu

Penjagaan selepas ini bertujuan untuk mencegah penyakit berulang. Walau bagaimanapun, bintik-bintik usia sama sekali tidak menjadi penyakit. Mereka sama sekali tidak berbahaya. Oleh itu, rawatan perubatan berjadual tidak diperlukan. Sekiranya seseorang ingin menghilangkan gejala kulit, ini biasanya tidak disubsidi oleh a kesihatan syarikat insurans. Sebabnya adalah kriteria estetik. Titik usia muncul dengan bertambahnya usia. Mereka memberi kesaksian bahawa mereka yang terkena terkena radiasi ultraviolet sepanjang hidup mereka. Sekiranya anda ingin mengelakkan penampilan mereka, anda harus aktif pada usia muda. Mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang kuat dianggap sebagai perlindungan penting. Penggunaan matahari adalah suatu kemestian di negara-negara selatan. Pesakit harus mengelakkan cahaya matahari tengah hari yang sangat kuat. Solarium tidak boleh digunakan dalam keadaan apa pun. Penyingkiran bintik-bintik usia kebanyakannya dilakukan oleh terapi laser. Pemutihan krim dan kulit kimia juga membawa kepada hasil yang diinginkan. Setelah tempat dirawat, sinar matahari mesti dihindari selama berminggu-minggu atau bahkan berbulan-bulan. Sudah tentu, perubahan ciri kulit mungkin muncul semula pada bahagian badan yang lain. Maka rawatan berulang perlu dilakukan. Untuk diagnosis, doktor menggunakan lampu halogen dan memerhatikan bintik-bintik usia melalui lensa. Dengan cara ini, dia mengatasi barah kulit.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Titik usia dapat diatasi secara bebas dengan bantuan pelbagai ubat-ubatan rumah dan langkah-langkah. Bantuan cepat menjanjikan, misalnya, krim concealer, yang digunakan pada kulit dalam bentuk tongkat atau losyen concealer. Ubat semula jadi seperti dadih, cuka atau jus lemon juga memberi kulit kelembapan dan lemak. Di samping itu, persiapan dengan vitamin E boleh diambil. Bahan aktif secara semula jadi mencerahkan pigmen dan, apabila digunakan secara tempatan, mengurangkan penampilan bintik-bintik usia lebih lanjut. Ubat semula jadi lain termasuk bawang putih, asid laktik dan jus pasli. epal cuka sari, jus kentang, minyak kastor juga dapat membantu melawan bintik-bintik usia. Ubat yang disebutkan di atas berkesan terutamanya dalam kombinasi dengan pelindung kulit langkah-langkah. Khususnya, orang tua harus mengelakkan pendedahan cahaya matahari yang berlebihan dan menjaga kawasan kulit yang sangat sensitif setiap hari. Di samping itu, seimbang diet dengan makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral (bayam, kacang polong, kekacang, kubis, dan lain-lain) disyorkan. Kaedah rawatan alternatif adalah sejuk terapi, di mana bintik-bintik itu diringankan dengan cecair nitrogen. Dalam beberapa keadaan, lapisan kulit yang terkena juga dapat dikupas. Walau bagaimanapun, dermabrasi yang disebut ini dapat meninggalkan noda dan harus selalu dilakukan di bawah pengawasan perubatan.