Kecemasan alahan | Terapi alahan

Kecemasan alahan

Rawatan kecemasan alergi berkaitan dengan keparahan reaksi dan sangat biasa berlaku dalam kes alahan terhadap makanan (kacang, dll.) Dan racun serangga. Oleh itu, pesakit yang terjejas membawa alat kecemasan untuk pertolongan diri dan rawatan diri, yang mengandungi antihistamin yang bertindak pantas, glukokortikoid dan adrenalin (Epi-Pen: jarum suntik dengan adrenalin).

Jika reaksi alahan tidak boleh dipulihkan setelah tindakan yang dilakukan sendiri, doktor harus segera berjumpa. Topik ini juga mungkin menarik bagi anda: Alergi terhadap makanan Sekiranya pada mulanya hanya terdapat pembengkakan dan kemerahan pada kawasan yang terdedah, beberapa langkah umum harus diambil: Gangguan bekalan alergen dan saliran vena (tourniquet), suntikan adrenalin. Di samping itu, kawasan tersebut harus disejukkan dan diambil antihistamin.

Sekiranya, selain kemerahan pada kulit, gejala lain seperti ruam kulit dan gatal serta reaksi membran mukus (bengkak, pelepasan) dan peningkatan kegelisahan atau sakit kepala berlaku, langkah-langkah harus diperpanjang dengan pemberian glukokortikoid dan tanda-tanda penting (darah tekanan, nadi) harus diperiksa. Sekiranya gejala bertambah buruk (perubahan tanda vital, sesak nafas, najis / kencing, kegelisahan), adrenalin dan cecair diberikan secara tambahan dan penyempitan alergi paru-paru diatur oleh penyedutan ubat dilatasi. Kecemasan alergi boleh menyebabkan pernafasan dan peredaran darah dan dalam kes ini resusitasi (pernafasan dan jantung urut) adalah mustahak. Untuk mengelakkan kecemasan alergi ini, penting untuk mengelakkan alergen.

Kaedah penyembuhan alternatif

Sebagai tambahan kepada perubatan konvensional, banyak pesakit berharap peningkatan melalui kaedah penyembuhan alternatif, yang tidak sepenuhnya berbahaya dan boleh menyebabkan reaksi alergi. Sebagai tambahan kepada banyak percubaan terapi dengan kaedah autohaemotherapy, imunoterapi autohomolog, terapi aroma dan warna, bioresonans, yang tidak mempunyai kajian mengenai keberkesanannya, terdapat beberapa kaedah homeopati (penggunaan bahan aktif yang sangat cair), yang keberkesanannya telah terbukti untuk rumput kering demam. Terdapat juga petunjuk keberkesanan dalam rawatan alahan semasa menggunakan Perubatan Tradisional Cina (TCM), yang berdasarkan campuran pelbagai tanaman ubat.

Langkah-langkah pembatalan

Perkembangan alergi harus dicegah dengan cara yang sama seperti perkembangan penyakit alergi reaksi alahan. Pencegahan utama berfungsi untuk mencegah kepekaan dengan mengelakkan situasi yang baik. Situasi yang baik ini merangkumi proses keradangan, seperti yang disebabkan oleh asap rokok, zarah gas ekzos atau zarah debu, misalnya di paru-paru.

Bahan ini merosakkan penghalang membran kulit dan mukosa dan menyebabkan reaksi keradangan. Selanjutnya, hubungan dengan alergen itu sendiri dapat dicegah (cuti bersalin). Langkah-langkah untuk pencegahan primer dapat dilaksanakan di lingkungan pekerjaan, misalnya dengan memakai pakaian pelindung (sarung tangan, perlindungan pernafasan).

Di ruang persendirian, usaha harus dilakukan untuk melakukan kontak sesedikit mungkin dengan alergen dan untuk menjaga pendedahan alergen rendah, terutama di ruang tamu dan kamar tidur. Sekiranya kepekaan, iaitu alergi, sudah ada, pencegahan sekunder harus digunakan untuk mengelakkan alergi muncul dengan gejala atau untuk mencegah kambuh penyakit selanjutnya dengan mengambil cuti (pencegahan tersier). Dalam konteks ini, penting untuk diberitahu mengenai alahan.

Maklumat umum seperti kalendar bilangan debunga atau perincian tepat mengenai bahan pada bungkusan sangat berguna di sini, tetapi juga maklumat individu mengenai cara mengelakkan alergen melalui sesi kaunseling atau pas alergi. Contoh debu rumah alahan hama dan alahan debunga adalah untuk menggambarkan langkah-langkah pencegahan ini: Dengan alahan serbuk sari, sangat penting untuk memastikan pendedahan kepada serbuk sari di ruang tamu dan ruang tidur serendah mungkin. Ini dapat dicapai dengan memasang penapis debunga di tingkap, menyalurkan linen tempat tidur dan, jika mungkin, mengelakkan tingkap terbuka.

Di samping itu, seseorang mesti mandi pada waktu petang dan mencuci rambut untuk membersihkan debunga dan tidak meninggalkan pakaian yang usang di bilik tidur. - Dalam kes alahan debunga, sangat penting untuk memastikan pendedahan kepada debunga di ruang tamu dan bilik tidur serendah mungkin. Ini dilakukan dengan memasang penapis debunga di tingkap, menyiarkan tempat tidur dan, jika boleh, mengelakkan tingkap terbuka.

Di samping itu, seseorang mesti mandi pada waktu petang dan mencuci rambut untuk membersihkan debunga dan tidak meninggalkan pakaian yang usang di bilik tidur. - Sarung tilam kalis tungau, serta selimut khas dan bantal untuk penghidap alergi menolong habuk rumah alahan hama. Selain itu, sangat mustahak untuk mengelakkan perangkap habuk dan membersihkan bilik dengan kerap dari habuk.