Reaksi alergi terhadap gigitan nyamuk

definisi

Tindakbalas kulit kecil terhadap gigitan nyamuk adalah perkara biasa dan belum dikira sebagai reaksi alahan. Untuk ini berlaku, pembengkakan kulit mesti mencapai diameter lebih dari 10 cm dan kekal sekurang-kurangnya 24 jam. Selalunya bengkak sembuh dengan perlahan dan sisa seperti parut kecil dapat kekal di tempat gigitan. Gejala lain juga boleh berlaku. Ini bergantung kepada tahap keparahan reaksi alahan.

Gejala reaksi alergi terhadap gigitan nyamuk

An reaksi alahan gigitan nyamuk boleh mempunyai tahap keparahan yang berbeza. - Gred 1 merangkumi reaksi kulit tempatan, yang disertai dengan kemerahan dan gatal. Pembengkakan boleh berdiameter lebih dari 10 cm.

  • Pada gred 2, gejala tempatan diperparah oleh loya dan kegelisahan. - Gejala ini boleh meningkat menjadi muntah dan loya. Kemudian kita bercakap mengenai kelas 3.
  • Sekiranya sesak nafas dan sukar menelan, kita menganggap tahap keparahannya 4. Pesakit sudah boleh mengalami ketakutan akan kematian. - Tahap keparahan terakhir adalah alahan kejutan.

Ini boleh menyebabkan keruntuhan peredaran darah dan selalu mengancam nyawa. - Reaksi alergi - anda harus tahu! - Bagaimana anda mengenali alergi terhadap gigitan nyamuk?

Pembengkakan tapak gigitan adalah salah satu gejala klasik gigitan nyamuk. Dari diameter 10cm ke atas, seseorang bercakap tentang reaksi alahan terhadap serangga. Pembengkakan kemudian serupa dengan yang disebabkan oleh sengatan tawon atau lebah.

Bengkak juga boleh menyakitkan. Semua diameter lebih kecil dari 10cm adalah reaksi kulit yang normal, yang juga berlaku pada orang yang tidak alergi. Bengkak juga boleh meningkat menjadi gatal-gatal.

Gatal-gatal adalah ciri di sini. Gatal-gatal berbentuk kulit hingga ketinggian berbentuk dataran tinggi. Bengkak muka mungkin juga berlaku.

Ini dikenali sebagai angioedema (edema Quincke). Angioedema dikelaskan sebagai gred 3. Gatal disebabkan oleh kerengsaan perlahan-lahan melakukan serat saraf oleh pelbagai hormon.

Serat saraf ini biasanya bertanggungjawab untuk penghantaran kesakitan rangsangan. Penting untuk tidak menggaru walaupun gatal. Ini hanya mengedarkan air liur nyamuk dan hanya meluaskan reaksi pertahanan dan akhirnya gatal. Selain itu, menggaru boleh menyebabkan kerosakan pada permukaan kulit dan gigitan nyamuk menjadi radang.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku reaksi alergi terhadap gigitan nyamuk?

Gigitan nyamuk yang tidak membengkak dengan kuat tidak semestinya memerlukan terapi. Penyejukan tempatan sering dapat membantu mengatasi gatal-gatal yang biasanya mengganggu. Penyejukan boleh dilakukan sama ada dengan air sejuk atau gel atau salap penyejuk.

Sekiranya gigitan nyamuk membengkak dengan kuat atau gatal-gatal mencegah anda tertidur, ubat anti-alergi boleh diambil. Ini boleh didapati tanpa preskripsi di farmasi. Sebelum menggunakannya untuk pertama kalinya, anda harus berjumpa doktor atau ahli farmasi mengenai penyediaan mana yang terbaik untuk diambil dan dalam dos apa.

Mungkin juga perlu diambil histamin penyekat sekiranya simptomnya serupa. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, doktor harus berunding untuk sementara waktu, kerana ubat ini tidak boleh diambil untuk jangka masa yang panjang. Sekiranya gigitan nyamuk tergores terbuka, bakteria boleh berkumpul di sana dan menyebabkan jangkitan.

Dalam beberapa kes, antibiotik diperlukan. Kalsium tidak mempunyai kesan menenangkan atau profilaksis sekiranya berlaku reaksi alergi terhadap gigitan nyamuk atau alahan lain. Pada masa lalu, kesan anti-alergi terhadap kalsium banyak dibincangkan, tetapi hari ini dapat dikatakan bahawa ia tidak berperanan sama sekali dalam alahan dan bahkan boleh memberi kesan negatif.

Secara saintifik juga tidak ada kajian serius yang menyelidiki hubungan antara alergi dan kalsium. Topik ini mungkin juga menarik bagi anda: Terapi alergi Gigitan nyamuk sangat gatal. Ini disebabkan oleh reaksi pertahanan badan terhadap air liur nyamuk.

Oleh itu, langkah yang paling penting adalah tidak menyebarkan air liur nyamuk dengan menggaru. Gatal-gatal dapat diatasi dengan penyejukan. Air sejuk sesuai untuk ini.

Sekiranya penyejukan yang mencukupi tidak dapat dicapai dengan cara ini, ais batu atau elemen penyejuk juga dapat digunakan. Tuala dapur, misalnya, harus diletakkan di atas kulit sebagai lapisan pelindung agar sejuk tidak menyebabkan luka pada kulit. Sebagai alternatif, dibelah dua bawang, sebiji kentang dan sepotong lemon dapat ditahan pada gigitan nyamuk untuk mengurangkan gatal.

Kesan yang sama dicapai dengan meletakkan daun segar pisang pisang ribwort di atas. Daun boleh dililit di kulit menggunakan kompres. Mereka boleh tinggal di sana sehingga dua jam.

Jus dari aloe vera tanaman juga dikatakan mempunyai kesan anti-gatal. Cukup sapukan ke kawasan yang terjejas dan biarkan ia berlaku. Beberapa titis dari minyak pokok teh juga mempunyai kesan penyejukan dan mencegah jangkitan.