Alahan - Set kecemasan

Satu set kecemasan untuk penghidap alergi berguna dan diperlukan sekiranya orang itu terdedah kepada reaksi alergi atau anafilaksis yang teruk. Anafilaksis adalah tindak balas terkuat badan terhadap bahan tertentu, alergen. Ini adalah ketika sistem imun bertindak balas secara berlebihan terhadap bahan yang tidak berbahaya, misalnya dengan melepaskan histamin.

Tindak balas ini boleh mempengaruhi pelbagai organ. Gejala sering berlaku pada kulit, yang saluran pernafasan, saluran gastrousus dan sistem kardiovaskular. Dalam reaksi yang teruk, beberapa sistem organ mungkin terlibat. Dalam keadaan terburuk, anafilaksis boleh mengancam nyawa dalam jangka waktu yang singkat dan merupakan keadaan kecemasan perubatan yang mesti dirawat dengan segera.

Pencetus biasa

Makanan (pencetus yang paling biasa, terutama pada anak-anak): Kacang, kacang tanah, ikan, telur, susu, kerang dan soya adalah pencetus reaksi alergi yang paling biasa. Walau bagaimanapun, dalam kes individu mereka juga boleh disebabkan oleh hampir semua perkara makanan yang mengandungi protein. Bagi sebilangan penghidap alergi, alergen terkecil sekalipun sudah cukup untuk mencetuskan reaksi alergi yang teruk.

Racun serangga (terutama pada orang dewasa): tawon, lebah, lebah atau lebah menyebarkan racun kepada manusia semasa gigitannya. Racun ini adalah alergen yang berpotensi menyebabkan reaksi alahan pada sebilangan orang. Ini mungkin menarik bagi anda: Sengatan Hornet - Begitulah bahayanya dadah: Antibiotik, ubat penahan sakit, anestetik dan Sinar X media kontras adalah pencetus yang paling biasa untuk reaksi alahan akibat dadah. Lain-lain: lateks semula jadi atau alergen haiwan dan tumbuhan lain boleh mencetuskan reaksi. Di samping itu, reaksi alahan dapat dipergiatkan oleh tekanan fizikal.

Apakah gejala reaksi alahan yang teruk?

Gejala awalnya tidak berbahaya dapat muncul dengan sangat cepat dan tiba-tiba, dalam beberapa minit hingga beberapa jam setelah bersentuhan dengan alergen. Walau bagaimanapun, gejala yang pada mulanya tidak berbahaya ini dapat berkembang dengan cepat. Tanda pertama: Gatal muncul di telapak tangan dan telapak kaki, kadang-kadang juga pada alat kelamin, serangan bersin, logam rasa dalam mulut, kesemutan mulut dan tekak, serta kegelisahan, kemerahan panas dan kemerahan pada kawasan kulit yang besar.

Gejala ringan: bengkak bibir, mata dan / atau muka, ruam, sakit kepala, loya, kejang, batuk dan sesak nafas Gejala teruk: penurunan teruk darah tekanan, tidak sedarkan diri, sesak nafas, serangan jantung dan / atau pernafasan Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan kecemasan? Ini penting dalam rawatan penyakit reaksi alahan/ anafilaksis untuk bertindak balas dan dirawat dengan segera. Langkah-langkah berikut harus diambil secepat mungkin jika disyaki reaksi alergi atau anafilaksis yang teruk Hentikan bekalan alergen atau keluarkan orang yang terjejas dari persekitaran alergen secepat mungkin Gunakan alat kecemasan (lihat di bawah) Maklumkan kepada doktor kecemasan (112)

  • Hentikan bekalan alergen atau keluarkan orang yang terjejas dari persekitaran alergen secepat mungkin
  • Menggunakan Kit Kecemasan (lihat di bawah)
  • Maklumkan kepada doktor kecemasan (112)
  • Pertolongan cemas langkah-langkah, bergantung pada simptom (mis. berbaring sekiranya berlaku masalah peredaran darah, kedudukan lateral yang stabil sekiranya tidak sedarkan diri)