Teknik pengukuran

Dengan pemotongan teknik, perbezaan mesti dibuat antara sama ada luka amputasi ditutup dengan segera atau hanya pada operasi kedua. Ini disebut sebagai operasi tertutup atau terbuka. Yang terbuka, yang disebut dua peringkat pemotongan, mendapat kepentingannya terutama dalam kes perang dan malapetaka dan boleh dikaitkan dengan kelemahan yang besar seperti tisu lembut dan penarikan otot dan pengeringan tulang. Walau bagaimanapun, pelbagai teknik saliran dan vakum menunjukkan bahawa jarang sekali membiarkan baki anggota badan terbuka sepenuhnya.

Prosedur

Prinsip terpenting dalam pemotongan adalah untuk memelihara anggota badan sebanyak mungkin, kerana semakin lama lengan tuil, semakin baik pesakit dapat mengawal prostesisnya. Malangnya, peraturan umum ini terhad dalam situasi tertentu. Pertama, ketinggian amputasi mesti ditentukan. Secara amnya, amputasi dilakukan melalui tisu yang akan sembuh dengan memuaskan dan pada ketinggian di mana semua bahagian yang diubah secara patologi dikeluarkan.

Kekurangan peredaran darah

Sekiranya kekurangan darah aliran, aliran darah kepak kulit dianggap sebagai kriteria yang lebih penting daripada keadaan dari yang besar kapal semasa menentukan ketinggian. Sekiranya sendi dijaga dan pergerakan yang lebih baik dicapai, tisu darah aliran mesti ditentukan dengan tepat. Di kawasan kaki or kaki bawah, persoalannya biasanya adakah atau tidak sendi lutut dapat dipelihara.

Tumor

Dalam rawatan tumor tulang yang meluas, tumor pada tulang boleh jauh lebih luas daripada yang terlihat pada Sinar X or scintigraphy dan lebih banyak amputasi diperlukan daripada yang diandaikan pada mulanya.

Rawatan tunggul

Selain menjaga panjangnya sebanyak mungkin, juga penting untuk memastikan anggota badan yang tersisa dapat ditutup dengan kulit sensitif dan bebas parut yang cukup normal. Ini kerana kulit yang tidak sensitif atau ditransplantasikan hampir tidak dapat menahan tekanan prostesis dan kemungkinan besar akan gagal. Masalah ini terutamanya mempengaruhi bahagian bawah anggota badan, kerana ia sangat berat.

Tetapi ia juga menjadi masalah kecederaan trauma dengan luka bakar dan lecet. Pengecualian adalah kanak-kanak di mana tunggul dengan sendi pertumbuhan aktif (sendi epifisis) ditutup dengan kulit, kerana dalam hal ini cangkok kulit kurang sensitif. Ia juga penting agar anggota badan yang tersisa dilapisi otot. Di sini, jika pakar bedah mengalami kesukaran untuk menjahit kumpulan otot yang berlawanan di atas tulang tanpa ketegangan, dia mesti memendekkan tulang agar jahitan menjadi lebih mudah. Besar kapal terletak di otot mesti dipotong secara berasingan ketika otot-otot terputus, kapal yang lebih kecil boleh terkena haba.

Neuroma

Untuk mengelakkan pembentukan atau akibat dari nodul saraf yang jinak tetapi menyakitkan (neuroma), yang dapat terjadi ketika saraf terputus, saraf mesti dipotong sedekat mungkin dengan tubuh, jika tidak, pemampatan neuroma oleh prostesis dapat membawa kepada teruk kesakitan.