Anestesia: Apa itu?

Orang awam perubatan sering dapat membayangkan sedikit di bawah istilah ini anestesia. Dalam topik berikut, kami ingin membawa konsep anestesia sedikit lebih dekat.

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Bahasa Inggeris: anestesia

  • Anestesia am
  • Anesthesia
  • Anestesia
  • Terapi kesakitan
  • Perubatan Kecemasan
  • Rawatan Rapi

Definisi istilah

Pakar dalam bidang anestesiologi biasanya disebut sebagai pakar bius atau ahli anestesiologi. Ini menunjukkan bahawa anaestesiologi terhad kepada anestesia (penenang). Walau bagaimanapun, anestesia, iaitu narkosis, hanya satu bahagian dari anestesiologi. Ini juga merangkumi: rawatan intensif, terapi sakit dan perubatan kecemasan

Latihan

Latihan sebagai pakar dalam "Anestesia dan Perubatan Rawatan Rapi" memerlukan ijazah perubatan yang lengkap dan merangkumi lima tahun latihan lanjutan dalam bidang anestesia, rawatan intensif, ubat kecemasan dan kesakitan terapi. Dalam bidang anestesia terdapat pelbagai kemungkinan aktiviti profesional. Sebagai tambahan kepada pakar bius, diperlukan pembantu teknikal anestesia, atau ATA secara ringkas, untuk kelancaran berlari setiap operasi.

Profesion ini dapat dipelajari melalui latihan yang sesuai, yang biasanya berlangsung selama tiga tahun. Untuk dapat memulakan perantisan, anda memerlukan sekurang-kurangnya sijil cuti sekolah menengah. Juga berguna untuk menyelesaikan latihan praktikal dalam anestesia sebelum memohon latihan sebagai pembantu teknikal anestesia.

Anda dapat mengumpulkan gambaran pertama mengenai keterangan pekerjaan, bertukar idea dengan rakan sekerja dan kemudian melihat apakah anda merasakan latihan ini sesuai untuk anda. Latihan ini berasaskan sekolah, yang bermaksud bahawa banyak unit pengajaran teori berlaku di institusi pendidikan. Di samping itu, arahan praktikal juga disediakan di kemudahan klinik, di mana anda belajar mengaplikasikan pengetahuan yang telah anda peroleh dan diawasi oleh pembantu anestesia siap pakai.

Sebagai tambahan kepada banyak peperiksaan pertengahan, kursus latihan diakhiri dengan peperiksaan akhir secara teori dan praktikal. Pelbagai tugas pembantu anestesia merangkumi penjagaan dan pengawasan pesakit sebelum dan / atau selepas pembedahan mereka. Ini termasuk, antara lain, penggunaan oksimeter nadi, darah manset tekanan dan elektrod ECG, yang memberikan parameter pesakit yang mesti diperhatikan semasa operasi.

Selain itu, adalah tugas mereka untuk memilih dan menyiapkan semua anestetik dan ubat penahan sakit diperlukan untuk operasi yang akan datang, dan juga untuk memastikan bahawa ia diisi semula. Mereka juga membantu intubasi dengan menyediakan bahan dan memberikannya kepada pakar bius. Pembantu anestesia juga mensterilkan instrumen yang digunakan, seperti spatula untuk intubasi. Oleh itu, selain ruang operasi khas dengan masuk dan keluarnya pesakit masuk dan keluar dari bilik operasi, pekerjaan ini juga dapat dilakukan di ruang pemulihan, di pensterilan bilik dan dalam latihan dengan prosedur pesakit luar. Oleh kerana sistem peralihan menentukan waktu bekerja dalam operasi klinikal, tahap kelenturan yang tinggi diperlukan bagi pelatih, baik dari segi waktu kerja dan kerjasama dengan rakan sekerja yang berubah dan keperluan pembedahan.