Gejala Ankylosing Spondylitis

Firaun Ramses II yang kuat di Mesir menderita sama seperti orang-orang di Palestin pada masa Yesus - sejarawan perubatan yakin bahawa ankylosing spondylitis bukan penyakit peradaban, tetapi sudah melanda 4,000 tahun yang lalu. Dan mungkin bukan suatu kebetulan bahawa tatal papirus Mesir kuno yang disebut "Ramesseum V" tidak hanya berisi mantra perubatan, tetapi juga resipi untuk melawan kekakuan dan kelengkungan.

Ankylosing spondylitis sebagai sinonim.

Penyakit yang dinamakan pakar neurologi Rusia Bekhterev (1857-1927) mempunyai banyak nama lain. Tetapi walaupun di bawah sinonim yang paling biasa, ankylosing spondylitis (SPA), hampir tidak diketahui oleh masyarakat umum; malah hari ini, diperlukan beberapa tahun sebelum diagnosis dibuat. Ini walaupun pada hakikatnya sama seperti rheumatoid artritis, diketahui oleh hampir semua orang sebagai rematik. Seperti rematik, ankylosing spondylitis adalah penyakit radang kronik sendi, tetapi terutamanya mempengaruhi tulang belakang. Diandaikan bahawa kecenderungan keturunan dan pengaruh persekitaran mencetuskan reaksi imun patologi. Dalam 95 peratus mereka yang terjejas, ciri tisu genetik tertentu (HLA-B27) didapati bertanggungjawab untuk ini (tetapi juga berlaku pada orang yang sihat!). Proses keradangan berulang membawa ke kelengkungan tulang belakang secara perlahan dan meningkatkan sekatan pergerakan sehingga mengeras sendi.

Ankylosing spondylitis: siapa yang terjejas?

Sehingga beberapa tahun yang lalu, disangka bahawa tiga hingga lima kali lebih banyak lelaki daripada wanita mengalami penyakit ini. Walau bagaimanapun, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa jantina dipengaruhi pada kadar yang hampir sama. Sementara itu, kaedah diagnostik yang diperkemas menjadikannya lebih mudah untuk membuat diagnosis awal. Ini telah menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak orang yang terjejas di Jerman daripada yang disangka sebelumnya. Kini diandaikan bahawa satu dari 100 orang menderita penyakit ini. Ia biasanya bermula antara usia 16 dan 45 tahun.

Penyakit Bechterew: gejala penyakit

Pada mulanya, punggung bawah duduk dengan mendalam kesakitan yang berlangsung selama berbulan-bulan adalah perkara biasa dan paling teruk pada waktu pagi dan waktu rehat. Mereka memancar ke punggung dan paha dan bertambah buruk ketika batuk atau bersin. Kurang biasa adalah kesakitan di lain sendi, terutamanya pinggul, lutut, dan bahu. Tanda-tanda awal yang tidak spesifik merangkumi keletihan, penurunan berat badan, dan perubahan emosi. Penyakit ini berlanjutan dalam episod, kadang-kadang disukai oleh keadaan basah dan sejuk. Lama kelamaan, kelengkungan tulang belakang berubah: tulang belakang lumbar menjadi rata, dan bonggol terbentuk di tulang belakang toraks. Sendi pinggul dan lutut dibengkokkan, leher peregangan. Ini membawa kepada perubahan postur dan pengurangan pergerakan. Kelengkungan dapat menjadi sangat jelas sehingga pesakit tidak dapat melihat lurus ke depan. Episod keradangan juga boleh mempengaruhi sendi besar lain dan juga iris mata (iritis), arteri (aortitis), atau selaput lendir saluran usus dan urogenital.

Diagnosis spondylitis ankylosing

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda penyakit, pengesanan HLA-B27 sifat di darah adalah tipikal. Pemeriksaan radiografi tulang belakang dan pelvis, yang menunjukkan perubahan sendi, adalah petunjuk. Teknik pengimejan lain seperti pengimejan resonans magnet dan scintigraphy mungkin ditunjukkan, bergantung pada pesakit.

Merawat spondylitis ankylosing

Tidak ada penawar untuk penyakit ini. Oleh itu, kesakitan pengurusan dan pemeliharaan mobiliti tulang belakang adalah tujuan utama rawatan. Physiotherapy memainkan peranan penting dalam proses ini. Latihan yang diajar oleh ahli fisioterapi mesti dilakukan secara bebas oleh orang yang terjejas setiap hari. Bergantung pada pilihan individu, sejuk atau aplikasi haba juga membantu. Kesakitan kronik dapat dikawal dengan penahan sakit dan anti-radang dadah (contohnya ibuprofen, diclofenak). Dalam serangan akut, kortison mungkin ditunjukkan - sama ada dalam bentuk tablet atau disuntik oleh doktor ke ruang sendi. Ubat yang mempengaruhi sistem imun (contohnya sulfasalazine, metotreksat) juga berjaya, tetapi mereka sering memberi kesan sampingan yang lebih teruk. Sejak tahun 2003, ubat yang baru diluluskan (infliximab) telah diberikan sebagai infus dalam kes-kes tertentu. Ia menyekat bahan pesanan yang mempromosikan keradangan (ketumbuhan nekrosis faktor). Ia berfungsi dengan baik dan boleh diterima dengan baik oleh kebanyakan pesakit; namun, batuk kering yang dialami pada masa lalu dapat menyala kembali. Walau bagaimanapun, data jangka panjang masih belum selesai. Dalam kes pergerakan yang sangat terhad, pesakit kadang-kadang dapat dibantu dengan pembedahan di mana sendi yang kaku diganti dengan yang buatan. Dalam kes kelengkungan yang jelas, tulang belakang dapat diluruskan secara pembedahan dan batasan bidang visual yang berkaitan dapat diperbaiki.

Apa yang harus diketahui oleh penghidapnya?

Kerjasama aktif orang yang terjejas adalah prasyarat wajib untuk kekal bergerak dalam jangka masa yang lama. Perkara-perkara berikut harus diperhatikan: Latihan mesti dilakukan secara konsisten - latihan haruslah menjadi sebahagian daripada rutin harian seperti menggosok gigi. Penting untuk memperhatikan postur tubuh dalam setiap situasi dalam hidup - sama ada bekerja, tidur, memandu atau berehat. Keadaan persekitaran harus disesuaikan dengan sewajarnya (misalnya tilam, tempat duduk, pakaian, kasut). Penting untuk mengambil ubat yang ditetapkan. Am kesihatan dan gaya hidup yang masuk akal sama pentingnya dengan memerhatikan apa yang baik dan apa yang tidak dan pembelajaran daripadanya. Mendorong dan mencabar adalah penting; keterlaluan adalah buruk.

4 Idea pemulihan popular untuk ankylosing spondylitis.

  1. Latihan dengan bola pezzi
  2. Nordic Walking
  3. Pelajari pernafasan diafragma atau pernafasan perut
  4. Terapi penentududukan (awalnya di bawah pengawasan)

Penyakit Bekhterev: kursus dan prognosis

Pada sepertiga pesakit yang baik, penyakit ini tetap terhad pada tulang belakang. Bentuk yang diucapkan dengan ubah bentuk yang teruk dan kekejangan tulang belakang yang lengkap hanya terjadi pada sekitar 10-20 peratus penderita - biasanya penyakit ini berhenti sebelum ini. Sebilangan besar mereka yang terjejas boleh terus bekerja. Sebagai tambahan kepada keparahan dan kekerapan kambuh, prognosis juga bergantung pada sama ada dan mana sendi atau organ lain yang terjejas.