Antibiotik: Pengambilan yang betul

Perkataan itu antibiotik berasal dari bahasa Yunani dan bermaksud diterjemahkan "melawan kehidupan". Namun, bukan orang yang memakainya pada kolar, melainkan kuman yang menyukarkan hidup baginya. Antibiotik masih merupakan senjata ajaib yang dapat menyelamatkan nyawa. Walau bagaimanapun, mereka mesti digunakan dengan betul untuk melakukannya.

Bagaimana antibiotik berfungsi melawan bakteria

Terdapat banyak mikroorganisma yang menyebabkan jangkitan - terutamanya bakteria dan virus, tetapi juga kulat dan lain-lain. Tetapi antibiotik hanya berfungsi melawan bakteria. Ini adalah kerana bakteria dan virus sangat berbeza. Bakteria, misalnya, berkembang berukuran hingga 0.002 mm, mempunyai metabolisme tersendiri dan dapat ditanam pada media kultur buatan. Virussebaliknya, kira-kira seratus kali lebih kecil daripada bakteria dan tidak boleh wujud secara bebas; mereka bergantung pada sel inang yang disebut. Antibiotik menyerang, antara lain, dinding sel atau metabolisme bakteria - tetapi mereka tidak dapat melakukan apa-apa terhadap virus yang menetap di sel manusia. Pengetahuan ini sangat penting berkaitan dengan selesema: Ini disebabkan terutamanya oleh virus - dan kemudian tidak ada antibiotik yang dapat membantu.

Mengambil antibiotik

Sangat penting: An antibiotik mesti selalu diambil untuk jangka masa yang ditetapkan. Ini mungkin - tetapi tidak perlu - memerlukan mengambil keseluruhan bungkusan. Penggunaan yang ditentukan, jumlah bahan aktif yang terkandung dan masa pengambilan oleh itu disesuaikan oleh doktor untuk jangkitan ini dan kemungkinan ada alahan dan penyakit bersamaan. Sekiranya terdapat peningkatan setelah beberapa hari pertama, ini menunjukkan bahawa antibiotik berkesan. Walaupun begitu, ubat itu mesti selalu diambil selama yang ditetapkan oleh doktor - tidak lagi, tetapi juga tidak lebih pendek. Ini adalah satu-satunya cara untuk benar-benar memusnahkan semua bakteria dan mengelakkan ketahanan kuman.

Apa lagi yang harus dipertimbangkan semasa mengambil ubat?

Arahan pengambilan penting lain adalah:

  • Selang masa yang ditetapkan antara pengambilan mesti diperhatikan. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan tahap zat aktif dalam badan sentiasa tinggi. Oleh itu, “Tiga kali sehari” bermaksud: setiap lapan jam a dos.
  • Antibiotik untuk diambil air. Antibiotik harus diambil bersama air, Kerana susu atau makanan lain dapat mengurangkan kesannya. Disarankan untuk minum segelas sebiji air. Antara penggunaan susu / produk tenusu dan mengambil antibiotik sekurang-kurangnya dua jam.
  • Waktu pengambilan yang tepat: sementara itu, terdapat pelbagai kumpulan bahan aktif antibiotik. Atas sebab ini, tidak boleh ada peraturan yang berlaku pada masa pengambilan. Sebilangan antibiotik mesti diambil berpuasa, sementara yang lain mesti diambil dengan makanan. Bila tepat ubat anda harus diambil, doktor atau ahli farmasi anda akan memberitahu anda; anda juga boleh mendapatkan maklumat ini di sisipan pakej.
  • Interaksi: Yang juga mengambil yang lain dadah, harus bertanya kepada doktor kerana mungkin interaksi.

Tablet besar lebih baik ditelan

Antibiotik - terutamanya dalam dos yang lebih tinggi - sering kali sangat besar dan sering tidak boleh dihancurkan, misalnya, kerana pelapisan tablet tertentu (ini boleh didapati sisipan pakej). Walau bagaimanapun, banyak orang sukar menelannya secara besar-besaran tablet. Sekiranya tidak mungkin untuk beralih ke kaedah penyediaan lain, seperti jus, beberapa trik dapat membantu:

  1. Sudah minum seteguk air sebelum mengambil, sehingga membran mukus dibasahi dengan baik.
  2. Kemudian letakkan tablet sejauh mungkin di atas lidah dan bilas dengan segelas air.
  3. Condongkan kepala sedikit ke hadapan (!) semasa menelan.

Kesan sampingan: Antibiotik dan cirit-birit

Antibiotik juga boleh menyebabkan kesan sampingan kerana cara kerjanya. Bakteria berguna untuk manusia hidup, misalnya, di kaviti oral, tetapi juga di usus kita. Di sana mereka memastikan makanan dicerna dengan betul. Sekiranya anda perlu mengambil antibiotik, anda bukan sahaja melawan bakteria berbahaya, tetapi juga yang bermanfaat. Sebagai contoh, flora usus boleh menjadi tidak seimbang. Gangguan seperti najis lembut atau sekata cirit-birit tidak biasa semasa mengambil antibiotik. Kebiasaannya, fungsi usus yang normal pulih dengan cepat selepas akhir terapiWalau bagaimanapun, mereka yang mempunyai masalah boleh membeli persediaan khas di farmasi untuk menjana semula flora usus, misalnya kultur ragi dari Saccharomyces boulardii atau bakteria ekstrak dari Lactobacillus, Bifidobacterium dan Escherichia coli.

Pembuangan antibiotik

Jangan terus membuka bungkusan antibiotik! Pertama, terdapat bakteria yang berbeza, yang juga dirawat dengan bahan aktif yang berbeza; kedua, pakej yang dibuka tidak akan memenuhi kriteria pengambilan di atas. Oleh itu, peraturannya adalah: Jangkitan dari doktor menjelaskan; antibiotik tidak hanya menimbulkan kecurigaan!

Rintangan antibiotik

Antibiotik tidak lagi berfungsi untuk banyak bakteria. Sebabnya: patogen menjadi tahan terhadap dadah. Pelakunya dalam banyak kes adalah penggunaan antibiotik yang terlalu ceroboh. Sekiranya, misalnya, ubat dihentikan sebelum waktunya atau pesakit tidak mematuhi arahan untuk mengambilnya, bakteria tahan dapat bertahan dan menjadi tahan terhadap ubat, yaitu tidak sensitif terhadap antibiotik. Inilah sebabnya mengapa sangat penting, terutama dengan antibiotik, untuk mengambil jumlah yang ditentukan pada selang waktu yang betul sepanjang tempoh rawatan yang ditentukan.

Kesimpulan:

  • Ambil antibiotik seperti yang ditetapkan secara teratur dan dalam dos yang mencukupi.
  • Jangan menghentikan antibiotik terlalu awal, tetapi juga jangan mengambilnya lebih lama daripada yang ditetapkan
  • Tidak ada terapi diri dengan antibiotik