Cuka Sari Apel: Petua untuk Kulit dan Rambut

Apple cuka sari adalah ubat rumah yang murah untuk kulit dan rambut. Sebagai bilas, gosok atau toner, cuka menolong melawan jerawat dan kulit cela, dan juga rambut berminyak, kelemumur dan kulit kepala gatal. Di sini anda akan mendapat maklumat mengenai kesan epal cuka sari dan petua penggunaannya untuk berkilat rambut dan cantik kulit.

Kulit cantik: cuka sari apel melawan jerawat.

Apabila berlaku kulit penjagaan, epal cuka sari terutamanya dianggap sebagai senjata ajaib terhadap jerawat, komedo dan kulit berminyak dan cacat: asid buah yang dikandungnya dikatakan dapat memperbaiki pori-pori kulit, mengurangkan pengeluaran sebum dan membunuh bakteria di kulit. Di samping itu, ini cuka dikatakan mempromosikan darah peredaran, yang menegangkan dan menghidupkan semula kulit.

Rawatan masalah kulit

Bukan sahaja cela kulit dapat diatasi dengan sari apel cuka. Kesan anti-radang juga disebut berkaitan dengan ruam kulit, pisau cukur dan psoriasis. Selain itu, cuka sari apel mempunyai kesan pengeringan yang kuat. Oleh itu ia dapat membantu misalnya dengan kulat kulit untuk membersihkan kawasan yang menderita cuka. Dalam kes kaki atlet, mandian kaki seperempat jam memberikan kelegaan. Untuk tujuan ini, cuka sari apel harus dicairkan dalam nisbah 1: 4. Untuk rawatan ketuat, sering disarankan untuk menggosok kawasan yang terkena dengan cuka sari apel atau menempelkan bola kapas yang direndam dalam cuka di atasnya dengan plaster. Bola kapas ditukar pada waktu pagi dan petang. Tujuannya adalah untuk ketuat kering dan gugur dari masa ke masa kerana asid yang terdapat di dalam cuka. Namun, diperingatkan bahawa kulit di sekitarnya juga diserang oleh aplikasi cuka sari apel, yang dapat membawa kepada ekzema dan ruam. Oleh itu, lebih baik melakukan rawatan sedemikian hanya dengan berunding dengan doktor.

7 Petua untuk digunakan pada kulit

Inilah yang harus anda perhatikan semasa menggunakan cuka sari apel pada kulit anda:

  • Untuk memperbaiki liang pori, losyen muka yang terbuat dari cuka sari apel yang dicairkan sesuai untuk disapu pada kulit setelah membersihkan wajah dan tidak dibilas.
  • Juga, a mandi wap dengan panas air dan cuka sari apel membuka dan membersihkan liang pori.
  • Hanya dengan kulit yang sangat berminyak dan tidak sensitif, anda harus menyapu cuka sari apel tulen pada individu jerawat, kerana asid mengeringkan kulit dengan kuat.
  • Jika diminum secara berkala, cuka sari apel dapat mencegah penyumbatan liang dengan kesan detoksifikasi.
  • Cuka sari apel juga baik sebagai bahan tambahan mandi, kerana menstabilkan pH kulit. Segelas cuka sari apel setiap tab membantu melawan kulit kering dan gatal.
  • Sekiranya anda mempunyai kulit sensitif atau sangat teruk jerawat, lebih baik menahan diri dari rawatan dengan cuka sari apel.
  • Sekiranya rawatan dengan cuka sari apel menyebabkan bengkak atau kulit menjadi kemerahan, seseorang mungkin tidak bertolak ansur dengan cuka dan sekiranya doktor memerlukan ujian alergi.

Petunjuk untuk menggosok dengan cuka sari apel.

Mengelupas dengan cuka sari apel membersihkan kulit dan menghilangkan sel-sel kulit mati dengan lembut. Tutorial ringkas ini menunjukkan cara melakukannya:

  1. Celupkan tuala terry dalam keadaan suam air dan letakkan di wajah anda selama beberapa minit untuk membuka liang pori.
  2. Isi mangkuk dengan setengah liter suam air dan dua sudu cuka sari apel dan celupkan tuala nipis ke dalamnya.
  3. Letakkan kain di wajah anda dan tuala basah di atasnya. Tanggalkan kain selepas kira-kira lima minit.
  4. Basuh muka dengan air suam dan gosokkan lembut dengan tuala terry yang masih hangat.
  5. Bilas wajah anda semula dengan air dan keringkan.

Resipi untuk rambut berkilat tanpa kelemumur

Cuka sari apel juga merupakan ubat rumah yang popular untuk rambut dan penjagaan kulit kepala. Apabila dibilas, ia dapat membantu membuang sisa produk penjagaan dan menutup kutikula rambut, menjadikannya berkilat lagi dan lebih senang disisir. Tetapi cuka juga digunakan untuk melawan kelemumur dan gatal-gatal pada kulit kepala dan untuk meringankan rambut. By the way, jangan takut dengan bau - ia hilang selepas pengeringan. Berikut adalah beberapa petua untuk penjagaan rambut dengan cuka sari apel:

  • Melawan rambut berminyak dan kulit kepala gatal: Cairkan sedikit cuka sari apel dengan jumlah air yang sama dan urut campuran ke kulit kepala sebelum mencuci rambut. Cuka merangsang darah peredaran dan membersihkan kelenjar kulit kepala dari sisa sebum, menghilangkannya. Kesan neutral pH membantu pada masa yang sama melawan kulit kepala gatal.
  • Mencegah kelemumur: Satu sudu teh cuka sari apel di dalam syampu dapat membantu mencegah kelemumur.
  • Bilas untuk lebih bersinar: untuk membuat perapi, tambahkan dua sudu teh cuka sari apel ke segelas air. Basuh bilas dengan bersih selepas tiga hingga lima minit.
  • Mencerahkan rambut: Mencuci secara teratur dengan cuka sari apel akan perlahan-lahan mencerahkan rambut anda. Seminggu sekali selepas mencuci, tambahkan sedikit cuka sari apel yang dicairkan (dalam nisbah 1: 1) di rambut dan biarkan cuka selama 15 minit sebelum dibilas hingga bersih.

Dengan petua di atas, cuka sari apel dapat dengan mudah dijadikan ubat yang murah untuk kulit yang cantik dan rambut yang sihat.