Gejala yang berkaitan | Kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia

Gejala yang berkaitan

Gejala presbyacusis yang menyertainya boleh menjadi pelbagai jenis. Satu petunjuk mungkin adalah ketidakmampuan awal untuk memisahkan sumber bunyi yang berbeza dan untuk menumpukan perhatian pada suara yang diinginkan. Dalam istilah teknikal ini digambarkan sebagai kesan pesta koktel.

Ia juga menggambarkan keadaan konkrit di mana fenomena ini dapat diperhatikan. Sekiranya seseorang berada di pesta koktel, biasanya terdapat banyak orang di satu bilik dan suasananya sangat bising. Seseorang yang mempunyai pendengaran normal dapat menumpukan perhatian pada perbualannya dengan orang yang bertentangan dengannya dalam kebisingan latar belakang dan hampir dapat "menekan" kebisingan latar belakang.

Seseorang dengan presbyacusis tidak dapat melakukan ini dan mendapati bunyi latar belakangnya sekuat perbualan dengan orang yang bertentangan. Sekiranya orang yang berkenaan melihat fenomena ini dalam dirinya, ujian pendengaran dapat memberikan kepastian. Sebagai tambahan kepada persepsi pendengaran yang berubah ini, kemungkinan besar adalah prestasi kognitif yang berkurang yang dapat diperhatikan.

Walau bagaimanapun, ini tidak semestinya disertai dengan kemerosotan kemampuan pendengaran. Sebaliknya, ia harus dilihat sedemikian rupa sehingga proses penuaan yang baru bermula tidak hanya dimulai secara khusus pada bahagian tubuh atau organ. Sebaliknya, ia mempengaruhi seluruh badan. Oleh itu, tidak jarang memerhatikan bukan sahaja permulaan presbyacusis tetapi juga, misalnya, pengurangan penglihatan atau perubahan rangka.

Frekuensi yang manakah terjejas?

Kekerapan dalam julat kenaikan di atas seribu Hertz terutamanya terjejas. Pakar menyebutnya sebagai julat frekuensi tinggi. Namun, harus diperhatikan bahawa persepsi pendengaran tidak hanya bergantung pada frekuensi tetapi juga pada tahap tekanan suara. Oleh itu, persepsi pendengaran dalam interaksi desibel dan hertz mesti selalu dipertimbangkan berhubung antara satu sama lain.

Apakah pilihan rawatan?

Presbyacusis hanya perlu dirawat sekiranya memberi kesan kepada orang yang terkena diri dan dia ingin menerima rawatan. Pilihan rawatan yang paling mudah adalah penggunaan pendengaran bantuan. Ini boleh dipilih dari pakar pilihan pendengaran pilihan.

Penting untuk mencari model yang sesuai secara individu yang menawarkan tahap keselesaan memakai yang sangat tinggi. Ini adalah satu-satunya cara untuk menjamin bahawa orang yang berkenaan memakai pendengaran bantuan secara berkala. Bergantung pada pilihan, alat pendengaran boleh dipakai di belakang telinga atau di telinga.

Ujian dan penjelasan terperinci mengenai pengendalian pendengaran bantuan akan disediakan oleh pakar. Walaupun pembedahan boleh dilakukan untuk memperbaiki a hilang pendengaran in telinga dalam seperti presbyacusis, pembedahan tidak digalakkan dalam kes khusus presbyacusis. Ini adalah proses degenerasi progresif yang tidak hanya mempengaruhi telinga dalam tetapi juga, dalam banyak kes, saraf pendengaran.

Walau bagaimanapun, agar pembedahan berjaya, saraf pendengaran mesti utuh. Sekiranya fungsinya terganggu, implan masuk telinga dalam (implan koklea yang disebut) tidak dapat membawa peningkatan. Oleh itu, peningkatan kualiti hidup yang ketara dalam bentuk komunikasi yang tidak terganggu hanya dapat dicapai dengan alat pendengaran.

Mereka juga lebih berisiko untuk digunakan daripada pembedahan dan dapat dikeluarkan, dimasukkan kembali atau dipasang sesuai keinginan. Titik di mana penggunaan alat bantu pendengaran masuk akal bergantung sepenuhnya pada kesejahteraan subjektif anda. Sekiranya perbualan hanya dapat dilakukan dengan susah payah atau jika kehidupan sehari-hari sangat dipengaruhi oleh penurunan kemampuan pendengaran, disarankan untuk menggunakan alat bantu dengar, setidaknya secara percobaan.

Sepanjang tempoh percubaan ini, orang yang berkenaan kemudian dapat memutuskan sendiri atau tidak alat pendengaran akan membawa peningkatan. Mereka yang terjejas biasanya menyedari waktu yang sesuai lebih lewat daripada persekitaran mereka. Selalunya ahli keluarga atau orang yang dekat dengan mereka yang menemui hilang pendengaran mengganggu komunikasi mereka.

Oleh itu, jika orang-orang di persekitaran mereka mengatasi masalah ini, orang yang terkena dampak tidak seharusnya bertindak balas dengan kesombongan palsu atau tersinggung. Sebaliknya, mereka harus menerimanya sebagai nasihat yang baik. Bagaimanapun, semakin cepat anda menggunakan alat bantu pendengaran, semakin mudah menggunakan alat baru dan semakin mudah menyesuaikannya jika pendengaran anda terus merosot.

Sekiranya anda tidak pasti sama ada kemampuan pendengaran anda menurun, anda juga boleh menjalani ujian pendengaran yang tidak mengikat yang dilakukan oleh doktor ENT atau di kedai pakar alat pendengaran. Hasil ujian hanya memberi cadangan untuk tindakan selanjutnya dan bukan komitmen. Penggunaan ubat-ubatan homeopati tidak dapat menyembuhkan atau menghentikan presbyacusis dengan ketara.

Walau bagaimanapun, sejak mengimbangi of elektrolit di telinga dalam memainkan peranan utama, pengambilan sasaran kalium kloratum globula mungkin membawa peningkatan. Mereka memberi tubuh mineral tambahan dalam bentuk kalium klorida, yang boleh memberi kesan yang baik pada rambut sel. Walau bagaimanapun, ini belum terbukti secara saintifik.