Perubatan Penerbangan dan Angkasa: Rawatan, Kesan & Risiko

Menghabiskan masa di ruang angkasa atau terbang kapal terbang di bawah tinggi tekanan keperluan mempunyai beberapa risiko dan juga boleh menjadi penderitaan. Kehilangan tulang dan otot, gangguan penglihatan atau masalah peredaran darah adalah beberapa manifestasi yang dibawa oleh aktiviti yang menuntut secara fizikal. Untuk tujuan ini, penerbangan dan perubatan ruang angkasa diperkenalkan, yang secara khusus berkaitan dengan pemeliharaan kesihatan di kawasan ini. Subjek penyelidikan adalah keistimewaan perubatan dan fizikal untuk tinggal di luar angkasa atau di udara.

Apakah perubatan penerbangan dan angkasa lepas?

Perubatan penerbangan dan ruang angkasa merangkumi pelbagai bidang kepakaran dan berkisar dari sains dan penyelidikan semua keadaan penerbangan dan ruang hingga latihan dan penilaian pakar perubatan penerbangan. Seorang doktor yang telah lulus dalam bidang perubatan dalaman atau perubatan umum dapat menyelesaikan latihan lanjutan dalam bidang perubatan penerbangan. Ini biasanya mengambil masa dua tahun lagi dan berlaku di sebuah institusi perubatan aeroangkasa. Perubatan penerbangan dan angkasa lepas merangkumi pelbagai bidang kepakaran dan berkisar dari sains dan penyelidikan semua keadaan penerbangan dan ruang hingga latihan dan penilaian pakar perubatan penerbangan. Ini merujuk kepada profesional perubatan yang menangani kecekapan dan kecergasan juruterbang dan kakitangan kawalan lalu lintas udara dan melakukan penilaian perubatan.

Rawatan dan terapi

Juruterbang sentiasa berada dalam tekanan hebat dan mesti berprestasi tinggi. Kriteria pemilihan dibuat, dan bersama dengan prestasi, kesihatan syarat juga diambil kira. Oleh itu, kemampuan juruterbang tidak semata-mata dikaitkan dengan pelaksanaan prestasi penerbangan yang sebenarnya, tetapi juga memerlukan tubuh yang sihat yang dapat menahan tekanan ini. Oleh itu, pekerjaan dalam bidang penerbangan dan perubatan ruang angkasa melangkaui perubatan am dengan pengetahuan khas mengenai keadaan di mana tubuh manusia terdedah semasa penerbangan atau pelbagai eksperimen ujian angkasa. Untuk tujuan ini, doktor dalam bidang ini mesti secara intensif mempelajari fisiologi penerbangan. Ini merangkumi fungsi pelbagai organ dan sistem dalam organisma manusia dalam pelbagai situasi penerbangan, tindak balas terhadapnya, dan pentingnya kesan fizikal dan atmosfera dalam keadaan ini. Salah satu reaksi yang biasa adalah penyakit udara, yang disertai dengan gejala tertentu dan serupa dengan penyakit mabuk laut. Manifestasi selalu digabungkan dengan rangsangan gerakan, yang sangat diperlukan terbang, disebabkan bukan sahaja pucat, ketidakselesaan fizikal atau keletihan berlaku, tetapi juga pening, sejuk peluh, sakit kepala, loya dan muntah. Ini berlaku apabila organ-organ mengimbangi terganggu, termasuk, misalnya, telinga dalam. Urutan pergerakan semasa penerbangan adalah pergolakan, percepatan, gerakan berpusing, yang mencetuskan kepekaan yang berbeza dan mengganggu rasa mengimbangi. Kesan sampingan lain dari penerbangan dan perjalanan angkasa adalah oksigen kekurangan. Tubuh bertindak balas terhadap ini dengan pengurangan pertukaran gas di paru-paru, anemia atau gangguan peredaran darah, dan gangguan pada sel-sel badan. Begitu juga, disorientasi spasial boleh berlaku. Oleh kerana kelainan dan pergerakan semasa penerbangan, kesan deria mengenai kedudukan dan pergerakan di ruang angkasa tidak dapat dinilai dengan betul lagi. Ini mengakibatkan ilusi deria yang bahkan boleh mengancam nyawa dan membawa ke kemalangan penerbangan. Untuk menilai keadaan penerbangan dengan betul, juruterbang memerlukan matanya, organ vestibular di telinga dalam dan rasa otot dan sentuhan, iaitu kepekaan permukaan dan kedalaman. Melalui mata, dia membetulkan salah uraian kesan deria yang lain, yang lebih sukar semasa penerbangan malam. Disorientasi lain berlaku sebagai putaran ilusi, kesan lif, atau pusingan kubur.

Kaedah diagnosis dan pemeriksaan

Perubatan aeroangkasa juga memerlukan pengetahuan mengenai kemalangan pesawat dan bahaya mereka, pengetahuan di kawasan yang ditakuti terbang dan penyelamatan penerbangan, mabuk or jet lag. Sebagai tambahan dan disorientasi, G-tekanan, hipoksia, dan penyakit kes tekanan juga merupakan kesan sampingan dari fisiologi penerbangan. Terutama ketahanan untuk penerbangan ke angkasa diuji dalam juruterbang atau angkasawan dengan tinggal di ruang U atau sentrifuge. Kawasan penting termasuk penyelidikan penyakit ruang, sokongan hidup, radiasi dan astrobiologi, dan kesan mikro dan penanggulangan. Sokongan hidup adalah keutamaan dalam penerbangan luar angkasa dan memerlukan sains khusus. Berbeza langkah-langkah diperlukan bergantung pada keadaan dan jangka masa misi. Selain fungsi utama seperti bernafas bekalan gas, penyaman udara dan bekalan kuasa, perlindungan dari radiasi atau tekanan luaran juga termasuk dalam keadaan melampau di ruang angkasa. Begitu juga, latihan mesti diberikan mengenai pengesanan kebakaran dan pemadam kebakaran atau cara membekalkan makanan dengan betul. Juga penting untuk mempunyai pengalaman berkaitan dengan kebersihan yang diperlukan langkah-langkah atau penyesuaian ubat. Bidang biologi radiasi, sebaliknya, mengkaji kesan radiasi pengion pada organisma hidup. Kemalangan atau kecuaian boleh membawa kepada penyakit radiasi akut, kesannya adalah kerosakan tisu dan tumor yang serius. Astrobiologi, sebaliknya, adalah sains semula jadi yang berkaitan dengan asal usul kehidupan, evolusi dan masa depan kehidupan di angkasa. Pencarian planet atau bulan yang dapat dihuni adalah sebahagian daripada penyelidikan seperti pencarian kehidupan yang ada di planet lain. Sama pentingnya untuk penerbangan dan perubatan ruang angkasa adalah psikologi penerbangan. Ini adalah bidang psikologi industri yang berbeza dan melibatkan kajian mengenai kehidupan dan pekerjaan orang-orang seperti yang diberi kepercayaan untuk mengendalikan kenderaan udara dan angkasa atau yang menghabiskan masa yang lama dalam keadaan ujian atau di ruang itu sendiri. Ini boleh menjadi angkasawan jangka panjang dan juga juruterbang penerbangan yang memecahkan rekod. Prasyaratnya adalah tahap ketahanan yang sangat tinggi yang diperlukan untuk manuver tersebut. Seorang profesional perubatan dalam bidang ini mesti mengetahui keadaan psikologi dan fisiologi yang memerlukan, misalnya, ujian bakat atau penilaian psikologi penerbangan.