Bunga bach untuk kanak-kanak

Bach menulis dalam bukunya "Sembuhkan diri sendiri": "Pendidikan anak-anak kita adalah mengenai memberi dan hanya memberi, cinta, perlindungan dan bimbingan yang lembut, sehingga jiwa dapat mengawal keperibadiannya sendiri! Seseorang harus mendorong anak itu untuk memulai sedini mungkin untuk berfikir dan bertindak sendiri! Penyakit, terutamanya yang biasa penyakit kanak-kanak tidak negatif untuk perkembangan kanak-kanak, tetapi sering kali membolehkan anak itu mengambil langkah lebih jauh dalam perkembangannya. Penting: Bach Flowers bukan ubat yang boleh melawan penyakit!

Untuk semua penyakit, doktor harus berunding, Bach Flowers adalah cara untuk menyokong proses penyembuhan dengan lembut, untuk melegakan masalah psikologi dan mendorong perkembangan ke arah yang betul. Mereka dapat membantu anak mengatasi keadaan emosi seperti ketakutan, rasa tidak selamat, keraguan diri atau kecewa. - Sekiranya berlaku kecederaan atau mental kejutan pengalaman, penurunan kecemasan dapat membantu selain rawatan perubatan.

  • Dalam penyakit akut untuk menyokong proses penyembuhan. - Dalam penyakit kronik yang juga mempunyai sebab psikologi. - Dengan tingkah laku yang sukar.
  • Untuk menggalakkan perkembangan psikologi dan fizikal yang sihat. Dengan mengambil Bach Flowers, perubahan positif dalam jiwa anak dimulakan. Perubahan asas dalam psikologi keadaan tidak dapat dicapai dengan Bach Flowers.

Seseorang tidak dapat menjadikan anak yang hidup menjadi anak yang tenang dan disesuaikan, dan anak yang berbakat rata-rata menjadi seorang Einstein. Bunga mengikut susunan abjad. Huraian berdasarkan tingkah laku kanak-kanak dan menunjukkan keadaan fikiran tertentu.

Biasanya seseorang dapat mengenali corak tingkah laku yang dominan dan beberapa tingkah laku lain pada masa yang sama. Oleh itu seseorang memperlakukan dengan satu atau lebih bunga. Contohnya, orang yang tidak berani melakukan apa-apa terlebih dahulu memerlukan Larch, tetapi juga Mimulus untuk ditertawakan kerana takut.

Bunga juga sesuai, jika tingkah laku anak tidak sesuai dengan semua tingkah laku yang dijelaskan. Pertama sekali tingkah laku yang berlaku dan bunga yang sepadan adalah penting. Bunga pelengkap juga berdasarkan keadaan fikiran, tetapi pada dasarnya mesti sesuai.

Kanak-kanak yang dianggap persekitarannya ceria dan senang dijaga. Oleh itu ibu bapa mereka iri. Pucuknya sangat popular, semua kanak-kanak mahu bermain dengannya.

Ini terdengar baik pada mulanya, tetapi ia juga mempunyai sisi gelap. Ia juga merupakan sebahagian daripada sifat anak untuk mengelakkan pertengkaran spasmodik dengan orang lain, ini adalah konflik, anak yang terlalu beradaptasi dan berkelakuan baik. Dia enggan menunjukkan kerisauannya sendiri dan tidak menampakkan perasaannya sendiri.

Sekiranya anak itu datang ke sekolah, dia menjadi "rakan sekelas", ingin membuat anak-anak lain ketawa dan mengganggu pelajaran. Anak berusaha untuk populariti dan pengiktirafan. Selalu bertenaga, selalu aktif, kerana ketakutan dan kesedihan dapat dihilangkan dengan lebih mudah.

Bersendirian akan menimbulkan kerisauan ini. Persekitaran sering tidak melihat alasan untuk mengubah tingkah laku anak, yang disebut "orang yang senang berjalan" adalah popular dan biasanya tidak ada yang berminat dengan penampilannya di dalam. Di luar, kanak-kanak kadang-kadang menunjukkan kuku gugup menggigit atau basah sehingga usia sekolah pada waktu malam.

Bunga Agrimony menolong anak menjadi lebih terbuka, berkongsi kebimbangan dan ketakutannya dan tidak semestinya bersembunyi di sebalik wajah yang lucu dan ceria. Kejujuran dan kesediaan menghadapi konflik digalakkan. Anak-anak sangat sensitif dan sangat menerima isyarat dari persekitarannya, yang biasanya tidak disedari oleh orang lain.

Mereka tidak dapat memahami atau memproses kesan pancaindera ini, yang menyebabkan ketegangan dalaman dan ketakutan yang luar biasa akan bencana yang akan terjadi tanpa mempunyai alasan yang konkrit untuk itu. Mereka malu dengan perkara ini dan tidak membincangkannya. Selalunya kanak-kanak ini mengalami mimpi buruk dan cenderung berkeliaran pada waktu malam, mereka gemetar seperti daun!

Anak tidak dapat tidur dalam kegelapan, ia cemas dan menolak sebaik sahaja sesuatu yang baru harus ditangani, walaupun ibu bapa tidak dapat melihat alasan untuk ini. Aspen membantu kanak-kanak untuk mengatasi ketakutan subliminal ini dengan lebih baik dan untuk mengklasifikasikan kesan deria secara realistik. Ini menjadikan anak merasa lebih selamat dalam berurusan dengan orang lain dan dalam situasi baru.

Kombinasi dengan Mimulus dan Rock Rose sering berguna. Kanak-kanak itu tahu-semua, tidak sabar dan tidak ada yang boleh memperbodohkannya. Dia menilai anak-anak lain dengan cepat dan tanpa rasa kasihan, mendapati mereka bodoh dan tidak mahu bermain dengan mereka.

Dia mengejek dan terlalu kritikal, mengomel dan menolak segala yang asing. Makanan yang tidak diketahui ditolak, hadiah dan cenderahati dilihat secara kritis. Kanak-kanak itu menunjukkan tanda-tanda tidak bertoleransi, cenderung menilai anak-anak lain dengan tergesa-gesa, menggerutu dan tidak memahami kelemahan.

Ia mengasingkan diri melalui sikap supercritical. Corak tingkah laku ini juga diperkuat oleh pernyataan (kadang-kadang tanpa berfikir) dalam kalangan keluarga. Beech seharusnya dapat membantu mengurangkan bahagian yang tidak bertoleransi dalam sifat anak.

Anak akan menyedari kelemahan orang lain, tetapi ia harus belajar untuk bertindak balas dengan toleransi dan belas kasihan. Anak itu tidak boleh mengatakan "tidak" kerana takut kehilangan simpati atau penolakan. Anak-anak baik hati, jinak dan menolong, dan membiarkan diri mereka dieksploitasi dan ditindas oleh orang lain.

Mereka juga membiarkan diri mereka dibujuk untuk mengambil bahagian dalam usaha berbahaya dan gila dan secara sukarela tunduk kepada mereka. Kerana takut dilucutkan cinta, mereka disesuaikan dan melayani persekitaran mereka. Oleh itu mereka tidak mahu ada perubahan.

Oleh itu, rawatan dengan Bunga Bach dan perubahan tingkah laku memerlukan banyak stamina, kekuatan dan sokongan ibu bapa. Anak-anak seperti itu menjadi pengikut dan orang kuat yang lebih kuat pada masa dewasa, terlalu banyak bekerja sendiri. centaury membantu mencegah perkembangan menjadi "yes-man" yang disesuaikan dan tidak selamat.

Anak itu harus belajar mengatakan "tidak" atau tidak setuju tanpa mengharapkan reaksi negatif atau bahkan penarikan cinta dari persekitarannya. centaury menguatkan kemampuan anak untuk bertahan dan menyelesaikan konflik. Anak-anak menderita dalam membuat keputusan yang lemah dan terlalu percaya pada pendapat mereka sendiri.

Keputusan yang telah dibuat selalu dipersoalkan lagi (ais krim coklat atau vanila / bermain dengan traktor atau kapal terbang). Anak-anak bertanya seribu kali sehari: “Apa yang harus saya lakukan sekarang? Mengganggu persekitaran dengan soalan dan masalah.

Mereka kelihatan tidak aman dan bergantung, tidak mahu bertanggungjawab. Mereka mudah dipujuk oleh orang lain dan mengamalkan corak tingkah laku, mementingkan pendapat orang lain secara berlebihan. Anak-anak ini menghadapi risiko “dikunyah”.

Sebagai orang dewasa, mereka mudah menjadi pengikut dan dipelihara oleh rakan kongsi atau ahli keluarga yang dominan. Cerato mengatasi rasa tidak selamat seumur hidup dan ketakutan. Anak-anak belajar mempercayai keputusan mereka sendiri dan mendengar suara dalaman mereka.

Pertama sekali, kanak-kanak itu sering tidak berpikiran dan tidak memperhatikan; di sekolah, mereka terserlah dengan banyak kesalahan yang tidak berhati-hati. Yang lain menyebarkan kekacauan, tidak dapat menjaga ketenteraman dan biasanya mencari peralatan yang salah tempat. Kanak-kanak lain sering kehilangan sesuatu atau pulang dengan lutut yang tergores.

Apa yang mereka semua ada kesamaan adalah ketidakmampuan untuk belajar dari kesilapan yang dilakukan, mereka tidak belajar apa-apa, dan melakukan kesalahan yang sama berulang kali. Secara lahiriah, mereka tidak membuat kemajuan. Mereka mempunyai banyak idea dan rancangan di kepala mereka, tetapi tidak ada jalan yang ditetapkan untuk merealisasikannya.

Sebagai orang dewasa, mereka juga cenderung melakukan kesalahan yang sama berulang kali, misalnya untuk memilih pasangan yang sama berulang kali, walaupun pengalaman harus mengajar kita bahawa kegagalan telah diprogramkan. Chestnut Bud menyokong anak-anak untuk memproses apa yang telah mereka alami dan pelajari dan bertindak dengan sewajarnya. Chestnut Bud membantu tunas, di mana terdapat banyak kekuatan untuk berkembang!

Anak-anak yang menuntut perhatian tanpa syarat dari persekitaran mereka, mereka selalu ingin menjadi pusat perhatian! Ada yang "berpaut" dan tidak mahu tinggal bersendirian dan bermain sendirian. Sudah menjadi bayi mereka mengeluarkan suara protes yang kuat sebaik sahaja ibu bapa mereka mahu melepaskannya.

Kemudian, anak-anak cenderung merasa kasihan pada diri sendiri dan sensitif dan tersinggung apabila sesuatu tidak berjalan lancar. Dengan anak-anak lain, mereka menjadikan diri mereka "sangat diperlukan", meminjamkan mainan atau menyalinnya. Sebagai orang dewasa, anak-anak ini menjadi ibu super yang memaksakan perbuatan baik mereka kepada keluarga dan menuntut rasa syukur (saya sayang kamu, dengan syarat…).

Yang lain menolak terapi ketika mereka sakit kerana penyakit itu dapat mengikat orang lain kepada mereka dan membuat mereka tertekan. Chicory dapat menolong anak-anak menguraikan diri mereka sendiri dan beralih kepada orang lain. Bunga Chicory dan Heather serupa, tetapi Chicory bermaksud sayang dan keinginan untuk mengawal orang lain tanpa disedari.

Heather, sebaliknya, tidak begitu aktif dengan orang lain dan sama sekali mementingkan diri sendiri. Anak-anak melamun, kelihatan tidak hadir, tidak berminat dengan apa yang berlaku di sekeliling mereka. Anda boleh mengatakan "Hans melihat di udara!"

dan melalui ketiadaan fikiran dan penghormatannya, dia berisiko terlibat dalam kemalangan. Anak-anak tenang dan tidak menarik perhatian ketika mereka kecil. Fikiran yang betul muncul ketika anak-anak datang ke sekolah dan bermimpi di kelas, membina istana di udara, kelihatan lesu dan tidak fokus.

Mereka kemudian tidak dapat menjawab soalan yang sering diajukan dan menderita kerana mereka tidak peduli dengan pendapat orang lain terhadap mereka. Kanak-kanak suka bersendirian, nilainya tidak begitu baik, motivasi nampaknya hilang, tetapi pada hakikatnya anak-anak ini sering kreatif dan berbakat secara seni. Sebagai orang dewasa mereka berkembang menjadi "profesor yang tidak hadir", lupa banyak dan tidak begitu berminat dengan persekitaran.

Apabila mereka jatuh sakit kadang-kadang mereka tidak berminat untuk sembuh. Bunga Clematis seharusnya dapat membantu anak itu memasuki masa sekarang, sehingga dia dapat melihat lingkungannya, terjaga dan peka dan membina hubungan yang sihat dengan orang lain. Kanak-kanak itu terlalu kemas dan bersih.

Perkara ini biasanya diperhatikan oleh ibu bapa dan orang hubungan yang lain secara positif. Kanak-kanak sering mahu mencuci tangan dan menjauhkan diri dari kotoran. Ibu bapa tidak boleh mendorong dan menghargai tingkah laku yang berlebihan.

Kanak-kanak ini berisiko berkembang menjadi anak kecil yang tidak senang dan kehilangan barang keperluan. Seringkali keperibadian dikembangkan yang memperhatikan kebersihan dalam hubungan interpersonal, seseorang menghindari konflik dan "menyapu masalah di bawah permaidani" untuk menjaga penampilan. The Crab Apple blossom membantu melambatkan perkembangan menjadi fanatik kebersihan dengan tingkah laku yang terlalu betul dan rewel yang muncul di saraf orang lain.

Anak itu rajin, berprestasi di sekolah dan menyelesaikan tugas tanpa kesukaran, suka memikul tanggungjawab. Ia boleh berlaku apabila ia mengambil terlalu banyak tugas dan tiba-tiba mendapat perasaan bahawa ia tidak dapat mengaturnya, menjadi putus asa, bertarung dengan ketakutan akan kegagalan dan keraguan diri. Ini membawa kepada apa yang disebut "pemadaman" semasa peperiksaan, walaupun ada cukup pengetahuan.

Dengan cara yang sama, kecederaan sukan boleh berlaku kerana terlalu banyak kerja. Elm biasanya mekar sementara untuk waktu yang singkat. Mekar ini semestinya dapat membantu meningkatkan keyakinan terhadap kebolehan seseorang sendiri.

Elm adalah garam yang kuat dari yang kuat pada saat kelemahan. Anak itu pesimis, mempunyai harapan negatif untuk masa depan, mudah putus asa, jika sesuatu tidak berhasil pada mulanya, umumnya skeptis. Di sekolah, sikap "0-kambing" terbukti, anak enggan berpartisipasi, tidak mendekati tugas dan tingkah laku ini dengan cepat menyebabkan kegagalan sekolah.

Anak itu mengharapkan nilai yang buruk untuk setiap pekerjaan, kemudian kecewa, menarik diri lebih banyak lagi, percaya ia tidak sepadan dengan usaha itu. Anak itu mempunyai perasaan rendah diri dan tidak mempercayai dirinya sendiri. Bunga gentian ditunjukkan apabila penyebab tingkah laku ini bukan rasa takut tetapi sikap negatif yang mendasar terhadap kehidupan.

gentian menguatkan keyakinan untuk perkembangan positif pada masa akan datang. Ini menguatkan kemahuan untuk melawan dan mengatasi kesukaran, kadang-kadang kombinasi dengan Larch berguna di sini. Anak itu pendiam, tertekan, introvert atau, sebaliknya, agresif dan keras, ia menarik perhatian kerana kekurangan pencapaian akademik dan ketahanan terhadap segala sesuatu dan semua orang.

Kanak-kanak ini menganggap keadaan mereka tidak ada harapan. Sebab-sebab ini dapat dijumpai di rumah orang tua, melalui perlakuan yang tidak adil dan tidak disukai oleh ibu bapa atau penderaan fizikal. Anak menjadi putus asa kerana tidak dapat lari dari keadaan.

Sebab untuk ini juga boleh menjadi konflik, pengecualian atau penindasan oleh adik-beradik atau rakan sekolah. Anak-anak berkembang menjadi budak luar dan anak lelaki yang cambuk, tidak mempunyai harapan dan kekuatan untuk melakukan apa-apa. Mereka menunggu keajaiban bahawa sesuatu berlaku dari luar dan membebaskan mereka dari keadaan mereka yang menindas.

Bunga Gorse dapat menolong mereka untuk menjadi lebih berharap lagi dan mendapat keberanian untuk mengubah keadaan mereka. Anak-anak benar-benar mementingkan diri sendiri, selalu ingin menjadi pusat perhatian dan menuntut perhatian ibu bapa mereka yang tidak berbelah bagi. Mereka banyak bercakap, mendorong diri di antara mereka, tidak tinggal bersendirian.

Selama bertahun-tahun mereka mengembangkan kesombongan yang berlebihan dan memerlukan pengiktirafan dan boleh menjadi watak yang sangat tidak popular dan oleh itu kesepian sebagai orang dewasa. Hanya kesakitan dan kesakitan mereka sahaja, mereka selalu membincangkannya. Ke arah orang lain dan haiwan mereka tidak begitu penyayang, mereka tidak mendengar.

Bunga Heather membantu anak mengembangkan kepekaan tertentu terhadap orang lain. Kepentingan orang itu sendiri didorong ke latar belakang, pertolongan dapat berkembang. Ini meningkatkan peluang mencari rakan dan rakan kongsi.

Anak-anak menjadi marah dengan sedikit provokasi, menjerit, menendang, memukul. Mereka mudah marah, agresif, cemburu dan cenderung memarahi dan iri hati. Kadang-kadang kanak-kanak itu adalah seorang pejuang secara semula jadi dan sangat berperangai, tetapi boleh jadi juga terdapat tingkah laku yang dipelajari.

Maka ibu bapa juga harus mengusahakan tingkah laku mereka. Sebagai orang dewasa, kanak-kanak ini akan mengembangkan sikap negatif terhadap kehidupan, iri hati, cemburu dan kekurangan kemampuan untuk mencintai akan mencirikan orang-orang ini. Perasaan selalu kekurangan sesuatu menemani mereka sepanjang hidup mereka.

Untuk mengelakkan ini, bunga Holly dapat membantu anak-anak untuk mengurangkan perasaan negatif mereka dan mengembangkan sikap yang lebih penyayang terhadap orang lain. Anak-anak tidak menyukai perubahan dan menderita rindu dalam banyak keadaan. Mereka tidak mahu tinggal di tadika dan permulaan sekolah adalah sukar kerana mereka lebih suka tinggal di rumah dalam persekitaran yang biasa mereka kenal.

Kemajuan maju dicegah dengan sentiasa melihat ke belakang dan dibekukan pada masa lalu. The Honeysuckle Blossom harus membantu anak melepaskan masa lalu, bereaksi positif terhadap kesan baru dan berkembang lebih mudah. Sekiranya anak itu terpaku pada pemikiran yang sama, Chestnut Putih mungkin diperlukan sebagai tambahan.

Sekiranya kanak-kanak itu rindu, Walnut (stamina) juga harus dimasukkan dalam pertimbangan. Anak-anak percaya bahawa mereka terlalu lemah untuk memenuhi tugas harian mereka. Mereka berasa lesu sebaik bangun pagi, mereka letih dan geram.

Di sekolah mereka kelihatan letih dan kurang memandu, mereka mendekati tugas dengan ragu-ragu dan memerlukan lebih banyak masa untuk akhirnya menemukan permulaan. Ini adalah keletihan mental (bukan keletihan fizikal seperti bunga zaitun). Anak-anak mempunyai mata yang letih, mungkin mereka terlalu banyak menonton televisyen dan tidak ada mengimbangi kepada kehidupan seharian yang monoton.

Sekiranya mereka terkoyak dari jalan mereka, maka keletihan sering hilang juga. Bunga Hornbeam harus membantu anak-anak untuk mencari kesegaran dan ketahanan mental lagi, terutama jika mereka menderita kehidupan sehari-hari yang monoton. Anak-anak dengan itu dapat mengembangkan lebih banyak usaha lagi.

Anak-anak tidak sabar, perangai, tidak mahu menunggu, jika tidak, mereka menjadi marah dan menjerit. Sebaik sahaja mereka dapat berjalan, mereka sentiasa bergerak, hiperaktif, semuanya tidak cukup pantas untuk mereka. Kanak-kanak yang lebih tua bercakap dengan cepat dan tergesa-gesa, gagap juga boleh berkembang.

Keputusan dibuat secara impulsif dan cepat, anak-anak kelihatan mudah marah terhadap persekitaran mereka, mereka tidak sabar dengan diri mereka sendiri dan orang lain. Di sekolah, kerana mereka tidak meluangkan masa, mereka cenderung melakukan kesalahan sembarangan dan sering lupa mengambil barang yang mereka perlukan dengan tergesa-gesa (misalnya, peralatan sukan ketika pendidikan Jasmani ada pada jadual waktu). Sebagai orang dewasa, mereka menjadi kolerik, terlalu kritikal, tegang di dalam, tidak sabar, bekerja dengan cepat.

Mereka bersikap kejam terhadap mereka yang bekerja lebih perlahan dan tidak bertolak ansur dengan kritikan. Bunga Impatiens mempromosikan latihan kesabaran dengan diri sendiri dan dengan orang lain, anak-anak berada di jalan untuk mengurangkan kegelisahan dalaman dan kecepatan yang sedikit dan menggantinya dengan ketenangan dan ketenangan. Impatiens tidak menggantikan terapi untuk kanak-kanak hiperaktif, tetapi dapat digunakan sebagai sokongan yang baik.

Anak-anak malu dan segan, mereka tidak berani melakukan apa-apa. Mereka merasa rendah diri daripada kanak-kanak lain sejak awal dan tidak meragukannya. Mereka menganggap persekitaran mereka sangat wajar.

Di sekolah mereka menjauhkan diri dari segala-galanya, bersikap pasif di kelas kerana takut malu. Mereka cenderung mendorong perkara yang tidak menyenangkan di hadapan mereka. Ketakutan dalaman akan kegagalan kanak-kanak ini.

Semasa bermain dengan kanak-kanak lain, mereka secara sukarela menundukkan diri. Kerana kurangnya keyakinan diri, mereka kehilangan banyak peluang yang ditawarkan oleh kehidupan kepada mereka. Pada masa dewasa, kekurangan harga diri ini dapat berkembang menjadi kompleks rendah diri yang besar.

Bunga Larch bertujuan untuk membantu kanak-kanak mengembangkan keyakinan diri. Ia menyokong anak-anak untuk melihat sesuatu dengan lebih santai, tanpa rasa takut dan ragu-ragu, untuk berani melakukan sesuatu dan berkembang daripadanya. Di sini anak memerlukan sokongan ibu bapanya.

Malah anak kecil harus didorong untuk menyelesaikan tugas-tugas yang diketahui oleh ibu bapa yang dapat mereka tangani. Anak-anak memerlukan sokongan dan kritikan sesedikit mungkin, tetapi lebih-lebih lagi pujian atas apa yang telah dicapai. Melalui perhatian ibu bapa dan kepercayaan mereka terhadap mereka, anak dapat menolak ketakutan dalamannya dan mendekati tugas dengan lebih berani dan yakin pada diri sendiri.

Kanak-kanak pada amnya berasa cemas dan malu. Sebagai bayi mereka menjerit segera setelah bangun tidur, ketika mereka dewasa mereka berkembang menjadi kaki kelinci kecil, takut pada orang lain, situasi baru, perkara sehari-hari dan dangkal, mereka orang asing dan mudah ketakutan. Mereka takut akan kegelapan, ribut petir, pergi berjumpa doktor.

Anak-anak menangis, berpaut pada ibu bapa mereka, menyembunyikan wajah mereka. Berbanding dengan kanak-kanak lain mereka terlalu takut untuk mempertahankan diri. Mereka boleh memberikan alasan untuk ketakutan (tidak seperti Aspen).

Kanak-kanak yang lebih tua cenderung memerah dan mengalami perencatan. Mereka pemalu dan sangat terpelihara. Dalam persekitaran baru mereka memerlukan masa yang sangat lama sehingga mereka cair.

Sebagai orang dewasa, orang-orang ini menganggap wujudnya beban dan mundur. Juga fobia ular, labah-labah, ketakutan bilik tertutup dan perkara serupa dapat berkembang. Bunga Mimulus harus membantu anak-anak menghadapi banyak ketakutan kecil dengan lebih berani dan mengembangkan sedikit keberanian.

Kanak-kanak tersebut dapat menanggung ketakutan dengan lebih baik, menilai dengan betul dan menyedari bahawa ketakutan tidak sesuai dalam banyak keadaan. Anak-anak menjadi lebih bebas, tidak terhalang oleh ketakutan mereka, dapat berkembang dengan lebih baik dan lebih santai memanfaatkan peluang yang timbul. Bagaimanapun, seseorang harus membandingkan dengan bunga Aspen (ketakutan tanpa alasan yang konkrit, tidak mengetahui apa yang mereka takutkan, firasat samar-samar) dan Rock Rose (ketakutan panik).