Badeotitis: Bahaya dari Air di Telinga

Matahari bersinar dan kita orang lagi mencari jarak dari air - ia menjadikan tasik mandi dan laut. Tetapi berhati-hatilah: mandi air boleh masuk ke telinga dan menyebabkan bathotitis. "Badeotitis" adalah nama dari keradangan dari luaran terusan pendengaran yang berlaku lebih kerap pada musim panas, terutamanya semasa musim mandi. Yang menyakitkan keradangan disebabkan oleh kuman - kebanyakannya bakteria - yang boleh masuk ke telinga dengan mandi air.

Bahaya: keradangan saluran telinga

Terutama dengan tinggal yang kerap dan tahan lama di tasik atau laut, mungkin masih terdapat air di kawasan luar terusan pendengaran. Di persekitaran yang hangat dan lembap di saluran telinga yang sempit (jalan dari pinna ke gegendang telinga, keadaan adalah optimum untuk pertumbuhan kulat dan bakteria.

Selepas hanya beberapa jam, ini boleh menjadi gatal atau gatal kesakitan. Yang memulakan keradangan boleh mereda secara spontan, tetapi ia juga boleh memburuk dan berkembang menjadi bahagian yang menyakitkan jangkitan telinga. Seseorang mengira "Badeotitis" pada radang saluran telinga luar, dalam bahasa teknikal "Otitis externa" disebut.

Gejala bathotitis mungkin termasuk:

  • Kesakitan yang teruk
  • Rasa tekanan
  • Pelepasan dan gatal-gatal
  • Pembengkakan saluran telinga
  • Kemungkinan kehilangan pendengaran

Sekiranya gejala ini berlaku, doktor harus berjumpa. Selepas sejarah yang mendalam, doktor dapat melakukan otoskopi, kemudian membersihkan saluran telinga dan, bergantung pada patogen, rawatan tempatan dengan antibiotik or antijamur.

Komplikasi: jangkitan telinga tengah

Patogen boleh mencapai telinga tengah dengan menyebarkan kuman dan menyebabkan pertengahan jangkitan telinga. Otitis media adalah keradangan - selalunya sangat menyakitkan - membran mukus telinga tengah, yang sering disertai dengan pembentukan efusi. Ia menampakkan diri dengan menikam telinga kesakitan, pengurangan pendengaran, demam serta "mengetuk" telinga. Seram sejuk, pening, muntah, hilang pendengaran atau jeneral miskin keadaan juga menunjukkan otitis media.

Dalam beberapa kes, yang gegendang telinga pecah dan darah dan nanah mengalir keluar dari telinga. The kesakitan kemudian tiba-tiba reda. Pada orang dewasa, pecah di gegendang telinga paling sering diperhatikan oleh hilang pendengaran. Jika jangkitan telinga kerap berlaku pada musim panas selepas berenang, ini mungkin merupakan tanda berlubang gendang telinga yang belum dikenali.

Otitis media dirawat oleh doktor dengan antibiotik, yang mesti diambil oleh pesakit selama beberapa hari. Di samping itu, titisan hidung dekongestan diberikan. Ini meningkatkan saliran rembesan dan dengan itu menyumbang kepada lebih baik pengudaraan daripada telinga tengah. Pengambilan ubat penahan sakit dan cahaya merah atau penyinaran haba telinga menyokong rawatan. Dengan ini langkah-langkah, simptom biasanya mereda dalam beberapa hari.

Petua untuk mandi sihat

  • Bila berenang, mandi atau mandi, air boleh masuk ke telinga. Di saluran telinga luaran, air biasanya tidak berbahaya. Penting untuk memastikan telinga cepat kering. Untuk melakukan ini, condongkan anda kepala ke sisi sehingga air boleh habis. Di bawah telinga hanya memegang tuala yang menyerap air.
  • Anda tidak boleh menggunakan pelindung kapas: kulit dilembutkan oleh air akan rosak.
  • Air yang berdiri di saluran telinga untuk waktu yang sangat lama dan melembutkan kulit boleh menyebabkan keradangan. Keradangan dapat dilihat oleh kesakitan dan harus dirawat secara perubatan!
  • Dengan memakai topi mandi, telinga dilindungi. Langkah ini sangat berguna untuk orang yang sensitif.
  • Mereka yang mengalami kerosakan pada telinga atau baru sahaja menjalani pembedahan telinga, harus berhati-hati agar tidak memasukkan air ke telinga. Sebaiknya menahan diri berenang dan mandi sebentar. Berhati-hati juga diperlukan ketika mandi.