Beg di bawah Mata dan Lingkaran Gelap: Apa yang Dedahkan Kawasan Mata

Mata adalah tempat pertama anda melihatnya: terlalu banyak tidur malam alkohol, semakin tua. Bagi sesetengah orang, beg di bawah mata membuat wajah kelihatan bengkak, terutama pada waktu pagi, sementara yang lain adalah lingkaran hitam di bawah mata yang memberikan kesan yang tidak begitu sihat. The kosmetik industri menawarkan sejumlah tidak terkawal salap dan losyen, kadang-kadang dengan harga yang mengerikan. Dalam banyak kes, bagaimanapun, rawatan di rumah yang sederhana sudah memberikan bantuan segera untuk fenomena yang paling menjengkelkan. Tetapi apa penyebab beg di bawah mata dan lingkaran hitam? Dan apa yang benar-benar menolongnya?

Kawasan mata sangat sensitif

Kawasan di sekitar mata sangat sensitif. Di sini, tidur yang buruk dan terlalu sedikit atau perayaan yang lembap dan ceria meninggalkan jejak yang kelihatan. Kerana ia kulit sekitar mata tiga kali lebih nipis daripada bahagian muka yang lain; jika dibandingkan dengan kulit badan, ia bahkan lebih nipis hingga enam kali ganda.

Apa yang hilang di kawasan mata adalah tisu subkutan dan kencang tisu penghubung. Gaya hidup yang tidak sihat, rokok dan penuaan dengan kendur normal kulit boleh dilihat di sini terlebih dahulu.

12 ubat rumah untuk mata kering

Bayangan dan pelek

Cecair sering terkumpul di dinding vaskular yang agak halus di bahagian bawah kelopak mata, yang merebak di sekitar kapilari - kesan pembuluh darah terbaik. Lingkaran kebiruan kemudian berkilau di permukaan kulit. Ini adalah sebahagian daripada kecenderungan, tetapi kadang-kadang juga merupakan gejala penyakit serius. Tidak banyak yang dapat anda lakukan mengenainya, kecuali untuk menutup bayang-bayang dengan concealer satu atau dua warna lebih ringan.

Peraturan umum untuk kulit wajah yang tegas adalah: Minum cukup cecair - dan tidak dalam bentuk alkohol tetapi tanpa gula air, teh atau jus.

Beg di bawah mata tidak ada kena mengena dengan air mata

Terlalu sedikit bersenam, terlalu sedikit tidur dan tekanan serta rokok tentunya penyebab utama juga untuk "beg di bawah mata", kerana tanda penuaan ini disebut secara biasa. Tetapi bukannya cecair, ini adalah simpanan lemak di bawah mata. Mereka selalu berkembang ketika limfa aliran keluar dari irama normalnya dan hasilnya membengkak.

Semakin tua anda, semakin jelas anda dapat melihat bengkak di bawah mata anda. Ini kerana tepat di kawasan inilah otot dan tisu penghubung habis dengan usia. Pembuangan beg di bawah mata adalah tinggi dalam senarai operasi kosmetik. Doktor membuat sayatan kecil di bahagian bawah kelopak mata, lemak dikeluarkan, dan kulit dan otot diketatkan. Parut hampir tidak kelihatan kemudian.

Sekiranya beg ringan di bawah mata, doktor menggunakan laser, membuang lemak dan menegangkan kulit kelopak mata. Malangnya, dengan yang sering ditawarkan tisu penghubung urut dan khas krim, anda sebenarnya tidak dapat menghentikan perkembangannya.

Ubat rumah untuk kawasan mata

Sekiranya lingkaran hitam dan kelopak mata bengkak muncul hanya dalam waktu yang singkat dan hilang lagi dengan gaya hidup sihat dan tidur yang mencukupi, anda tidak perlu risau. Namun, jika simptom berterusan, anda harus berjumpa doktor: Bengkak mata dapat menunjukkan penyakit. Bengkak kelopak mata, terutama kelopak mata bawah, kadang-kadang menunjukkan jantung kegagalan, buah pinggang penyakit atau alahan.

Yang benar-benar membantu ialah agen penyejuk: kepingan timun yang terdapat dalam beberapa lakaran sama seperti beg teh dengan warna hitam atau teh hijau dari peti sejuk atau topeng quark - biarkan ini berfungsi pada seluruh wajah atau hanya di bawah mata selama kira-kira 20 minit dan gosokkannya dengan lembut dengan kain lap basah yang suam.

Sebilangan doktor mengesyorkan mencuba salap yang kurang pekat urea dari farmasi: Urea adalah bahan semula jadi yang dihasilkan oleh badan yang meningkatkan jumlah air di lapisan atas kulit, menormalkan kelenturan kulit. Kulit mengekalkan kelembapan dengan lebih baik dan menjadi lebih lembut.

Mengesan penyakit mata: Gambar-gambar ini akan membantu!