Kebaikan | Manfaat terapi titik pencetus

Faedah

Terapi terapi titik boleh digunakan untuk melonggarkan otot yang sangat tegang yang belum dilonggarkan oleh teknik intervensi fisioterapeutik biasa. Dengan menembusi lebih dalam ke tisu dengan tekanan ibu jari, otot yang sangat tegang dapat dilonggarkan. Kaedah terapi ini harus digunakan terutama dalam kasus keluhan yang sudah memancarkan, kerana tisu sangat jengkel dan harus dilonggarkan dengan cepat untuk mengelakkan kerengsaan.

Pesakit merasakan rawatan titik pemicu sangat tidak menyenangkan, kerana rangsangan tinggi dihasilkan pada otot yang mungkin sudah menyakitkan. Walau bagaimanapun, boleh dikatakan bahawa rawatan ini sangat berkesan dan oleh itu digunakan secara meluas. Kemungkinan lebih lanjut terhadap ketegangan timbul dari latihan fasik dan postisometrik kelonggaran.

perakaunan

Titik pencetus disebabkan oleh pemuatan yang salah, beban yang terlalu tinggi kerana kerja statik atau, dalam keadaan pemuatan berterusan, otot yang terlalu lemah. Ini membawa kepada sekatan darah peredaran darah dan penurunan metabolisme yang dihasilkan. Kepala myosin dan filamen aktin otot tidak lagi dapat melakukan tugas yang diinginkan dan tetap berada pada kedudukannya, yang disebut titik pencetus.

Dengan menekan titik-titik ini dengan ibu jari hingga a kesakitan titik 7 dicapai dan menahan tekanan sehingga 2 minit, titik-titik ini dapat dilepaskan. Bahu dan leher kawasan sangat sensitif. The terapi titik pencetus hanya satu kemungkinan rawatan dan pesakit harus berusaha memperbaiki simptomnya melalui latihan khusus dan kelonggaran latihan.