Biopsi usus | Biopsi

Biopsi usus

Biopsi usus sering berlaku dan, berbeza dengan yang lain biopsi prosedur, dilakukan secara eksklusif sebagai sebahagian daripada pemeriksaan endoskopi. Terdapat dua cara untuk melihat usus, dalam ruang lingkup gastroskopi dan kolonoskopi. dalam gastroskopi, pemeriksaan dilakukan melalui mulut dan meluas hingga permulaan usus kecil kebanyakannya.

Dalam pakej kolonoskopi, keseluruhan usus besar dan dalam beberapa kes akhir bahagian terakhir dari usus kecil boleh diperiksa melalui anus/dubur.. Supaya dapat memerhatikan yang sangat panjang dan sangat berliku usus kecil sepenuhnya, kapsul endoskopi perlu, tetapi biopsi tidak dapat dilakukan. Secara normal kolonoskopi, yang biopsi sampel boleh diperoleh menggunakan endoskop dengan forceps.

Terutama kecil polip dan ulser dinding usus dikeluarkan. Berdasarkan sampel tisu membran mukus dari bahagian dalam kolon, keradangan, tumor jinak dan ganas boleh dibezakan, serta penyakit usus lain. The biopsi di dalam usus biasanya tidak menyakitkan.

Semasa pemeriksaan endoskopi, seseorang biasanya tertidur dan tertidur. Kadang-kadang sejumlah kecil darah boleh dijumpai di dalam najis selepas itu. Jangkitan di laman biopsi adalah komplikasi yang sangat jarang berlaku.

Biopsi otak

Biopsi di otak hanya dilakukan setelah pemeriksaan radiologi sebelumnya yang tepat. Sekiranya terdapat perubahan dalam pemeriksaan CT atau MRI otak, mesti dinilai seberapa cepat struktur tumbuh. Sekiranya tidak ada masa yang tersisa dan perubahan dalam otak sudah menunjukkan simptomatik, biopsi mesti dilakukan untuk memulakan terapi secepat mungkin.

Penyebab perubahan struktur tisu otak seperti itu adalah luka radang dan juga jenis tumor otak yang berlainan, yang mesti dirawat secara berbeza. Biopsi di otak mesti dirancang dengan tepat agar tisu yang sihat tidak terancam dalam keadaan apa pun dan kerosakan akibatnya tidak berlaku. Lokasi struktur otak yang akan diperiksa ditentukan dengan tepat melalui beberapa teknik pencitraan.

Selepas itu, tengkorak dibuka semasa operasi dan biopsi dilakukan dengan jarum berongga dengan ketepatan dan ketepatan milimeter. Sampel tisu sudah dapat dianalisis di teater operasi.