Biopsi kelenjar getah bening

Apakah biopsi kelenjar getah bening?

Dalam pakej limfa nod biopsi, satu atau lebih limfa nod dikeluarkan dari kawasan tertentu dalam operasi kecil. Dalam beberapa kes, hanya tisu dari satu limfa simpul boleh dikeluarkan. Sampel kemudian diperiksa secara histologi di bawah mikroskop oleh ahli patologi. Biopsi kelenjar getah bening dilakukan sekiranya terdapat kemerosotan nodus limfa yang disyaki atau jika tumor telah merebak ke kelenjar limfa.

Petunjuk

Kelenjar getah bening biopsi dilakukan sekiranya disebut metastasis disyaki atau harus dikesampingkan. Tumor malignan boleh merebak sepanjangnya saliran limfa sistem dan mempengaruhi kelenjar limfa di kawasan saliran. Sebab lain untuk kelenjar getah bening biopsi mungkin kelenjar getah bening yang ketara.

Sekiranya pembesarannya panjang, tidak menyakitkan dan sangat teruk, mungkin perlu mengeluarkannya kelenjar limfa untuk mengetahui punca pembesaran. Ini boleh disebabkan oleh jangkitan atau kelenjar getah bening kanser (limfoma). Walau bagaimanapun, penyingkiran hanya untuk tujuan diagnostik dan tidak dilakukan sebagai langkah terapi.

Persediaan

Sebelum biopsi kelenjar getah bening dilakukan, anamnesis terperinci harus diambil terlebih dahulu. Sekiranya pembesaran kelenjar getah bening telah berlaku, pesakit harus ditanya berapa lama ia wujud, apakah ia berkembang dengan perlahan atau cepat dan apakah ada gejala lain. Selepas itu perlu dilakukan pengimejan kelenjar getah bening.

Dalam kebanyakan kes a ultrasound peperiksaan sudah mencukupi. Dalam kes yang jarang berlaku, pemeriksaan CT atau MRI juga dapat dilakukan. Pesakit kemudian harus dimaklumkan mengenai prosedur dan risiko biopsi. Di samping itu, pakar bius harus menerangkan bentuk dan risiko anestesia.

Prosedur

Bergantung pada lokasi kelenjar getah bening, prosedur boleh dilakukan sama ada di bawah tempatan atau anestesia am. Dalam kes kelenjar getah bening dangkal, a anestesia tempatan, semasa pesakit terjaga, mungkin mencukupi. Kelenjar getah bening yang lebih dalam dikeluarkan di bawah anestesia am.

Pertama, sayatan kulit dibuat dan kelenjar getah bening terdedah. Semasa langkah ini, penjagaan diambil untuk melindungi kawasan sekitar kapal dan saraf. Kelenjar getah bening kemudian dikeluarkan.

Pada langkah terakhir, saluran getah bening yang masuk dan keluar ditutup dan ditutupi lapisan kulit dalam beberapa langkah. Pada luka yang lebih besar, penyisipan saliran mungkin diperlukan untuk mengalirkan cecair luka dari luka. Pembalut digunakan pada luka pembedahan dan pesakit selamat menjalani prosedur. Kelenjar getah bening yang dikeluarkan ditempatkan dalam penyelesaian khusus untuk pemeliharaan dan kemudian dihantar ke jabatan patologi untuk pemeriksaan.