Biopsi tiroid

Definisi - Apakah itu biopsi tiroid?

Tiroid biopsi adalah penyingkiran tisu tiroid untuk pemeriksaan mikroskopik. Sampel tisu boleh diperiksa untuk kemungkinan kanser sel, sel keradangan atau antibodi dan membantu dalam diagnosis penyakit tiroid. Sekiranya penyakit tiroid ganas, mereka adalah kaedah pilihan untuk memastikan diagnosis. Ia juga dikenali sebagai jarum halus biopsi.

Petunjuk untuk biopsi tiroid

Tiroid biopsi digunakan terutamanya dalam diagnosis tumor. Sebagai peraturan, pesakit mempunyai ultrasound pemeriksaan terlebih dahulu, yang telah menunjukkan penemuan yang tidak jelas atau mencurigakan tumor. Sekiranya penemuan di kelenjar tiroid tidak jelas, seperti benjolan dalam tisu, sampel tisu diambil dan diperiksa secara histologi.

Sebagai peraturan, benjolan sejuk 1.5 cm atau lebih dianggap mencurigakan di ultrasound pemeriksaan. Sejuk bermaksud bahawa simpul tidak menunjukkan aktiviti. Nodul penghasil antibodi disifatkan sebagai panas. Pengkalsifikasi mikro di kelenjar tiroid, yang juga dapat dikesan oleh ultrasound, juga dianggap mencurigakan dan merupakan petunjuk lebih lanjut untuk biopsi.

Persiapan sebelum biopsi tiroid

Biopsi tiroid biasanya harus didahului dengan terperinci sejarah perubatan dan pemeriksaan fizikal. Harus ada petunjuk pasti untuk biopsi. Sekiranya doktor merasakan benjolan yang sukar dan tidak tergantikan pada pesakit, pemeriksaan ultrasound biasanya dilakukan untuk menilai benjolan dengan lebih baik.

Sekiranya nodul sejuk, nodul gema rendah berdiameter lebih dari 1.5 cm, petunjuk untuk biopsi diberikan. Sebagai tambahan, darah diambil dari pesakit. Ini dilakukan untuk membezakan antara nodul keras dan lembut.

. kelenjar tiroid nilai (TSH, T3, T4) diperiksa. Sekiranya petunjuk untuk biopsi diberikan, pesakit terlebih dahulu diberitahu secara intensif oleh doktor mengenai prosedur yang akan datang. Pesakit harus memberikan tandatangannya untuk mendapatkan persetujuan.

Bagaimana biopsi tiroid berfungsi?

Biopsi tiroid, atau biopsi jarum halus, adalah pemeriksaan kecil dengan sedikit komplikasi. Ia tidak memerlukan penginapan pesakit dalam atau anestesia. Ia biasanya dilakukan secara rawat jalan.

Setelah pesakit diberitahu, kawasan kulit di sekitar kelenjar tiroid dibasmi kuman untuk mencegah jangkitan. Mesin ultrasound kemudian digunakan untuk mencari tempat yang sesuai untuk mengambil biopsi. Penjagaan diambil untuk memastikan bahawa tidak ada yang besar darah kapal di jalan dan bahawa terdapat cukup tisu tiroid.

Setelah laman web yang sesuai dijumpai, a tusuk jarum dimasukkan ke dalam kulit hingga ke kelenjar tiroid di bawah kawalan ultrasound. Dengan menggunakan tekanan negatif pada jarum suntik, beberapa tisu kemudian dikeluarkan. Ini kemudian diletakkan pada slaid mikroskop.

Selepas itu penyingkiran tisu lain dilakukan. Selepas itu luka kecil dirawat. Pemeriksaan hampir tidak menyakitkan, sama seperti mengambil ujian darah contoh. Sampel tisu kini dihantar ke makmal dan diperiksa oleh ahli patologi.