Kekurangan Sumsum Tulang: Punca, Gejala & Rawatan

Bergantung pada pesakit, sumsum tulang kekurangan mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab. Beberapa bentuk sumsum tulang kekurangan dapat diatasi dengan bantuan langkah-langkah terapi yang sesuai.

Apakah kekurangan sumsum tulang?

Dalam konteks sumsum tulang kekurangan, sel-sel di sumsum tulang yang bertanggungjawab untuk pembentukan darah terganggu atau berkurang dengan ketara pada orang yang terjejas. Sel sumsum tulang yang sepadan dapat dibahagikan kepada warna merah darah sel-sel, sel darah putih, dan platelet. Bergantung pada bentuk atrofi sumsum tulang pada seseorang, perkara tersebut di atas darah-bentuk sel sumsum tulang masing-masing dipengaruhi oleh degradasi ke tahap yang berbeza-beza. Kehilangan sumsum tulang, yang berlaku sebagai gejala yang disebut aplastik anemia (bentuk anemia), misalnya, mempengaruhi keseluruhan sel pembentuk darah sumsum tulang - pada pesakit yang sepadan, sel-sel sumsum tulang ini sama sekali tidak ada. Kekurangan sumsum tulang dalam konteks seperti itu anemia dinyatakan pada orang yang terkena, misalnya, dengan kemungkinan gejala seperti pucat kulit, kelemahan umum, sesak nafas dan / atau berdebar-debar. Sekiranya hanya platelet dipengaruhi oleh kehilangan sumsum tulang, kekurangannya dapat ditunjukkan, misalnya, oleh hematoma (kulit berdarah).

Punca

Dalam kes yang jarang berlaku, kekurangan sumsum tulang mungkin merupakan gejala bentuk anemia yang sudah kongenital. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, kehilangan sumsum tulang diperoleh semasa hidup:

Contohnya, pendedahan kepada toksin seperti benzena boleh menyebabkan atrofi sel sumsum tulang yang membentuk darah. Pelbagai jangkitan disebabkan oleh patogen seperti virus dan bakteria juga merupakan kemungkinan penyebab kekurangan sumsum tulang. Faktor penyebab lain atrofi sumsum tulang adalah pendedahan tubuh manusia terhadap sinaran radioaktif; sinaran seperti itu boleh dilepaskan, misalnya, semasa radiasi terapi atau kemalangan yang melibatkan radioaktif. Akhirnya, selain daripada tumor sumsum tulang, yang boleh menyebabkan kekurangan sumsum tulang, pelbagai pentadbiran ubat juga berisiko untuk mempromosikan atrofi sumsum tulang - relevan dadah termasuk, sebagai contoh, ejen yang digunakan semasa kemoterapi.

Gejala, keluhan, dan tanda

Sekiranya kekurangan sumsum tulang berdasarkan anemia kongenital, tanda-tanda ciri penyakit ini berlaku, seperti keletihan, sesak nafas, dan aduan kardiovaskular. Gejala seperti berdebar-debar, berulang pening dan kepekatan masalah juga biasa. Mereka yang terjejas secara amnya merasa sangat tidak sihat dan prestasi mereka kadang-kadang sangat terhad. Secara luaran, penyakit ini ditunjukkan oleh kulit pucat dan pelek mata, dan penurunan berat badan juga mungkin berlaku. Tanda-tanda yang setanding berlaku dalam bentuk bukan kongenital. Secara selari, bisul berkembang pada kulit. Lebam sering muncul walaupun dengan sedikit tekanan dan seterusnya berterusan untuk jangka masa yang lebih lama. Gejala yang disebutkan di atas mungkin menunjukkan pelbagai penyakit. Satu simptom yang jelas adalah anemia, yang biasanya menyertai penyebabnya keadaan. Sekiranya disfungsi sumsum tulang dirawat secara profesional, gejala biasanya mereda. Penyakit ini tidak mungkin sembuh dengan sendirinya. Tanpa terapi, tanda-tanda penyakit menjadi lebih teruk dan menyebabkan komplikasi seperti pingsan atau terbaring di tempat tidur. Pendarahan pada kulit dapat dirawat dengan pasti. Walau bagaimanapun, dalam penyakit yang teruk, parut atau gangguan deria tetap ada. Sekiranya organ dalaman sudah rosak akibat kekurangannya, kesan lewat mungkin masih berlaku bertahun-tahun kemudian.

Diagnosis dan kursus

Diagnosis yang disyaki kekurangan sumsum tulang pada mulanya dapat dibuat berdasarkan penampilan gejala yang dijelaskan pada individu yang terkena. Seorang doktor yang mendiagnosis biasanya dapat memperoleh petunjuk lebih lanjut dari pesakit sejarah perubatan. Akhirnya, untuk mengesahkan adanya kekurangan sumsum tulang, pemeriksaan mikroskopik sampel darah orang yang terkena sering dilakukan. Smear sumsum tulang juga dapat membantu mengesahkan diagnosis kegagalan sumsum tulang di bawah pemeriksaan mikroskopik. Perjalanan kekurangan sumsum tulang pada pesakit tertentu bergantung terutamanya pada penyebab penyakit; jika kehilangan sumsum tulang disebabkan oleh penyakit yang mendasari seperti anemia, contohnya, pemulihan bebas jarang berlaku. Jalannya kekurangan sumsum tulang sering disukai oleh kawalan awal dan pakar atas faktor-faktor yang mendasari.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes kekurangan sumsum tulang, pelbagai aduan berlaku. Mereka yang terjejas menderita anemia yang sangat teruk. Ini boleh membawa kepada kelemahan umum dan pucat, dan dalam prosesnya mengurangkan ketahanan orang yang terkena dengan ketara. Ia juga tidak biasa untuk mengalami berdebar-debar dan berkaitan bernafas kesukaran atau serangan panik. Tidak jarang penderita pingsan dan mungkin mencederakan diri sekiranya terjatuh. Kualiti hidup banyak dikurangkan oleh kekurangan sumsum tulang. Dalam kebanyakan kes, tidak mungkin lagi melakukan pelbagai sukan atau aktiviti. Terdapat juga pendarahan pada kulit, yang berlaku secara sporadis dan dengan demikian dapat membuat kehidupan seharian pesakit menjadi lebih sukar. Dalam rawatan kekurangan sumsum tulang, biasanya tidak ada komplikasi atau keluhan tertentu. Walau bagaimanapun, penyakit yang mendasari penyebabnya tidak dapat disembuhkan dalam setiap kasus, jadi dalam beberapa kes hanya gejala yang dapat diobati. Tidak jarang, rawatan psikologi juga mesti dilakukan sekiranya kemurungan atau aduan psikologi lain berlaku. Adakah penurunan jangka hayat tidak dapat diramalkan secara umum.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya terdapat anemia, doktor harus berjumpa dengan doktor. Sekiranya terdapat kulit pucat, peningkatan pembentukan lebam, sejuk jari atau kaki, dan peningkatan keperluan untuk tidur, ada sebab untuk dikhawatirkan. Keletihan, keletihan cepat dan kehilangan tahap prestasi biasa harus disiasat dan dirawat. Lawatan ke doktor diperlukan sebaik sahaja aduan berterusan selama beberapa minggu atau peningkatan intensiti. Sekiranya terdapat gejala lain, doktor juga harus berjumpa. Kepekaan terhadap sejuk, kebas pada kulit atau kepekaan dan gangguan sensori lain adalah petunjuk yang harus diteliti. Pemeriksaan perubatan terperinci akan menentukan penyebabnya sehingga rawatan yang tepat dapat dimulakan. Sekiranya orang yang terkena menderita berdebar-debar, kelainan pada jantung irama, pening atau kelemahan dalaman, dia memerlukan rawatan perubatan. Dalam kes yang teruk, terdapat risiko keruntuhan peredaran darah, yang mengancam nyawa keadaan. Sekiranya terdapat gangguan kesedaran dan juga kehilangan kesedaran, tindakan diperlukan secepat mungkin. Seorang doktor mesti berunding atau perkhidmatan ambulans mesti dimaklumkan. Masalah dengan bernafas, sesak nafas atau gangguan pernafasan menunjukkan kesihatan gangguan, dan terdapat juga kekurangan organisma. Lawatan ke doktor adalah perlu untuk mengelakkan berlakunya keadaan akut pada waktunya.

Rawatan dan terapi

Dalam rawatan kekurangan sumsum tulang, langkah-langkah untuk mengawal gejala mesti dibezakan dari campur tangan untuk mengawal penyebab penyakit yang sesuai. Contohnya, tanpa gejala terapi kekurangan sumsum tulang bertujuan untuk mempromosikan hematopoiesis pada individu yang terkena. Bergantung pada pesakit dan bentuk kekurangan sumsum tulang, pembentukan darah dapat dirangsang dengan penggunaan yang disebut Steroid anabolik; ini biasanya dihasilkan secara buatan berdasarkan testosteron (hormon seks lelaki). Faktor pertumbuhan, yang boleh dihasilkan dengan menggunakan Kejuruteraan genetik teknik, juga dapat merangsang pembentukan darah dalam kes kekurangan sumsum tulang. Sekiranya kekurangan sumsum tulang disebabkan oleh anemia yang teruk atau jika pesakit yang terkena mempunyai kecenderungan kuat untuk berdarah, maka yang disebutkan di atas langkah-langkah mungkin tidak sesuai secara perubatan; alternatif dalam kes ini adalah, misalnya, pemindahan produk darah dari darah penderma. Langkah perubatan untuk memerangi penyebabnya, misalnya, sumsum tulang pemindahan; jika sel sumsum tulang yang utuh dari penderma yang sesuai dapat berjaya dipindahkan ke pesakit, ini boleh menyebabkan penyembuhan dalam beberapa bentuk kekurangan sumsum tulang. Bentuk kawalan penyebab lain untuk kehilangan sumsum tulang diarahkan pada faktor tertentu yang menyebabkan atau membawa kepada pengurangan sel sumsum tulang hematopoietik pada individu.

Prospek dan prognosis

Terima kasih kepada pilihan perubatan semasa, prognosis untuk kekurangan sumsum tulang adalah baik pada kebanyakan pesakit. Doktor dan doktor mempunyai pelbagai pilihan untuk terapi itu membawa melegakan simptom yang ketara. Walaupun begitu, prognosis akhir bergantung kepada penyebab penyakit. Dalam sebilangan besar kes, terapi jangka panjang diperlukan. Walaupun semua usaha dilakukan, penyembuhan lengkap pesakit tidak selalu dapat dicapai. Walaupun begitu, pelbagai keluhan dapat diatasi dengan jayanya. Tanpa rawatan perubatan, prognosis bagi orang yang terjejas tidak baik. Pelbagai komplikasi mungkin berlaku, menyebabkan kematian pramatang dalam kes yang teruk. Dalam membuat prognosis keseluruhan, penyakit sekunder mesti diambil kira. Masalah emosi mungkin berlaku, yang sering berlarutan dan mempengaruhi kesejahteraan dan kualiti hidup pesakit. Oleh kerana rawatan serta keluhan individu menuntut banyak dari pesakit, kemungkinan berlakunya a sakit mental meningkat di samping keluhan fizikal. Sekiranya satu-satunya terapi yang mungkin dilakukan adalah pemindahan sumsum tulang, risiko dan kesan sampingan yang sesuai juga harus diambil kira. Penderma diperlukan agar melegakan gejala yang ada dapat dicapai. Jika tidak, prognosis merosot dengan teruk.

pencegahan

Bentuk kekurangan sumsum tulang yang sudah kongenital biasanya tidak dapat dicegah. Pemeriksaan perubatan secara berkala dapat membantu untuk mendiagnosis penyakit yang boleh menyebabkan kekurangan sumsum tulang pada peringkat awal. Rawatan awal yang tepat bagi kemungkinan penyakit yang mendasari dapat mengurangkan risiko kekurangan sumsum tulang yang terjadi atau bertambah buruk.

Susulan

Dalam kekurangan sumsum tulang, tidak ada yang istimewa langkah-langkah rawatan selepas rawatan disediakan untuk individu yang terlibat. Sebagai peraturan, doktor mesti dihubungi pada peringkat awal penyakit ini untuk mencegah komplikasi lebih lanjut dan juga untuk mencegah gejala yang semakin teruk. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, langkah-langkah penjagaan selepas ini sangat terhad, sehingga fokusnya adalah pada pengesanan awal penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, pesakit dengan penyakit ini bergantung pada pengambilan pelbagai ubat. Selalu perlu memperhatikan dos yang betul dengan pengambilan biasa. Sekiranya terdapat kesamaran atau kesan sampingan, doktor harus segera dihubungi. Pemeriksaan dan pemeriksaan berkala oleh doktor sangat penting untuk mengesan kerosakan lebih lanjut pada organ dalaman dan merawatnya pada peringkat awal. Pesakit kekurangan sumsum tulang juga sering bergantung pada bantuan dan sokongan keluarga mereka sendiri dalam kehidupan seharian. Mungkin, penyakit ini menyebabkan jangka hayat orang yang terjejas berkurang. Kursus selanjutnya sangat bergantung pada masa diagnosis penyakit, sehingga tidak ada kursus umum yang dapat diberikan dalam kes ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Pesakit dengan kekurangan sumsum tulang menderita secara fizikal dan psikologi dari gejala khas penyakit ini dan sering menginginkan kaedah untuk meningkatkan kualiti hidup seharian atas tanggungjawab mereka sendiri. Walau bagaimanapun, terapi perubatan adalah keutamaan pertama, kerana penyakit ini kadang-kadang disertai oleh komplikasi serius. Oleh itu, semua langkah pertolongan diri harus dibincangkan dengan pakar secara prinsip. Semasa kekurangan sumsum tulang, pesakit mengalami kelemahan, mudah keletihan dan penurunan ketahanan umum. Akibatnya, pesakit mengalami kesukaran dalam menjalankan pekerjaan mereka dan juga aktiviti seharian. Walau bagaimanapun, pesakit harus membiarkan rehat yang diperlukan dan dalam keadaan tidak membebani diri mereka sendiri. Ini kerana kehilangan kesedaran secara tiba-tiba kerana kelemahan meningkatkan risiko kemalangan. Pesakit sementara menyesuaikan rutin harian mereka untuk rawatan perubatan dan menghadiri temujanji doktor dan rawatan yang diperlukan. Kerana keupayaannya yang berkurang, pesakit menahan diri dari sukan dan aktiviti yang berat. Orang yang dekat menyokong pesakit dalam kehidupan seharian mereka agar tidak membebani diri mereka sendiri. Sekiranya penghidap mengalami mood depresi akibat gejala dan psikologi yang berkaitan tekanan, mereka segera meminta pertolongan psikoterapi untuk menolong mereka mengatasi penyakit ini.