Sindrom Bottleneck: Punca, Gejala & Rawatan

Dalam perubatan, sindrom penyempitan adalah mencubit otot yang menyakitkan dan tendon dalam sendi. Selalunya mempengaruhi sendi bahu.

Apa itu sindrom penyempitan?

Sindrom Crowding juga dikenali sebagai sindrom impingement. Ini melibatkan sekatan dalam mobiliti dan fungsi sendi yang terjejas, yang berkaitan dengan kesakitan. Sebab untuk ini adalah penyempitan otot dan tendon. Akibatnya, ruang di dalam sendi tidak lagi mencukupi untuk pergerakan tertentu. Sindrom pemadaman terutamanya mempengaruhi bahu seseorang. Dalam kebanyakan kes, sindrom impingement disebabkan kecederaan atau degenerasi pemadam pemutar. Kerosakan menghalang lengan orang yang terjejas daripada dinaikkan di atas paras bahu. Walau bagaimanapun, sindrom penyempitan tentu boleh berlaku pada yang lain sendi, seperti sendi pinggul. Yang terjejas oleh penyempitan adalah acetabulum dan juga femoral kepala. Dalam kes yang jarang berlaku, sindrom impingement juga berlaku pada buku lali sendi. Kira-kira sepuluh peratus daripada semua warganegara Jerman terkena sindrom impingement. Oleh itu, sindrom ini menampakkan diri pada lelaki dan wanita yang berumur lebih dari 50 tahun.

Punca

Punca sindrom bottleneck ternyata berbeza. Dalam kebanyakan kes, perubahan degeneratif dalam sistem muskuloskeletal tulang bertanggungjawab untuk perkembangan sindrom. Atlet seperti perenang, pelempar lembing atau pemain bola baling sangat terjejas. Tanda-tanda keausan semakin meningkat oleh pergerakan overhead kekal. Namun, tidak jarang kumpulan pekerjaan tertentu juga menderita sindrom impingement, sehingga sekarang dianggap sebagai penyakit pekerjaan. Ini terutama mempengaruhi profesion yang melibatkan kerja overhead, seperti tukang las atau pelukis. Pencetus lain untuk sindrom impingement termasuk deposit kalsium di badan bersama atau tendon. Bahkan bentuk sindrom impingement kongenital adalah mungkin. Ini melibatkan kecacatan sendi kepala, yang akromion atau rongga glenoid yang menghasilkan bentuk yang tidak baik pada sendi. Faktor risiko lain untuk sindrom bottleneck adalah ketidakseimbangan otot. Ini banyak dilihat pada ahli bina badan. Latihan satu sisi atau berlebihan tidak jarang mengganggu orang sensitif mengimbangi daripada pemadam pemutar.

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala sindrom sesak bergantung pada bahagian badan yang terjejas. Contohnya, pesakit menderita akut kesakitan di bahu, yang meningkat dengan tenaga dan berkurang dengan rehat. The kesakitan muncul jauh di sendi dan menjadi sangat teruk pada waktu malam sehingga pesakit tidak lagi boleh berbaring di sisi yang terkena. Selain itu, lengan hampir tidak dapat diangkat dan sering digantung secara longgar. Tidak jarang berlaku sekatan pergerakan yang menyakitkan apabila meningkat keadaan berlangsung, dan sendi bahu kehilangan kestabilan yang semakin banyak. Sekiranya berlaku sindrom penyempitan pada sendi pinggul, aduan secara beransur-ansur. Oleh itu, hanya kesakitan sporadis berlaku, yang, bagaimanapun, semakin meningkat semasa melakukan aktiviti fizikal. Tidak jarang, sinaran mereka ke paha mengambil tempat. Di samping itu, rasa sakit menjadi lebih sengit apabila pesakit bertukar yang terkena kaki ke dalam.

Diagnosis dan kursus

Sekiranya sempit-kaki sindrom disyaki, pakar ortopedik yang pakar dalam keadaan seperti ini harus diberi nasihat. Doktor yang berpengalaman biasanya dapat membuat diagnosis setelah menjelaskan gejala dan memeriksa badan. Di samping itu, sindrom penyempitan adalah salah satu keadaan ortopedik yang paling biasa. Semasa mengambil pesakit sejarah perubatan, ortopedis biasanya ingin mengetahui di mana dan dalam situasi apa kesakitan itu berlaku, berapa lama ia berlangsung, sama ada terdapat batasan pergerakan atau kekuatan, sama ada terdapat kecederaan bahu, dan adakah pesakit juga mengalami kesakitan pada waktu malam. Yang juga menarik perhatian adalah pekerjaan pesakit dan sukan apa yang dia sertai pemeriksaan fizikal, pakar ortopedik memeriksa pergerakan pesakit dan sama ada terdapat gangguan. Ujian fungsi klinikal khas berlaku untuk mengesahkan diagnosis. Ini termasuk cengkaman bahu, leher cengkaman, ujian supraspinatus, ujian impingement mengikut ujian Neer atau Hawkins. Perjalanan sindrom bottleneck bergantung kepada penyebab pencetus. Dalam kebanyakan kes, pesakit harus sangat sabar. Gejalanya boleh memakan masa beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan untuk membaik. Kadang-kadang komplikasi dari sindrom impingement, seperti air mata pemadam pemutar tendon atau keradangan bursa di bawah akromion, juga mungkin.

Komplikasi

Sebagai peraturan, sindrom penyempitan mengakibatkan gangguan pada sendi dan mobiliti mereka, dengan sendi bahu sangat terjejas. Dalam kes ini, pesakit mengalami pergerakan yang terhad dan juga kesakitan. Komplikasi bergantung terutamanya pada masa rawatan. Dalam kebanyakan kes, rasa sakit berlaku apabila orang yang terkena mengangkat lengannya, menggerakkan bahunya. Kesakitan sering tidak tertahankan, sehingga pergerakan ini tidak lagi dapat dilakukan. Aktiviti fizikal atau aktiviti sukan biasanya tidak lagi mungkin berlaku kerana sindrom penyempitan. Terdapat kualiti hidup yang berkurang. Sekiranya rawatan tidak dimulakan lebih awal, sistem muskuloskeletal yang lengkap juga boleh rosak. Rawatan itu sendiri dilakukan melalui pelbagai terapi dan rawatan pentadbiran of ubat penahan sakit. Untuk mengelakkan gangguan lebih lanjut, orang yang terjejas tidak dibenarkan meletakkan berat lagi di bahunya. Sekiranya terapi biasa tidak berjaya, campur tangan pembedahan juga dapat mengurangkan penderitaan. Ini bermaksud bahawa sindrom penyempitan dapat dirawat dengan baik, dan tidak perlu risau tentang komplikasi selanjutnya selepas itu. Jangka hayat tidak dikurangkan oleh sindrom bottleneck.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya masalah bahu atau sendi meningkat tanpa sebab yang jelas, doktor harus berunding. Sekiranya terdapat sekatan dalam jarak gerakan, ada alasan untuk dikhawatirkan. Sekiranya terdapat postur badan yang lemah atau ketegangan fizikal satu sisi kerana gejala, disarankan untuk berjumpa doktor. Gejala boleh membawa kerosakan kekal pada sistem rangka, yang harus diperbaiki pada peringkat awal. Sekiranya aktiviti pekerjaan atau atletik yang sudah biasa tidak lagi dapat dilakukan seperti biasa, perlu dilakukan lawatan ke doktor. Sekiranya kesakitan atau gangguan tidur, doktor diperlukan sebaik sahaja ia berulang kali atau berlangsung selama beberapa hari. Rundingan dengan doktor diperlukan sebelum mengambil ubat sakit. Kesan sampingan mungkin berlaku dan harus dibincangkan dan dijelaskan terlebih dahulu. Sekiranya terdapat masalah emosi atau mental kerana ketidakselesaan dan batasan, lawatan ke doktor adalah disyorkan. Sekiranya perubahan emosi berlaku, penurunan kesejahteraan umum, atau masalah tingkah laku berlaku, ahli terapi diperlukan. Keadaan emosi yang tertekan, sikap tidak peduli dan perasaan tidak enak badan harus dibincangkan dengan doktor. Sekiranya aduan seperti kegelisahan dalaman, sakit kepala atau kelalaian berterusan dalam jangka masa yang lebih lama, risiko menderita penyakit mental tambahan meningkat. Oleh itu, lawatan ke doktor adalah perlu untuk berkembang tepat pada masanya penyelesaian kepada masalah yang timbul.

Rawatan dan terapi

Rawatan sindrom penyempitan biasanya perlu dibuat secara individu dan mungkin merangkumi beberapa pilihan. Sekiranya konservatif terapi berlaku, pesakit juga mendapat ubat sakit terapi fizikal. Dia juga mesti menenangkan dirinya. Ini bermaksud bahawa dia harus mengelakkan kerja fizikal dan sukan yang berat. Asid asetilsalisilat or ibuprofen diberikan untuk melegakan kesakitan. Sekiranya konservatif terapi tidak membawa untuk peningkatan, pembedahan mungkin sesuai. Matlamat pembedahan adalah membetulkan penyempitan mekanikal dengan mengubah struktur. Campur tangan pembedahan sangat disarankan untuk pesakit yang lebih muda. Sebagai peraturan, hanya prosedur invasif minimum seperti arthroscopy digunakan. Dengan bantuan endoskopi, pakar bedah dengan itu memberikan sendi yang terjejas dengan lebih banyak kebebasan bergerak lagi.

Prospek dan prognosis

Sindrom sendi yang sesak menjanjikan prognosis positif. Pesakit yang mendapat rawatan komprehensif untuk keadaan dan mematuhi arahan doktor mengenai rehat dan terapi fizikal biasanya pulih dalam beberapa minggu hingga beberapa bulan. Sekuel akhir jarang berlaku dengan sindrom bottleneck. Hanya sekiranya berlaku penyakit teruk yang berkaitan dengan patah tulang, tanda-tanda kehausan dan komplikasi lain boleh terapi bertahan lebih lama. Dalam kes individu, sindrom berkembang menjadi kronik keadaan yang mengehadkan mereka yang terjejas secara kekal. Pesakit yang lebih tua khususnya tidak pulih sepenuhnya dari sindrom bottleneck. Sindrom bottleneck tidak mempengaruhi jangka hayat pesakit. Walau bagaimanapun, keadaan ini mendorong penyakit-penyakit lain dari sendi, tendon dan bursae. Ini dapat membatasi kualiti hidup dalam jangka masa yang lebih lama dan, jika perlu, juga membawa hingga komplikasi teruk. Pakar ortopedis dapat menentukan prognosis berdasarkan perbincangan pesakit dan pemeriksaan fizikal. Perjalanan penyakit ini memberikan maklumat mengenai prospek pemulihan dan juga menunjukkan risiko komplikasi. Sekiranya terapi diteruskan dengan teliti dan disokong oleh pertolongan diri langkah-langkah, prospek pemulihan diberikan pada pesakit yang sihat tanpa penyakit bersamaan atau keluhan fizikal atau mental yang lain.

pencegahan

Mencegah sindrom penyempitan hanya mungkin pada tahap terhad. Postur yang baik, senaman yang mencukupi, senaman rotator cuff secara teratur, dan kelonggaran otot bahu disyorkan. Berhati-hati disarankan dengan sukan berisiko tinggi seperti tenisbola baling, lontar lembing, berenang atau bola tampar.

Penjagaan selepas itu

Dalam sindrom penyempitan, pilihan untuk rawatan selepas bersalin biasanya sangat terhad. Dalam kes ini, rawatan perubatan langsung oleh profesional perubatan biasanya diperlukan terlebih dahulu untuk merawat sindrom ini dengan betul dan sepenuhnya. Oleh kerana sindrom ini tidak dapat sembuh dengan sendirinya, orang yang terjejas selalu bergantung pada rawatan oleh doktor. Ini adalah satu-satunya cara untuk mencegah komplikasi selanjutnya. Dalam kebanyakan kes, sindrom bottleneck dirawat dengan bantuan campur tangan pembedahan. Tidak ada komplikasi tertentu. Orang yang terjejas harus berehat dan menjaga badannya selepas operasi. Mereka harus menahan diri daripada melakukan aktiviti atau aktiviti tekanan lain agar tidak memberi tekanan pada badan. tekanan juga harus dielakkan secara umum, walaupun gaya hidup sihat dari pihak yang terjejas boleh memberi kesan positif pada perjalanan penyakit selanjutnya. Dalam beberapa kes, pesakit dengan sindrom bottleneck juga bergantung pada pertolongan dan sokongan rakan dan keluarga untuk mengatasi kehidupan seharian. Dalam kes ini, rawatan intensif dan penuh kasih memberi kesan positif. Menghubungi pesakit lain dengan sindrom bottleneck juga berguna dalam hal ini.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Apabila mobiliti dan fungsi sendi terganggu, orang yang terjejas harus selalu berjumpa doktor dengan segera. Apa yang pesakit sendiri boleh sumbangkan untuk terapi sindrom bottleneck bergantung kepada penyebabnya dan gejala-gejala tertentu. Sindrom bottleneck sering berlaku pada kumpulan pekerjaan yang bekerja secara berlebihan. Ini termasuk tukang seperti tukang batu, pelukis dan tukang kayu, tetapi juga pekerja dalam industri pembuatan logam. Anggota kumpulan berisiko tinggi harus berjumpa doktor, lebih baik pakar bedah ortopedik yang berpengalaman, pada tanda pertamakaki sindrom. Sekiranya kecurigaan terhadap sindrom bottleneck disahkan, biasanya diperlukan beberapa penyesuaian tingkah laku. Selalunya, sendi yang terjejas mesti direhatkan untuk jangka masa yang lebih lama. Bergantung pada pekerjaan yang dilakukan dan keparahan gejala, ini mungkin bermaksud bahawa aktiviti tertentu mungkin tidak lagi dilakukan, rehat lebih lama dari pekerjaan mungkin diperlukan, atau orang yang terkena mungkin harus berehat sepenuhnya untuk jangka waktu yang lebih lama. Oleh kerana sindrom bottleneck diakui sebagai penyakit pekerjaan di Jerman, pesakit dilindungi secara kewangan. Walau apa pun, orang yang terlibat harus segera mendapatkan nasihat daripada mereka kesihatan syarikat insurans dan juga dari kesatuan sekerja atau majlis kerja mereka. Sekiranya doktor menetapkan fisioterapi, adalah penting bahawa pesakit benar-benar memulakannya dan melaksanakannya secara konsisten. Latihan rutin manset rotator penting untuk mencegah degenerasi sistem muskuloskeletal lebih lanjut.