Sindrom Bouveret: Punca, Gejala & Rawatan

Sindrom Bouveret adalah batu empedu keadaan yang boleh mengakibatkan penyumbatan pintu keluar perut. ini keadaan jarang berlaku tetapi sangat mengancam nyawa pesakit. Batu empedu besar berhijrah ke duodenum melalui a fistula pundi hempedu, sehingga terletak di perut jalan keluar. Proses ini dicetuskan oleh keradangan. Penyakit ini dinamakan sempena doktor Perancis Léon Bouveret (1850-1929), yang menggambarkannya secara klasik pada tahun 1896.

Apakah sindrom Bouveret?

Pembentukan batu karang adalah berkaitan dengan bile, yang dihasilkan di hati dan disimpan di pundi hempedu. Rembesan tebal ini bantuan dalam pencernaan, dan dirembeskan ke dalam usus. Ia bertanggungjawab untuk penghapusan toksin dan produk sisa metabolik. Hempedu jus terdiri daripada air, yang melarutkan komponen cecair yang lain - seperti kolesterol. Bahan-bahan ini mempunyai nisbah kuantitatif yang sangat spesifik antara satu sama lain. Sekiranya ini mengimbangi terganggu, bentuk kristal di bile, yang boleh berkembang ke dalam batu karang. Perkara yang sama berlaku jika hempedu tidak dapat mengalir keluar, misalnya kerana penyempitan atau bahkan halangan pada apa yang disebut saluran empedu. A keadaan jenis ini dipanggil sindrom Bouveret.

Punca

Hasilnya boleh menjadi kolik bilier, ketika batu dari pundi hempedu masuk ke dalam saluran empedu, menyebabkan penyumbatan di sana. Dalam usaha mengeluarkan badan asing yang terhasil ini, otot-otot saluran empedu kontrak dalam kekejangan. Proses ini menyebabkan siklik teruk kesakitan dikenali sebagai kolik bilier. Sebagai tambahan kepada kesakitan, penumpukan hempedu adalah yang utama kesihatan bahaya. Ia mungkin mengalir ke hati atau bahkan ke kelenjar air liur bangunan, dan boleh menyebabkan bahaya keradangan ke seluruh perut. Sekiranya tanda-tanda seperti itu menjadi lebih jelas, penghapusan pundi hempedu dengan berhati-hati selalunya merupakan satu-satunya jalan penyelamatan yang mungkin. Pesakit kebanyakannya wanita berusia lebih dari 70 tahun yang mengalami parah secara tiba-tiba kesakitan di bahagian perut, digabungkan dengan kuat loya dan gementar muntah. Permulaan yang tidak wajar demam dan menggigil mungkin menyertai gejala ini. Dalam beberapa kes, jaundis ditambah, khususnya menguning dari kulit. Untuk masa yang lama, keadaan ini dan keadaan selari lain yang mungkin menjadikan diagnosis sindrom Bouveret yang sukar dipercayai sukar.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pada masa kini, teknik pengimejan, seperti sonografi (ultrasound peperiksaan) atau tomografi dikira, nyatakan sebab-sebab penyakit dengan ketepatan tinggi. Gelembung udara di saluran empedu, misalnya, yang terjadi berkaitan dengan pembentukan fistula di saluran usus, dapat digambarkan dengan baik. Dalam sindrom Bouveret, penyumbatan terbentuk pada tahap tinggi perut jalan keluar. Oleh itu, ciri-ciri keradangan dapat dilokalkan dengan sangat jelas.

Diagnosis dan kursus

Pada awalnya, terapi didasarkan pada pendekatan yang lembut. Sindrom Bouveret berlaku terutamanya pada orang tua, yang sering menderita pelbagai penyakit bersamaan. Oleh itu, bergantung pada keadaan klinikal awal, perpecahan batu empedu dan penyingkirannya lebih baik daripada pembedahan. Untuk tujuan ini, doktor biasanya menggunakan kaedah yang sederhana endoskopi. Sekiranya pembedahan tidak dapat dielakkan, perlu dibatasi, jika mungkin, untuk membuang batu dan memulihkan saluran semula jadi. Risiko membuang pundi hempedu dan menutup fistula selalunya tinggi. Pundi hempedu biasanya meradang pada sindrom Bouveret, dan fistula kepada duodenum diisi gas. Endoskopi dapat digunakan untuk meminimumkan batu empedu dengan menargetkan detasemen di pinggirnya. Sama ada ia menjadi sangat kecil sehingga dapat dipulihkan secara lisan, atau tergelincir lebih dalam sehingga dikeluarkan melalui laluan biasa. Fistula kemudiannya boleh merosot dengan sendirinya dalam beberapa hari sekiranya perjalanannya baik dan rawatan antibakteria diberikan. Sekiranya prospek ini tidak terwujud, jahitan fistula mungkin dilakukan. Walau bagaimanapun, komplikasi pasca operasi yang terbukti secara statistik telah diperhatikan pada satu pertiga daripada semua kes. Ini adalah jangkitan terutamanya pada luka. Keselamatan yang paling besar dapat dicapai apabila hanya batu empedu yang menghalang perut yang dikeluarkan. Pakar bedah kini menganggap ini sebagai alternatif yang masuk akal untuk pemulihan yang lebih luas, misalnya fistula. Batu empedu yang besar dapat mencapai dimensi sekitar tujuh hingga tiga sentimeter. Oleh itu, dalam keadaan darurat sindrom Bouveret, pengosongan gastrik disekat secara besar-besaran.

Komplikasi

Sindrom Bouveret berlaku sebagai komplikasi penyumbatan saluran empedu yang sangat jarang disebabkan oleh batu. Dalam kes ini, batu memasuki duodenum melalui simpang (fistula) dan dapat menyekat saluran gastrik (pilorus), menyebabkan stenosis. Komplikasi ini dicirikan oleh permulaan yang tiba-tiba loya dan muntah dan teruk sakit di bahagian atas perut. Stenosis saluran gastrik dapat menyebabkan kegelapan metabolik yang paling serius, yang bahkan boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat secara pembedahan. Kerap muntah menyebabkan metabolik alkalosis di dalam badan, serta risiko dehidrasi, kerana banyak cecair hilang dan hampir tidak ada yang terserap. Sekiranya operasi tidak bersih, luka dapat dijangkiti dan ditambahkan tekanan pada badan. Di samping itu, pendarahan dalaman mungkin berlaku. Selanjutnya, perut boleh meradang, dan dalam keadaan terburuk, keradangan boleh merebak secara sistematik, menyebabkan sepsis. Sepsis adalah keadaan yang mengancam nyawa dan mesti segera diubati dengan ubat, kerana dapat dengan cepat membawa hingga kematian pesakit. Secara umum, batu karang meningkatkan risiko keradangan saluran empedu dan pundi hempedu, yang juga boleh mengakibatkan sepsis. Batu juga dapat menembusi dinding dan menyebabkan keradangan pada peritoneum (peritonitis).

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sindrom Bouveret adalah keadaan batu empedu yang menyebabkan penyumbatan saluran keluar perut. Rawatan perubatan dan ubat-ubatan sangat diperlukan, kerana mungkin ada bahaya besar bagi kehidupan. Dalam kebanyakan kes, sindrom Bouveret berlaku pada orang tua yang mempunyai masalah sebelumnya dengan batu empedu yang ada. Kesukaran menghidap sindrom Bouveret ialah gambaran klinikal ini sering didiagnosis sangat lewat. Selalunya, sindrom Bouveret dicirikan oleh teruk dan berpanjangan sakit perut. Di samping itu, sering terdapat sakit menusuk di kawasan perut, yang sangat menyekat kehidupan seharian. Sekiranya tidak dapat dijelaskan sakit perut, doktor harus berunding secepat mungkin. Sesiapa yang melakukan lawatan ke doktor pada ketika ini mendedahkan dirinya kepada risiko yang besar. The sakit perut meningkat dengan ketara dalam kes seperti itu. Seorang peningkatan suhu dan loya ada kemungkinan gejala yang menyertainya yang boleh berlaku berkaitan dengan gambaran klinikal yang dinyatakan di atas. Atas sebab ini, perkara berikut berlaku: sindrom Bouveret adalah gambaran klinikal yang pasti memerlukan perhatian perubatan.

Rawatan dan terapi

Secara amnya, batu empedu tumbuh hanya pada ukuran lubang ceri. Ia terdiri daripada hempedu pepejal. Terutama, ia terbentuk dari simpanan kolesterol, jadi warnanya kekuningan. Dianggarkan bahawa sekitar 20 peratus batu empedu adalah batu pigmen yang disebut. Inti mereka juga terdiri daripada kolesterol, di sekitarnya, bagaimanapun, pigmen hempedu bilirubin telah menetap. Batu pigmen hanya sekecil butiran pasir, tetapi batu itu terdapat di tanah jajahan yang lebih besar. Apa yang dimiliki oleh semua batu empedu yang berbeza adalah bahawa mereka terkalsifikasi sepanjang hidup.

Prospek dan prognosis

Sindrom Bouveret adalah kecemasan perubatan. Rawatan mesti dimulakan dengan cepat atau boleh membawa maut. Sebilangan besar kes melibatkan wanita yang berumur lebih dari 70 tahun. Dalam kebanyakan kes, mereka yang terjejas juga menderita penyakit lain kerana usia mereka, yang dapat memperburuk prognosis. Dalam kes sindrom Bouveret, batu empedu bergerak di hadapan saluran keluar perut melalui fistula yang menghubungkan saluran empedu dan duodenum dan menghalangnya. Fistula terbentuk akibat proses keradangan yang berkaitan dengan penyakit saluran empedu. Permulaan ketidakselesaan perut secara tiba-tiba mungkin disertai dengan komplikasi lebih lanjut, termasuk peritonitis. Hanya penyingkiran atau pembelahan batu empedu yang cepat dapat menamatkan keadaan yang sangat mengancam nyawa. Setelah berjaya membuang batu, biasanya terdapat pemulihan sepenuhnya, bergantung pada keadaan fizikal umum pesakit. Oleh kerana ini biasanya pesakit tua dengan penyakit bersamaan, yang paling lembut mungkin terapi mesti digunakan. Sekiranya boleh, batu itu dihancurkan dan dikeluarkan dengan bantuan endoskopi. Jika tidak, pembedahan mesti dilakukan untuk mengeluarkan batu dari saluran gastrik, dalam hal ini tujuannya hanya untuk mengembalikan kepatuhan. Pembedahan besar dengan penyingkiran pundi hempedu harus dielakkan dalam kes ini untuk mengelakkan peningkatan risiko pembedahan.

pencegahan

Di Jerman, batu empedu berlaku secara statistik di sekitar satu daripada enam penduduk. Pada wanita mereka membentuk lebih kerap daripada pada lelaki. Namun, aduan yang ketara hanya sekitar 25 peratus dari semua yang terkena. Sekiranya batu empedu tidak menyebabkan simptom, mereka tidak perlu dirawat. Walau bagaimanapun, batu mungkin bertanggungjawab untuk yang pertama sakit di bahagian atas perut, yang juga boleh meluas ke kawasan bahu belakang dan kanan. Sedar kolesterol diet adalah kaedah pencegahan terbaik terhadap gejala batu empedu.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Sindrom Bouveret adalah komplikasi yang jarang berlaku yang memerlukan rawatan segera di hospital. Setelah berjaya membuang batu empedu, mereka yang terjejas pada mulanya harus meredakannya. Rehat di tempat tidur dan sihat diet yang tidak terlalu menjengkelkan harus mengatur saluran gastrointestinal sekali lagi dalam masa yang singkat. Mengeluarkan sisa dari buah pinggang atau batu empedu, banyak air atau teh ginjal harus diminum. Untuk kesakitan, teh herba dan urutan membantu, serta kompres hangat, senaman fizikal atau perjalanan ke sauna. Berunding dengan doktor, penyebab sindrom Bouveret juga harus ditentukan. Selalunya, komplikasi itu berdasarkan penyakit lain, yang mesti ditangani dengan sewajarnya. Dalam kebanyakan kes, doktor yang bertanggungjawab mengesyorkan diet langkah-langkah seperti menjauhkan diri dari perangsang atau secara amnya menasihatkan gaya hidup yang lebih sihat. Pesakit yang lebih tua mungkin juga perlu menukar ubat mereka. Contohnya, pelbagai persediaan membantu memecahkan batu empedu dan mengurangkan kesakitan yang boleh berlaku. Sebagai alternatif, ubat-ubatan rumah seperti bir suam atau kranberi jus boleh digunakan. Sekiranya, walaupun semuanya langkah-langkah, ketidakselesaan teruk berlaku, perlu pergi ke doktor dengan sindrom Bouveret.