Papulosis Bowenoid: Punca, Gejala & Rawatan

Papulosis Bowenoid adalah kulit jangkitan yang disebabkan oleh papillomavirus manusia. Ia menyebabkan perubahan papular kulit di kawasan kemaluan.

Apa itu papulosis bowenoid?

Dalam perubatan, papulosis bowenoid juga memiliki nama teknis Condylomata plana. Ini merujuk kepada a kulit jangkitan yang agen penyebabnya adalah papillomavirus manusia (HPV). Papulosis Bowenoid dicirikan oleh papular perubahan kulit di kawasan kemaluan. Papulosis Bowenoid dianggap sebagai gejala dan jangkitan. Di samping itu, penyakit kulit menimbulkan risiko akibat yang serius. Papilloma manusia virus juga boleh menyebabkan karsinoma anus/dubur., zakar dan uterus. Orang yang berumur antara 20 hingga 40 tahun sangat terkena papulosis bowenoid. Papulosis Bowenoid pertama kali dijelaskan pada tahun 1970, dan subtipe penyakit yang mempengaruhi kawasan kepala dan janggut rambut juga dikenal pasti pada tahun 1978.

Punca

Pencetus papulosis bowenoid adalah papillomavirus manusia. Lebih khusus lagi, mereka berasal dari kumpulan HPV 16, 18, 31, dan 33, yang merupakan subtipe (serotaip) tertentu virus yang dianggap jenis berisiko tinggi. Oleh itu, ini virus berisiko mencetuskan pertumbuhan a kanser. DNA dari serotip berisiko tinggi ini dapat dikesan pada sekitar 90 peratus dari semua displasia serviks. Oleh itu, patogen juga dianggap berperanan dalam patogenesis zakar kanser dan kanser serviks. Papulosis Bowenoid, misalnya, sering dianggap sebagai petunjuk pasti jangkitan dengan papillomavirus manusia. Oleh itu, doktor harus berjumpa secepat mungkin sekiranya disyaki penyakit kulit ini. Papulosis Bowenoid hampir selalu disebarkan melalui sentuhan kulit. Sebagai peraturan, ini melibatkan hubungan seksual tanpa perlindungan. Papulosis Bowenoid juga merupakan salah satu jangkitan yang paling biasa ditularkan semasa hubungan seks. Namun, dalam banyak kes, jangkitan tidak disedari. Dalam kes yang jarang berlaku, penularan virus papillomavirus manusia juga dapat terjadi melalui tuala yang telah dibagikan.

Gejala, keluhan, dan tanda

Ciri khas papulosis bowenoid adalah penampilan papula dengan pewarnaan merah-coklat yang rata dan baldu. Ini adalah ukuran pinhead atau lensa dan mencapai diameter antara dua hingga lapan milimeter. Papula, yang kadang-kadang macet, muncul terutamanya pada penis glans pada lelaki dan pada yang besar dan kecil labia pada wanita. Walau bagaimanapun, perubahan pada kulit tidak menyebabkan kesakitan. Hanya dalam kes yang jarang terdapat sedikit gatal. Kadang-kadang orang yang terjejas tidak menyedari jangkitan kerana ini. Pesakit lain biasanya melakukanterapi. Namun, kerana terdapat risiko peralihan ke karsinoma vulva atau zakar, rawatan harus dilakukan oleh doktor. Pada papulosis bowenoid, papula sering terbentuk dalam jangka masa yang singkat. Walau bagaimanapun, kadang-kadang pertumbuhan mereka berlaku dengan perlahan selama bertahun-tahun.

Diagnosis dan kursus

Sekiranya disyaki papulosis bowenoid, perjalanan ke doktor tidak dapat dielakkan. Doktor yang berpengalaman akan melihat sel-sel diskeratotik di dermis. Mereka dianggap sebagai peringkat awal karsinoma in situ. Ini adalah tumor epitelium di mana tidak ada pertumbuhan invasif. Oleh itu, ia hanya terbentuk secara intraepithelially. Keadaan ini memungkinkan untuk mengesahkan diagnosis papulosis bowenoid. Pengesahan lain adalah persamaan yang kuat dengan Penyakit Bowen. Di samping itu, terdapat pilihan untuk mengesan DNA papillomavirus manusia dengan menggunakan reaksi berantai polimerase. Melalui hibridisasi dan penjujukan, juga mungkin untuk menentukan serotype virus HP yang tepat sebelum gejala pertama muncul. Namun, sekiranya viral kepekatan terlalu rendah, ada risiko hasil negatif palsu. Kursus papulosis bowenoid berbeza-beza. Penyembuhan spontan tanpa rawatan perubatan kadang-kadang boleh berlaku selepas beberapa bulan. Namun, jika gejala tidak sembuh, ada risiko pembentukan karsinoma, yang dalam keadaan terburuk bahkan boleh mengakibatkan kematian pesakit.

Komplikasi

Dalam banyak kes, papulosis bowenoid tidak menyebabkan komplikasi atau gejala lain. Pesakit mengenali papula di kawasan genital. Walau bagaimanapun, ini tidak dikenal pasti dalam semua kes. Banyak penderita juga memulakan pertolongan diri langkah-langkah untuk memerangi papulosis bowenoid. Ini sering berjaya, sehingga papula hilang lagi dan tidak ada lagi keluhan. Dalam kes yang teruk, simptom boleh berkembang menjadi karsinoma vulva atau karsinoma zakar. Dalam kes ini, rawatan perubatan semestinya diperlukan. Dalam papulosis bowenoid, kesakitan atau gatal hanya berlaku dalam kes yang jarang berlaku. Rawatan perubatan berlaku tanpa komplikasi dan ketidakselesaan. Ia terutama dilakukan dengan laser, yang digunakan untuk menghilangkan lapisan atas kulit. Ini berkesan memerangi papulosis bowenoid. Tidak ada kesakitan untuk pesakit. Namun, tidak dapat dijamin bahawa papulosis bowenoid tidak akan berulang. Selepas rawatan, pemeriksaan lanjutan biasanya dilakukan untuk mengesahkan kejayaan rawatan. Untuk mengelakkan komplikasi lebih lanjut, orang muda harus diberi vaksin terhadap virus HP.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Bowuloid papulosis adalah jangkitan dengan human papillomavirus (HPV). Jangkitan boleh membawa kepada komplikasi lewat yang serius dan mesti segera dirawat oleh doktor. Kemungkinan komplikasi adalah karsinoma anus/dubur., zakar atau uterus. Oleh kerana penyakit ini menular, orang yang terjejas tidak hanya harus pergi ke doktor sendiri, tetapi juga mendorong pasangan seksualnya untuk melakukannya. Masa inkubasi, iaitu waktu antara jangkitan dan wabah penyakit, dapat sangat lama dan berlangsung selama beberapa tahun. Oleh itu, biasanya tidak lagi mungkin untuk menentukan dari mana seseorang mula-mula dijangkiti penyakit ini. Walau bagaimanapun, jika pengangkut itu diketahui, orang yang terjejas pasti harus diberitahu mengenai kejadian itu sehingga dia dapat mendapatkan rawatan perubatan. Pesakit menyedari papulosis bowenoid oleh sejumlah gejala. Pada wanita, ini terutama termasuk papula berukuran pinhead, merah-coklat yang terbentuk terutamanya pada labia minora dan labia majora. The luka kulit kadang-kadang, tetapi tidak selalu, disertai dengan gatal-gatal. Pada lelaki, papula muncul terutamanya pada zakar. Sesiapa yang menyedari gejala ini tidak boleh berharap bahawa ini perubahan kulit akan hilang dengan sendirinya, tetapi harus segera berjumpa dengan pakar kulit dan penyakit kelamin. Wanita lebih baik berunding dengan pakar sakit puan mereka.

Rawatan dan terapi

Sebagai peraturan, terapi papulosis bowenoid dilakukan dengan ablasi luka kulit. Untuk melakukan ini, doktor menggunakan elektrokauter atau a karbon laser dioksida. Electrocautery adalah pembedahan struktur tisu dengan bantuan arus elektrik yang kuat. Pilihan rawatan lain adalah penyingkiran papula oleh pengkuretan atau diathermy. Diathermy juga disebut termoterapi frekuensi tinggi dan merupakan salah satu prosedur elektroterapeutik. Dengan bantuan arus elektrik, haba dihasilkan di dalam tisu badan. Tisu yang dijangkiti dapat dipisahkan dan dihancurkan secara tempatan oleh arus frekuensi tinggi. Kerana kuat darah bekalan ke tisu kelamin, diathermy dianggap sebagai kaedah yang paling masuk akal terapi kerana ia melibatkan pendarahan yang kurang. Semasa pengkuretan, tisu yang dijangkiti dikikis keluar. Walaupun berjaya mengeluarkan papula, pemeriksaan susulan secara berkala mesti dilakukan kerana masih ada risiko degenerasi malignan.

Prospek dan prognosis

Secara umum, prognosis papulosis bowenoid boleh dianggap baik. Dengan pilihan yang ada, penenang dan penyembuhan penyakit dapat dicapai. Pilihan pendekatan terapi harus dibuat mengikut pilihan individu pesakit, kerana hasil penyembuhan yang baik dapat dicapai dengan ubat konvensional dan alternatif. Kekuatan penyembuhan diri seseorang yang pada dasarnya sihat dengan stabil sistem imun mencukupi untuk pemulihan. Biasanya, kebebasan dari gejala dicapai dalam beberapa minggu. Pada pesakit dengan penyakit lain atau psikologi tekanan, rawatan perubatan dapat mempercepat proses penyembuhan. Berulangnya papulosis bowenoid tidak dapat dikecualikan pada prinsipnya. Prospek penyembuhan tidak berubah walaupun penyakit itu berulang. Mereka terus menjadi baik. Dalam kes yang jarang berlaku, papulosis bowenoid membawa kepada pembentukan karsinoma. Sekuel ini boleh membawa maut tanpa pengawasan perubatan awal dan komprehensif. Oleh itu, adalah penting bahawa pesakit menjalani pemeriksaan kawalan dan bersetuju untuk mendapatkan rawatan secepat mungkin sekiranya berlaku penyelewengan. Prospek prognosis dengan karsinoma sangat bergantung pada diagnosis dan yang ada kesihatan pesakit. Dengan lemah sistem imun, organisma mempunyai sedikit sumber yang dapat membantu kanser terapi.

pencegahan

Untuk mencegah papulosis bowenoid, disarankan vaksinasi umum terhadap virus HP. Ia dianggap berguna untuk kanak-kanak perempuan dan lelaki berusia 12 hingga 17 tahun. Di samping itu, disarankan untuk melindungi diri dengan a kondom semasa hubungan seksual.

Penjagaan selepas itu

Orang yang terkena penyakit ini biasanya mempunyai sedikit atau tidak istimewa langkah-langkah dan pilihan untuk penjagaan selepas. Pertama sekali, penyakit itu sendiri mesti dirawat agar komplikasi dan keluhan tidak berlaku. Diagnosis awal selalu memberi kesan positif pada perjalanan penyakit selanjutnya dan juga dapat mengurangkan keluhan selanjutnya. Dalam kebanyakan kes, orang yang terkena penyakit ini bergantung pada rawatan biasa oleh doktor, yang harus mengurangkan gejala secara kekal. Penyembuhan diri tidak boleh berlaku dalam kes ini. Dalam kebanyakan kes, walaupun selepas penyingkiran papula atau pustula, kawalan lebih lanjut oleh doktor diperlukan. Kawasan yang terjejas harus dibalut dengan pembalut untuk mencegah jangkitan atau penyakit lain. Penjagaan lebih lanjut langkah-langkah biasanya tidak perlu. Oleh kerana penyakit ini juga boleh membawa kepada tumor ganas, pemeriksaan berkala oleh doktor juga sangat berguna untuk mengesan tumor ini pada peringkat awal dan terus mengeluarkannya. Sebilangan orang yang terjejas kadang-kadang bergantung pada rawatan psikologi untuk penyakit ini.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Pesakit dengan papulosis bowenoid pertama kali beralih kepada profesional perubatan untuk mempercepat pemulihan penyakit ini. Biasanya, doktor mengeluarkan papula menggunakan prosedur yang berbeza, dan pesakit mesti mengikuti peraturan tingkah laku tertentu selepas rawatan. Pertama sekali, adalah mustahak untuk tidak mempunyai kewajiban lain pada hari prosedur dan untuk tidak melakukan aktiviti fizikal, terutama sukan apa pun. Pesakit mesti membincangkan pengecualian dengan doktor yang hadir. Bergantung pada keparahan prosedur pembedahan, mungkin bermanfaat bagi penyembuhan papulosis bowenoid jika pesakit membiarkan dirinya berehat fizikal selama beberapa hari dan mengelakkan tambahan mental tekanan. Untuk menyokong pemulihan mereka sendiri, pesakit dengan papulosis bowenoid memberi perhatian khusus kepada kebersihan diri yang sesuai. Doktor memberitahu pesakit mengenai langkah-langkah kebersihan yang sesuai untuk mengelakkan kerengsaan di kawasan yang dikendalikan dan untuk mengelakkan komplikasi. Ia juga sangat penting bahawa pesakit dengan papulosis bowenoid menjauhkan diri dari hubungan seksual. Tempoh pantang ini ditentukan oleh doktor yang merawat. Pemeriksaan susulan secara berkala membantu memantau proses penyembuhan dan, jika perlu, untuk campur tangan pada waktu yang tepat sekiranya timbul komplikasi. Kegiatan sukan juga akan disambung semula setelah menjalani prosedur pembedahan hanya setelah berunding dengan doktor.