Kanser Payudara: Punca dan Faktor Risiko

Masih belum jelas bagaimana sebenarnya kanser payudara atau karsinoma payudara berkembang. Walau bagaimanapun, faktor-faktor risiko untuk kanser payudara diketahui menyumbang kepada pertumbuhan barah. Banyak dari ini kanser payudara-Faktor-faktor mempromosikan dapat dilihat berkaitan dengan seks wanita hormon. Ini termasuk permulaan awal haid, tanpa anak atau usia yang lebih tua pada mulanya mengandung (lebih dari 30 tahun), dan permulaan awal menopaus. Sebaliknya, kelahiran atau kelahiran berganda pada usia yang lebih muda, serta tempoh penyusuan yang lebih lama, dianggap sebagai faktor yang mengurangkan risiko payudara kanser.

Faktor risiko dan penyebab barah payudara

Sebaliknya, ovulasi perencat seperti pil dan terapi penggantian hormon (HRT) dengan estrogen and progesteron semasa menopaus dianggap meningkatkan risiko payudara kanser. Selepas penamatan hormon, bagaimanapun, risiko payudara kanser juga dikatakan akan menurun lagi. Sama ada tumor dicetuskan oleh hormon atau adakah tumor yang ada hanya tumbuh lebih cepat akibat penggunaan hormon masih menjadi perbahasan.

Di samping itu, diucapkan mastopati (perubahan pada kelenjar susu) dengan kista dan nodul pada tisu payudara juga dapat mendorong perkembangan barah payudara (karsinoma payudara).

Sebab-sebab lain yang mungkin

Faktor lain yang tidak menguntungkan untuk barah payudara adalah penyebabnya:

  • Obesiti dan kurang bersenam
  • merokok
  • Jumlah alkohol yang lebih besar atau biasa

Oleh itu, penggunaan harian sebanyak sepuluh gram alkohol sudah meningkatkan risiko barah payudara sebanyak sepuluh peratus.

Selain itu, usia mungkin juga berperanan dalam perkembangan barah payudara: wanita yang telah melebihi usia 50 tahun mempunyai risiko kanser payudara yang jauh lebih tinggi, kerana kesalahan pembelahan sel menjadi lebih mungkin terjadi pada mereka.

Diet, sebaliknya, nampaknya tidak berpengaruh terhadap perkembangan barah payudara, menurut keadaan penyelidikan terkini.

Pengaruh gen

Apa yang pasti adalah pengaruh genetik terhadap perkembangan barah payudara: jika penyakit telah terjadi pada saudara terdekat (terutama pada ibu atau saudara perempuan), risiko terkena barah payudara adalah sekitar dua hingga tiga kali lebih tinggi daripada pada wanita yang tidak dekat saudara dengan penyakit. Ini berlaku walaupun "gen barah payudara" yang diketahui sebelumnya (BRCA, BARD, AKAP) tidak dapat dikesan.

Sekiranya seorang wanita sudah menghidap barah payudara pada satu payudara, risiko terkena penyakit pada payudara yang lain akan meningkat. Berapa banyak risiko yang meningkat bergantung pada lokasi dan jenis tumor dan jenis rawatan, antara faktor lain.