Angkat Payudara: Mastopexy

Pengangkat payudara (mastopexy) adalah prosedur untuk mengangkat dan membentuk semula payudara. Hasil dari proses penuaan semula jadi, payudara kendur. Ini tidak dapat dielakkan. The tisu penghubung penurunan keanjalan dan lemak dan tisu kelenjar juga surut. Akibatnya, terdapat lebih sedikit tisu dan lebihan kulit, payudara tergantung. Selalunya payudara juga tergantung mengandung dan menyusu atau selepas penurunan berat badan yang teruk.

Petunjuk (bidang permohonan)

  • Payudara kendur, terkulai
  • Puting dan areola yang menunjuk ke bawah, terutamanya jika ia berada di bawah lipatan sampul surat

Dalam prosesnya, puting rendah juga dibawa ke kedudukan yang lebih tinggi dan lebih muda. Bergantung pada keadaan dan hasil yang diinginkan, mengangkat payudara boleh digabungkan dengan payudara implan or pengurangan dada (mammareduktionsplastik).

Sebelum pembedahan

Sebelum pembedahan, intensif sejarah perubatan perbincangan harus dilakukan yang merangkumi sejarah perubatan pesakit dan motivasi untuk prosedur tersebut. Prosedurnya, apa-apa kesan sampingan, dan akibat pembedahan harus dibincangkan secara terperinci. Catatan: Keperluan penjelasan lebih ketat daripada biasa, kerana mahkamah di bidang pembedahan estetik menuntut penjelasan "tanpa henti". Tambahan pula, anda tidak boleh mengambil asid asetilsalisilat (SEBAGAI), pil tidur or alkohol untuk jangka masa tujuh hingga sepuluh hari sebelum a mengangkat payudara. Kedua-dua asid asetilsalisilat dan lain-lain ubat penahan sakit kelewatan darah pembekuan dan boleh membawa kepada pendarahan yang tidak diingini. Perokok harus mengehadkannya nikotin penggunaan seawal empat minggu sebelum prosedur untuk mengelakkan bahaya penyembuhan luka.

Prosedur pembedahan

Pengangkatan payudara dilakukan secara umum anestesia. Selepas itu, anda akan tinggal di klinik selama kira-kira tiga hingga lapan hari. Sayatan bergantung pada hasil yang diinginkan. Selalunya, penyingkiran sehelai jalur berbentuk cincin tunggal kulit sudah memadai. The parut terletak di sekitar areola dan oleh itu hampir tidak dapat dilihat. Sekiranya ini tidak mencukupi, sayatan dapat dibuat dari areola ke bawah atau di lipatan payudara. Sekiranya payudara menjadi sangat kecil akibat dari pengangkatan, payudara implan boleh dimasukkan untuk mencapai hasil yang diinginkan.Dalam keadaan payudara yang sangat besar, yang sering kendur pada usia muda, angkat biasanya tidak mencukupi, kerana berat payudara akan segera menyebabkan payudara akan kendur lagi. Untuk hasil terbaik, pengangkatan payudara yang besar harus dilakukan bersama dengan a pengurangan dada (mammareductionplasty). Dalam semua pembedahan payudara, berhati-hati agar tidak merosakkan sensitif saraf and kapal daripada puting untuk memastikan bahawa kedua-dua kepekaan dan keupayaan untuk menyusui dipelihara. Luka kemudian dijahit dan saluran pembuangan diletakkan untuk membolehkan darah dan cecair tisu untuk mengalir. Pembalut yang ketat menyokong payudara selepas pembedahan.

Selepas operasi

Puting memerlukan beberapa bulan untuk kembali ke kepekaan normal. Hasil lengkap biasanya dicapai setelah kira-kira enam bulan.

Kemungkinan komplikasi

  • Pendarahan besar semasa atau selepas pembedahan, dengan risiko memerlukan pemindahan darah atau pembedahan susulan (jarang berlaku)
  • Pendarahan besar selepas pembedahan
  • Penyembuhan luka gangguan di kawasan pembedahan kerana jangkitan, ini boleh membawa kepada komplikasi berikut: Abscess pembentukan (dikemas nanah pengumpulan), mungkin juga gangguan peredaran darah dengan akibat dari nekrosis (kematian tisu) dan / atau pencairan tisu lemak.
  • Asimetri payudara kerana parut satu sisi.
  • Parut mungkin pembentukan keloid (membonjol parut / pembiakan parut dengan kulit perubahan warna).
  • Gangguan deria di kawasan parut
  • Oleh kerana kedudukan pada meja operasi, ia mungkin berlaku pada kerosakan kedudukan (misalnya, kerosakan tekanan pada tisu lembut atau bahkan saraf, dengan akibat gangguan deria; dalam kes yang jarang berlaku sehingga kelumpuhan anggota badan yang terjejas).
  • Sekiranya berlaku hipersensitiviti atau alahan (contohnya anestetik / anestetik, dadah, dan lain-lain), gejala berikut mungkin berlaku buat sementara waktu: Bengkak, ruam, gatal, bersin, mata berair, pening atau muntah.
  • Seperti prosedur pembedahan, trombosis mungkin berlaku, dengan kemungkinan akibat embolisme dan dengan itu embolisme pulmonari.Thromboprophylaxis membawa kepada pengurangan risiko.

Manfaat

Payudara tegas adalah ekspresi keremajaan dan keindahan dan memberikan sumbangan yang besar untuk kesejahteraan dan kesenangan hidup.