Sakit payudara pada wanita | Fisioterapi untuk sakit dada

Sakit payudara pada wanita

Jika sakit dada berlaku dalam kitaran bulanan dan oleh itu hormon, ia disebut mastodynia. Kesakitan yang berlaku secara tidak teratur disebut mastalgia. Pada separuh pertama kitaran, peningkatan estrogen dihasilkan, pada separuh kedua hormon progesteron.

Perubahan pelepasan hormon menyebabkan peningkatan pengekalan air di payudara sebelumnya haid. Pembentukan edema boleh menjadi pencetus payudara kesakitan. Hormon lain (prolaktin) mempunyai pengaruh pada tisu payudara, kerana ia menyiapkan sel kelenjar payudara untuk penghasilan susu.

Ini meningkatkan darah bekalan ke tisu, sel kelenjar tumbuh dan menghasilkan lebih banyak rembesan. Hipersensitiviti terhadap hormon prolaktin dapat membesarkan payudara kesakitan. Fibrocystic mastopati juga bergantung pada kitaran bulanan.

An ultrasound pemeriksaan payudara berfungsi sebagai bukti. Penyebab sakit payudara yang lain adalah pelebaran saluran susu, keradangan payudara (mastitis), sista, tisu lemak nekrosis or kanser payudara (kanser payudara). Pada prinsipnya, wanita dengan sakit payudara harus mengalami palpasi dan mamografi.

Selanjutnya, pemeriksaan saluran susu (galaktografi), sampel tisu (biopsiatau analisis tahap hormon dapat memberikan maklumat mengenai penyebab sakit payudara. Artikel Sakit payudara di mengandung mungkin menarik minat anda dalam hal ini. Sama dengan sakit payudara di mengandung, sakit payudara juga berlaku di menopaus kerana perubahan hormon yang melampau mengimbangi.

Ini sering disertai dengan rasa panas dan rasa tidak selesa. Tidak semua wanita, tetapi sebilangan besar mengalami gejala yang tidak menyenangkan menopaus sekitar usia lima puluh tahun. Berbeza dengan sakit dada semasa mengandung, yang disebabkan oleh peningkatan pengeluaran hormon yang melampau, terdapat penurunan pengeluaran estrogen yang melampau selama menopaus.

Di samping itu, tisu berubah, yang dapat memancarkan proses penyusunan semula yang tidak menyenangkan. Oleh itu, penyebab kesakitan agak semula jadi dan badan akan terbiasa dengan keadaan baru dari masa ke masa. Sekiranya simptomnya sangat ketat, doktor yang merawat boleh memberi terapi hormon.

Ahli terapi boleh mempengaruhi gejala yang tidak menyenangkan dengan kelonggaran langkah-langkah seperti urutan ringan tisu tegang, sistem panas atau penyejukan, pembungkus, pek, terapi air dan langkah-langkah lain - bergantung pada individu keadaan pesakit. Persepsi aktif dan kelonggaran latihan dari yoga, meditasi or latihan autogenik juga boleh memberi pengaruh positif terhadap menopaus.

  • Sentuhan menjadi tidak menyenangkan
  • Dada menegang, menarik dan sakit
  • Perasaan penahan air yang tegang, yang merupakan reaksi lain terhadap penurunan hormon