Kuku rapuh: Punca, Rawatan & Bantuan

Berikut ini memberikan gambaran mengenai pelbagai penyebab kuku rapuh, diagnosis dan perkembangan mereka. Di samping itu, pilihan rawatan dan pencegahan dibincangkan.

Apa itu kuku rapuh?

Kuku rapuh adalah fenomena biasa dan dianggap tergolong dalam bidang masalah kosmetik. Kuku jari adalah piring keratin lut susu di hujung manusia jari, yang merupakan komponen badan yang sangat tidak sensitif dan keras yang dapat menahan pelbagai tekanan. Kuku rapuh, sebaliknya, adalah fenomena yang meluas dan diklasifikasikan sebagai masalah kosmetik. Selalunya jenis kuku ini juga digolongkan sebagai "lembut". Ini kuku diakui oleh hakikat bahawa mereka tidak mempunyai kekerasan dan oleh itu sering saling menghalau dan dengan demikian tidak dapat berkembang sama panjang atau panjang pada keseluruhan tangan. Berpecah atau kuku retak juga tergolong dalam kategori ini. Di sini, pelbagai anak ayam berpisah dari piring kuku dan membawa pada penampilan kuku optik yang tidak sedap dipandang.

Punca

Salah satu penyebab rapuh yang paling mudah dan cepat kuku terlalu kerap mencuci tangan dengan sabun. Selalunya, walaupun krim jangan ganti lemak yang dikeluarkan sepenuhnya dengan sabun, sehingga kering kuku dan kutikula. Pengilat kuku penghilang yang mengandungi aseton atau berkualiti rendah pengilat kuku juga boleh menjadi pencetus perpecahan. Pemakanan juga dapat memainkan peranan penting: pemakanan yang tidak seimbang atau kekurangan dapat dengan cepat membawa kepada Biotin kekurangan, sebagai contoh. Walau bagaimanapun, ini penting untuk pertumbuhan kuku yang kuat, rambut dan kulit. tekanan atau turun naik hormon juga kemungkinan penyebab petua kuku rapuh. Sekiranya ibu bapa atau saudara-mara juga terpengaruh oleh masalah itu, mungkin juga kerapuhan itu turun-temurun.

Penyakit dengan gejala ini

  • Lichen nodular
  • psoriasis
  • Kekurangan kalsium
  • Kekurangan asid folik
  • Kulat kuku
  • Hipotiroidisme
  • Penyakit sendi
  • Kekurangan mineral
  • Gangguan metabolik
  • Ekzema
  • Hipoparatiroidisme
  • Kekurangan vitamin C
  • Kekurangan Vitamin A
  • Malnutrisi
  • Kekurangan vitamin

Diagnosis dan kursus

Setelah mengkaji definisi dan sebabnya dengan teliti, diagnosis mudah dibuat walaupun oleh orang awam. Walau bagaimanapun, orang yang ingin berada di pihak yang selamat juga boleh mengunjungi doktor atau studio kuku profesional. Studio untuk penjagaan kaki juga boleh menjadi tempat yang tepat untuk dikunjungi. Ada kemungkinan bahawa mereka yang terkena hanya menyedari masalah ketika kuku mula pecah dengan tidak sedap dipandang. Ramai orang hanya merasa agak lewat bahawa kuku mereka tidak tumbuh sekata untuk jangka masa yang panjang dan juga agak pendek. Oleh itu, pada tahap lebih awal, misalnya, ketika kuku hanya dikenali sebagai lembut dan pendek, diagnosis akan jauh lebih masuk akal, kerana kejayaan rawatan kemudian dapat dilihat dengan lebih cepat.

Komplikasi

Kuku yang rapuh bukanlah penyakit, tetapi masalah kosmetik. Walaupun begitu, mereka menunjukkan bahawa badan pada masa ini tidak dapat menghasilkan bahan keratin yang cukup stabil agar kuku tetap stabil. Ini mungkin menunjukkan adanya masalah dalam metabolisme, tetapi sebilangan kecil penderita memikirkan hal ini pada masa ini. Kuku rapuh dapat ditstabilkan oleh aplikasi kosmetik dan sebenarnya boleh berkembang sedikit lebih lama dan kelihatan lebih sihat secara visual, tetapi tanpa benar-benar menghilangkan penyebabnya. Orang yang terkena hanya menekan simptom dan penyakit yang mendasari terus ada - dan juga terus tidak disedari. Walaupun kuku rapuh bukan disebabkan oleh gangguan metabolik, ia boleh robek atau pecah dengan canggung sehingga retak memanjang ke dasar kuku. Bergantung pada alasan kuku rapuh, retakan dan retakan yang bersih tidak lagi mungkin berlaku dan pecah yang tidak bersih berlaku, yang cenderung meluas ke dasar kuku. Selagi retakan itu sembuh, ia tidak bermasalah. Walau bagaimanapun, jika pendarahan kecil telah berlaku di tempat tidur kuku, luka telah berlaku dan ia mungkin dijangkiti. Oleh kerana deposit kotoran di bawah kuku sukar untuk dielakkan dan luka-luka terletak tepat pada ketika ini, keadaannya baik untuk jangkitan pada luka kecil.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Selalunya, kuku rapuh adalah kosmetik semata-mata, disebabkan, misalnya, tidak betul pengilat kuku atau penjagaan tangan dan kuku yang terlalu sedikit. Tetapi kadang-kadang masalah perubatan boleh tersembunyi di belakangnya. Tangan adalah kad perniagaan kami dan dapat menentukan tentang "ya" yang menentukan pada wawancara kerja. Untuk mengatasi penyakit yang serius, penyebab kuku rapuh harus dijelaskan. Penjagaan kuku yang terlalu banyak boleh memberi kesan yang berlawanan dengan apa yang sebenarnya dimaksudkan. Pemfailan yang kerap kadangkala mendorong koyakan kuku. Kerapuhan kuku dibezakan menjadi retakan membujur dan melintang. Sekiranya kuku berpisah pada lapisan halus bermula dari tepi, sabun yang salah sering disalahkan. Sebab biasa kuku rapuh adalah kekurangan vitamin, tetapi kadang-kadang lebih daripada vitamin. Vitamin C, vitamin D, Biotin dan asid folik kekurangan boleh menyebabkan kuku rapuh. Yang seimbang diet dapat menolong dengan segera. Adalah tidak biasa jika perubahan kuku menjadi akibatnya kulat kuku or ekzema. Orang yang terjejas harus berjumpa dengan pakar dermatologi. Mungkin kekurangan vitamin dapat dikesan oleh darah ujian di doktor keluarga. Ubat juga dapat menghasilkan kuku rapuh dari masa ke masa. Dadah digunakan untuk merawat penyakit reumatik dan kanser tergolong dalam kumpulan ini. Hipotiroidisme dapat meningkatkan kerapuhan kuku. Gejala khas lain termasuk berpeluh, kering rambut dan berdebar-debar. Oleh itu, lawatan ke ahli endokrinologi adalah wajar.

Rawatan dan terapi

Dalam rawatan kuku rapuh, terdapat banyak barang di farmasi dan kedai ubat hari ini yang menjanjikan kelegaan. Juga pelbagai ubat-ubatan rumah semakin popular. Gambaran keseluruhan berikut menunjukkan tiga kaedah rawatan yang paling biasa:

Biotin (makanan tambahan zat besi atau zink):

Pengguna boleh memperoleh Biotin, yang sering datang dalam bentuk kapsul, dari farmasi atau kedai ubat. Mengambil kapsul memudahkan badan menyerap apa yang disebut vitamin H, yang menyediakan kuku dan rambut dengan nutrien penting dan unsur surih. Menurut kajian, kuku menjadi jauh lebih stabil setelah hanya tiga bulan. Pengeras kuku:

Pernis khas ini banyak terdapat di salun kecantikan dan kedai ubat. Banyak varnis mengandungi pigmen berlian dan warna kecil, mengeras piring kuku secara berkekalan dan mengesankan dengan kesan bergaya yang cantik. Mandi tangan dengan minyak zaitun:

Mandi dengan minyak suam adalah salah satu pusat kediaman yang paling biasa dan berkesan dan menjadikan kuku tetap lembut dan berkilat. Dicampur dengan pasir halus, anda juga boleh menggunakannya sebagai scrub lembut yang menguatkan kutikula selain kuku.

Prospek dan prognosis

Kuku rapuh adalah masalah kosmetik yang cenderung diganggu oleh wanita berbanding lelaki. Pada sesetengah orang mereka mempunyai sebab genetik, kerana cara menggunakan kuku berkembang dan betapa stabilnya mereka juga diwarisi. Dalam kes ini, mereka tidak tumbuh melebihi panjang tertentu, tetapi menjadi rapuh, retak dan boleh pecah atau terkoyak. Namun, pengaruh terbesar pada kuku yang panjang dan sihat adalah persekitaran. Sesiapa yang sering berurusan dengan agen pembersih, bekerja dengan bahan kimia atau bekerja dalam profesi di mana kuku jari kaki dapat membengkok berulang kali dan biasa dengan masalah kuku rapuh. Apabila ia rosak, misalnya dengan kontak biasa dengan agen pembersih di rumah sendiri, strukturnya tidak dapat diperbaiki. Satu-satunya perkara yang membantu adalah membiarkan mereka tumbuh semula dan berusaha melindunginya dari pengaruh persekitaran seperti pembersih rumah tangga dengan memakai sarung tangan. Oleh itu, mengelakkan hubungan dengan bahan yang menjadikan kuku rapuh adalah kaedah terbaik untuk mempengaruhi kestabilannya. Faktor lain boleh menjadi pemakanan, kerana selagi kuku masih berada di bawah kulit, ia dapat memperoleh kestabilan - jika nutrien penting tersedia untuknya. Sekiranya kuku rapuh disebabkan tidak sihat diet, mungkin diperlukan beberapa bulan sebelum keadaan bertambah baik, walaupun terdapat perubahan dalam diet.

pencegahan

Untuk mengelakkan kuku rapuh, gunting kuku yang terkenal terlebih dahulu harus dielakkan. Keretakan yang sudah ada kemudiannya benar-benar terpotong dan terkoyak lebih jauh. Lebih baik menggunakan sikat kuku lembut dan bukannya kayu rosewood untuk membersihkan kuku. Sekiranya masalahnya sudah diketahui, disarankan juga untuk tidak membiarkan kuku tumbuh terlalu lama dan menggunakan fail kaca lembut semasa memendekkan. Simpan fail lurus di bahagian depan dan pastikan sisi berada pada sudut yang betul. Minyak kuku juga bagus untuk mencegah kuku rapuh.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Kuku yang rapuh sering kali dapat diubati sendiri dengan menukar kuku anda diet. Untuk memulihkan kekuatan kuku, makanan dengan banyak kalsium, vitamin B dan vitamin H harus dimasukkan dalam diet, seperti oatmeal, ikan, bayam, pisang, epal atau susu. Gejala kekurangan juga dapat diatasi dengan mengambil produk biotin. Di samping itu, disarankan untuk selalu mandi di kuku minyak zaitun atau jus lemon. Produk penjagaan dengan urea menyuburkan kuku dan mencegah lebih jauh dehidrasi, sementara topeng dengan silika membekalkan kuku dengan yang penting mineral dan vitamin. Vaseline juga boleh digunakan untuk merawat kuku rapuh setelah berunding dengan doktor keluarga anda. Namun, perkara yang paling penting adalah melindungi kuku jari. Kerja fizikal harus dielakkan seperti mandi lama atau menggigit kuku. Di samping itu, jari harus dilindungi dari hebat sejuk atau panas, dan juga tidak bersentuhan dengan bahan yang menjengkelkan. Sarung tangan kerja mesti selalu dipakai semasa melakukan kerja rumah dan aktiviti lain yang menimbulkan tekanan pada tangan. Bergantung pada penyebab yang mendasari, kuku rapuh sekurang-kurangnya dapat dikurangkan dengan gaya hidup dan hemat yang sihat. Sekiranya gejala berterusan, doktor harus menjelaskan sebab-sebabnya.