Penyakit Gores Kucing: Punca, Gejala & Rawatan

In penyakit calar kucing, yang disebabkan oleh bakteria, patogen memasuki organisma manusia terutamanya akibat kecederaan pada calar pada kucing. Kucing itu sendiri sama sekali tidak sakit atau hanya ringan.

Apakah penyakit calar kucing?

Penyakit calar kucing adalah biasa penyakit berjangkit di mana tempatan limfa nod mengalami keradangan. Demam, sakit anggota badan dan sakit kepala mungkin juga hadir. Penyakit calar kucing, yang ditularkan dari kucing yang dijangkiti ke manusia melalui calar atau luka gigitan, biasanya tidak berbahaya. The patogen termasuk bakteria Bartonella henselae dan Bartonella clarridgeiae. Diduga kucing itu juga boleh dijangkiti melalui serangan kutu, walaupun anggapannya tidak terbukti. Menurut kajian, setiap kucing kesepuluh membawa kucing tersebut bakteria. Penyakit ini tidak disebarkan dari orang ke orang, tetapi hanya dari kucing ke orang. Terutama orang yang lemah sistem imun lebih kerap terkena penyakit calar kucing dan lebih kerap.

Punca

Pada prinsipnya, penyakit calar kucing boleh menyerang sesiapa sahaja, tetapi pemilik kucing sangat berisiko kerana laluan penularannya. Oleh kerana haiwan muda khususnya menular, penyakit calar kucing lebih sering berlaku di rumah tangga di mana terdapat kucing yang sangat muda, tetapi penyakit ini juga dapat menular oleh haiwan yang lebih tua. Sebilangan besar orang yang terkena penyakit calar kucing berumur sehingga 21 tahun atau masih berumur zaman kanak-kanak. Sebabnya adalah kerana kanak-kanak sering melakukan hubungan intim dengan haiwan kesayangan dan sebaliknya belum berkembang sepenuhnya sistem imun. Walau bagaimanapun, orang dewasa yang lemah sistem imun juga lebih cenderung dijangkiti penyakit calar kucing. Di samping itu, mereka sering menunjukkan jalan yang lebih teruk. Patogen mencapai cakar kucing melalui pelbagai laluan: Ketika haiwan menjilat cakarnya, bakteria, yang terkandung dalam air liur dan darah, mencapai cakar. Kemungkinan lain adalah ketika kutu menetap dan menghisap kucing darah. Dengan najis dari kutu diekskresikan dan berada di bulu. Sejak tusuk laman web gatal, calar kucing dan kutunajis masuk ke bawah cakar. Sekiranya kucing menjilat manusia kulit laman web yang sebelumnya tergores atau mengalami kerosakan, patogen dapat disebarkan. Selain itu, kerana kutu juga menggigit manusia, penularan langsung adalah mungkin, walaupun ini jarang terjadi.

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala awal penyakit calar kucing dapat dilihat setelah dua hingga tiga hari, tetapi ada kemungkinan ia berlanjutan selama dua bulan. Oleh itu, setelah sekian lama, gigitan kucing tidak lagi disyaki sebagai pencetus. Gejala yang mungkin berlaku ialah kucing yang menggaru atau menggigit, walaupun mungkin telah sembuh. Pustula atau papula merah di kawasan luka serta bengkak dan meradang, kadang-kadang menyakitkan limfa simpul di ketiak atau leher juga merupakan tanda penyakit. Kemungkinan gejala yang menyertainya selesemaseperti gejala, misalnya, demam, sakit kepala, sakit anggota badan, sakit tekak dan sakit perut,menggigil, loya dan muntah. Dalam keadaan miskin kesihatan atau dengan sistem imun yang lemah, misalnya dalam konteks jangkitan HIV atau AIDS, penyakit calar kucing yang biasanya tidak berbahaya boleh mengakibatkan darah keracunan, meningitis or jantung injap keradangan. Oleh itu, berhati-hati dinasihatkan untuk orang yang miskin kesihatan atau dengan penyakit yang mendasari.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Oleh kerana gejala penyakit calar kucing sering sangat berbeza dan boleh berlaku sama seperti penyakit lain, profesional perubatan mesti mengetahui perkembangan penyakitnya. Yang penting juga, tentu saja, adakah terdapat kucing di rumah tangga. Selanjutnya, a ujian darah dilaksanakan. Sekiranya badan bersentuhan dengan patogen, bentuknya spesifik antibodi melawan bakteria, yang dapat dikesan dalam darah. Melalui sampel darah, patogen juga dapat dikultur, yang memerlukan beberapa minggu. Selepas itu, hasil yang tidak dapat diragukan adalah mungkin. Sekiranya diagnosis sukar dilakukan, tisu juga boleh diambil dari bengkak limfa simpul untuk menentukan penyakit dengan pasti. Dalam kebanyakan kes, penyakit calar kucing tidak berbahaya. Hanya jarang timbul komplikasi apabila bakteria menyerang jantung, tulang atau paru-paru, misalnya, dan sebab keradangan di sini. Sekiranya patogen membiak terlalu banyak dalam darah, ini boleh membawa kepada keracunan darah dan anemia, yang mengancam nyawa dan mesti dirawat di hospital Unit Rawatan Rapi.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, penyakit calar kucing didiagnosis pada tahap yang sangat lewat. Penyakit ini juga dapat menunjukkan gejala pertama hanya setelah beberapa bulan, jadi dalam kebanyakan kes terdapat juga kelewatan dalam rawatan. Sebagai peraturan, orang yang terkena menderita terutamanya kesakitan disebabkan oleh gigitan atau calar kucing. Papula dan pustula terbentuk di badan. Kawasan yang terjejas boleh menjadi bengkak dan menyakitkan. Bukan perkara biasa bagi mereka yang terjejas untuk terus menderita demam dan keletihan. Gejala serupa dengan biasa selesema juga berlaku. Dalam kes terburuk, keracunan darah berlaku, membawa kepada keradangan daripada jantung or otak. Pesakit juga menderita loya, muntah dan menggigil. Kehidupan harian orang yang terjejas dibatasi dan terdapat penurunan daya tahan. Rawatan penyakit calar kucing dilakukan dengan bantuan antibiotik. Ini tidak membawa untuk komplikasi lebih lanjut. Walau bagaimanapun, ini boleh berlaku sekiranya pesakit sudah menderita sistem imun yang lemah. Dalam kes ini, jangka hayat juga dapat dikurangkan jika perlu.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Sekiranya orang yang bersentuhan langsung dengan kucing menunjukkan kesihatan perubahan, mereka harus berjumpa doktor. Sekiranya berlaku perubahan mendadak dalam penampilan kulit, seperti kemerahan dan pembentukan poplar atau pustula, doktor diperlukan. Sekiranya kelainan pertama muncul beberapa hari selepas bersentuhan dengan kucing, lawatan ke doktor juga diperlukan. Sekiranya kesakitan berlaku, ada demam atau peningkatan suhu badan dan bengkak pada badan, doktor harus berunding. Sekiranya kelenjar limfa pada leher atau di ketiak peningkatan ukuran dan kepekaan, ini dianggap sebagai petunjuk penyakit dan harus disiasat. Sekiranya selesemagejala seperti berlaku, seperti berulang muntah, loya or pening, pemeriksaan perubatan diperlukan untuk menentukan penyebabnya. Seram sejuk, sakit perut, masalah pencernaan, ketidakselesaan anggota badan, sakit tulang or kepala harus disampaikan kepada doktor. Sekiranya aduan yang ada menyebar atau meningkat dalam intensiti, lawatan ke doktor adalah perlu. Keletihan, keletihan, penurunan prestasi biasa dan perasaan sakit harus dinilai oleh doktor. Sekiranya penyakit calar kucing, gejala sering muncul selepas gigitan atau calar pada kulit. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda yang dinyatakan di atas, lawatan ke doktor adalah perlu jika luka sembuh dengan teruk.

Rawatan dan terapi

Oleh kerana penyakit calar kucing adalah jangkitan bakteria, ia dapat diatasi dengan baik antibiotik sekiranya ia rumit atau teruk. Ini biasanya diambil selama empat minggu. Sekiranya penyakit ini disertai oleh gejala seperti selesema, ubat penurun demam atau ubat penahan sakit mungkin juga diresepkan. Walau bagaimanapun, pada orang yang mempunyai sistem imun yang kuat dan tidak mempunyai sejarah penyakit, ubat biasanya tidak diperlukan, kerana gejala pada individu ini ringan dan hilang dengan sendirinya.

Prospek dan prognosis

Orang dewasa yang sihat biasanya hanya mengalami simptom seperti selesema ringan dalam bentuk sakit kepala, sakit anggota badan, atau demam ringan, yang tidak memerlukan rawatan perubatan. Mereka yang terjejas terutamanya mengesyaki adanya jangkitan seperti selesema ringan dan mengelakkan daripada berjumpa doktor. Mereka menggunakan mandian air suam, sejuk memampatkan, halia teh atau gosok dengan menggosok alkohol as ubat-ubatan rumah untuk melegakan simptom. Sistem kekebalan tubuh yang utuh biasanya dapat melawan jangkitan dengan bakteria patogen penyakit calar kucing itu sendiri. Seorang doktor mesti selalu dihubungi sekiranya demam meningkat atau terdapat gejala yang semakin meningkat. Begitu juga, jika terdapat reaksi keradangan setempat berikutan calar kucing atau kecederaan gigitan. Pada warga emas, kanak-kanak atau sakit kronik orang, sebaliknya, sistem kekebalan tubuh tidak berfungsi sepenuhnya dan biasanya tidak dapat melawan jangkitan itu sendiri. Agar tidak kehilangan masa, doktor mesti segera berjumpa dan rawatan perubatan mesti dimulakan. Terutama dalam kes kanak-kanak, penting untuk mengajar mereka peraturan tingkah laku tertentu dalam menangani kucing untuk mencegah penyakit ini berulang. Mereka harus menjauhi kucing dengan keadaan terbuka luka sehingga rawatan awal dengan alat bantuan tali dan kucing tidak akan membiarkan luka menjilat luka.

pencegahan

Sebagai langkah pencegahan, setelah kecederaan oleh kucing, selalu bersihkan dan membasmi kuman luka dengan baik. Selepas bersentuhan, disyorkan untuk mencuci tangan dengan sabun dan air. Kucing juga harus dibersihkan secara pasti dari kutu secara berkala. Vaksinasi tidak tersedia buat masa ini. Sekiranya terdapat penyakit yang mendasari akut, mungkin disarankan untuk memberikan kucing sementara jika boleh.

Penjagaan selepas itu

Penyakit calar kucing dirawat secara akut. Pemeriksaan susulan berjadual tidak dijumpai dalam latihan seharian. Setelah sakit sekali, doktor yang hadir akan menunjukkan pencegahan langkah-langkah untuk mengelakkan berulang dari gejala khas. Walau bagaimanapun, pesakit memikul tanggungjawab peribadi untuk perkara ini. Oleh itu, kawalan kutu sangat penting untuk kucing. Kebersihan yang mencukupi setelah bersentuhan dengan haiwan peliharaan juga sangat mustahak. Pada orang tertentu, penyakit calar kucing mencetuskan komplikasi. Kumpulan risiko termasuk orang dengan sistem imun yang lemah. Dalam keadaan terburuk, mengancam nyawa keracunan darah berkembang. Pesakit yang terjejas harus mengelakkan diri daripada terkena haiwan peliharaan kerana bahaya. Walau bagaimanapun, ini tidak dikawal oleh doktor yang merawat. Dia menyampaikan ini setelah diagnosis pertama. Pesakit sendiri bertanggungjawab untuk pelaksanaannya. Tidak ada alasan untuk rawatan kekal, yang boleh menjadi sebahagian daripada rawatan selepas rawatan. Dalam kebanyakan kes, penyembuhan spontan berlaku. Walau bagaimanapun, pesakit boleh dijangkiti semula pada bila-bila masa. Analisis darah memungkinkan diagnosis yang jelas. Sekiranya perjalanan berpanjangan, antibiotik menjanjikan kelegaan cepat. Pemilik haiwan mesti mematuhi pencegahan secara konsisten langkah-langkah digambarkan. Ini mengurangkan risiko jangkitan. Arahan mengenai pencegahan yang sesuai langkah-langkah dalam kehidupan seharian menggantikan susulan yang dijadualkan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Penyakit kucing adalah jangkitan bakteria yang mempunyai gejala yang tidak sama dengan selesema ringan. Pada orang dewasa yang sihat dengan sistem imun yang utuh, rawatan perubatan biasanya tidak diperlukan. Dalam kebanyakan kes, mereka yang terjejas bahkan tidak menyedari bahawa mereka tidak hanya menangkap sejuk. Bahkan mereka yang telah dilukai oleh kucing dan takut bahawa mereka telah dijangkiti penyakit kucing pada awalnya dapat menunggu dan melihat. Gejala-gejala kecil seperti sakit kepala dan sakit anggota badan atau demam ringan juga dapat diubati dengan ubat-ubatan bebas tanpa ragu. Walau bagaimanapun, doktor harus selalu berkonsultasi sekiranya gejala bertambah buruk, terutamanya jika demam tinggi timbul atau calar atau luka gigitan menjadi dijangkiti. Perhatian juga disarankan untuk kanak-kanak dan orang tua, kerana sistem kekebalan tubuh golongan ini belum berfungsi sepenuhnya atau tidak lagi. Sekiranya kucing tinggal di rumah dan orang-orang ini menunjukkan tanda-tanda penyakit kucing, mereka tidak boleh bereksperimen dengan langkah-langkah pertolongan diri, tetapi harus segera berjumpa doktor. Perkara yang sama berlaku untuk orang yang sistem imunnya lemah akibat penyakit. Patogen juga dijumpai di air liur kucing. Untuk mengurangkan risiko jangkitan, kanak-kanak harus diajar bahawa mereka boleh jatuh sakit jika membiarkan haiwan kesayangan menjilat lutut yang lebam atau kecederaan ringan yang lain.