Penyebab sklerosis berganda | Gejala sklerosis berganda

Penyebab sklerosis berganda

Sehingga hari ini punca multiple sclerosis belum diteliti secara menyeluruh, hanya teori yang dapat dikemukakan. Berkaitan dengan patofisiologi multiple sclerosis adalah sarung myelin yang disebut. Seperti tiub berlemak, sarung ini saraf dalam bahagian.

Fungsi selubung myelin adalah untuk mempercepat transmisi rangsangan di sepanjang saraf. Sejak pusat sistem saraf (otak dan saraf tunjangbergantung pada transmisi rangsangan yang cepat ini, ada banyaknya saraf dengan sarung myelin. Dalam multiple sclerosis, sarung myelin ini dimusnahkan oleh antigen badan sendiri.

Kemusnahan menyebabkan keradangan pada saraf, yang membawa kepada demyelinasi serat saraf. Apabila keradangan mereda setelah berhari-hari, gejala juga hilang semula. Walau bagaimanapun, bekas luka muncul di saraf, yang dapat dilihat melalui plak pada MRI.

Mengapa sarung myelin diserang oleh badan sendiri sistem imun tidak difahami sepenuhnya. Plak juga boleh menyebabkan kekurangan kekal dalam badan. Pelbagai faktor persekitaran dan juga jangkitan disyaki menjadi penyebabnya. The herpes virus atau Epstein-Barr virus disyaki menjadi penyebab jangkitan ini. Faktor persekitaran seperti rokok, gaya hidup yang umumnya tidak sihat atau vitamin D kekurangan juga disiasat atau dikira sebagai faktor yang mempengaruhi.

Rawatan sklerosis berganda

Penyembuhan untuk sklerosis berganda masih belum dapat dilakukan hari ini. Walau bagaimanapun, gejala dan kambuh dapat diatasi. Ubat boleh digunakan untuk mengurangkan kekambuhan dan memperpanjang jarak antara dua kambuh.

Rawatan juga dilakukan mengikut gejala dan terdapat pelbagai pilihan rawatan. Oleh kerana keradangan boleh berlaku di mana sahaja di pusat sistem saraf, mana-mana bahagian badan boleh terjejas. Sekiranya pertuturan terganggu, terapi ucapan secara aktif dapat menolong pesakit untuk melatih kemampuan bertuturnya.

Ergo- dan fisioterapi juga boleh diresepkan jika pesakit bebas dan bergerak. Terutama ketika pesakit terbaring di tempat tidur, terdapat risiko kontraktur dan osteoporosis. Akibat tidak bergerak, otot pesakit merosot dan ketumpatan tulang menjadi lebih keropos.Jika pesakit dapat bergerak secara bebas dan bergerak tanpa bantuan, dia dapat menjaga badannya kuat dengan pelbagai latihan.

Ini juga berlaku untuk pesakit yang bergantung pada kerusi roda. Di sini pesakit dapat menguji kemungkinannya dengan melatih dan menggunakannya untuk kebebasannya. Latihan dalam pekerjaan dan fisioterapi merangkumi latihan aktiviti dan juga latihan kekuatan.

Peregangan senaman dan cengkaman manual dari ahli terapi dapat mengatasi ketegangan. Sekiranya terdapat masalah psikologi, pesakit dapat dirawat secara psikoterapi. Selanjutnya, persekitaran pesakit diarahkan ke arahnya.

Sekiranya perlu bantuan, ini akan disediakan oleh ahli terapi. Juga tempat tinggal harus disesuaikan dengan tempat tinggal pesakit keadaan. Ini untuk memastikan bahawa dia tidak terhalang oleh persekitarannya untuk berdikari.

Proses keradangan di otak dan saraf tunjang disebabkan oleh tindak balas yang berlebihan dari sistem imun. Dalam serangan akut, metilprednisolon dan plasmapheresis sangat berkesan, sehingga gejala bertambah baik setelah beberapa hari. Untuk melembapkan sistem imun dengan sendirinya dan mencegah serangan selanjutnya, modulasi imun dapat digunakan.

Penyelidikan diteruskan ke dalam ubat baru untuk merawat pelbagai sklerosis. Rawatan lain mungkin termasuk penggunaan ganja untuk mengurangkan kesakitan or sumsum tulang pemindahan. Walau bagaimanapun, ganja hanya digunakan apabila tidak ada rawatan lain yang berkesan kesakitan. Jika kemurungan dan keletihan ditambahkan pada sklerosis berganda, mereka juga dapat dirawat dengan antidepresan.