Punca ADHD | ADHD

Punca ADHD

Sebab dan sebab yang cukup menjelaskan mengapa orang berkembang ADHD belum diberi nama secara konklusif. Masalahnya terletak pada keperibadian orang tersebut. Beberapa pernyataan dapat dibuat, bagaimanapun: Seperti yang telah disebutkan di atas, telah terbukti bahawa, terutama dalam kasus kembar yang sama, kedua-dua anak tersebut terkena gejala yang sama.

Ini juga telah ditunjukkan bahawa diubah otak fungsi diwarisi secara genetik dan boleh dipertanggungjawabkan untuk komponen neurobiologi / neurokimia yang disebutkan di bawah. Sejak tahun 1990-an, pendekatan neurobiologi / neurokimia telah diasumsikan, kerana kajian biologi menunjukkan bahawa pesakit yang terkena menderita ketidakseimbangan zat utusan serotonin, dopamin dan norepinephrine dalam otak, akibatnya penghantaran maklumat antara sel-sel saraf kawasan otak individu tidak berfungsi dengan baik. Bahan utusan mempengaruhi manusia dengan cara yang berbeza.

Sebagai contoh, diandaikan bahawa serotonin pada dasarnya mempengaruhi mood, sementara dopamin berkaitan dengan aktiviti fizikal. Norepinephrine, sebaliknya, mempengaruhi keupayaan untuk memberi perhatian. Berulang kali alergi dibincangkan sebagai penyebab perkembangan kekurangan perhatian.

Walaupun alergi yang ada tidak semestinya menunjukkan adanya defisit perhatian, alergi memicu keadaan tertekan yang menyebabkan tubuh atau korteks adrenal mencetuskan pelepasan adrenalin dan akhirnya bertindak balas dengan peningkatan pengeluaran kortisol. Cortisol tergolong dalam kumpulan yang disebut glucocorticoids dan menyebabkan penurunan serotonin tahap dalam badan. Oleh kerana - seperti yang telah disebutkan di atas - serotonin pada dasarnya mempengaruhi mood, turun naik di kawasan ini adalah akibat yang logik.

Tepatnya perubahan suasana hati dan perhatian ini dapat dilihat pada anak yang kekurangan perhatian. Untuk kembali ke komponen neurobiologi atau neurokimia, kita sekarang datang ke penyampaian penyebaran maklumat, yang mesti dibayangkan seperti berikut: otak, banyak sel saraf membentuk sejenis rangkaian. Semua aktiviti yang kita rasakan menyiratkan aktiviti sel-sel saraf dan kemampuan mereka untuk menghantar rangsangan.

Walau bagaimanapun, sel-sel saraf tidak terhubung satu sama lain, kerana ini akan menyebabkan transmisi rangsangan kekal dan dengan demikian rangsangan berlebihan. Oleh itu, terdapat jurang antara dua sel saraf, iaitu jurang sinaptik, yang hanya dapat diatasi oleh zat utusan (lihat: neurotransmitter). Dalam bahasa biasa ini bermaksud: rangsangan tiba di sel saraf 1, sel saraf 1 melepaskan bahan utusan yang berlabuh di reseptor sel saraf 2 melalui jurang sinaptik dan meneruskan rangsangan di sana.

Sekiranya transmisi rangsangan tidak berfungsi dengan baik, penghantaran maklumat terganggu. Pada masa ini diasumsikan bahawa kedua-dua gen pengangkut dan tapak dok untuk dopamin berbeza pada pesakit ADS. Juga pengaruh berbahaya di kawasan sebelum, peri dan selepas bersalin masih dibincangkan.

Ini termasuk secara khusus komplikasi semasa kelahiran dan kemalangan bayi yang mempengaruhi kepala kawasan. Juga penyakit bayi di kawasan pusat sistem saraf boleh dianggap sebagai penyebab perkembangan AD (H) S. Contoh pengaruh berbahaya di kawasan pranatal adalah Kekurangan pendidikan, tekanan psikologi seperti tuntutan keluarga / masyarakat yang tinggi terhadap kanak-kanak atau orang dewasa dapat memainkan peranan yang menentukan dalam perkembangan AD (H) D serta pemuasan rangsangan yang melampau. Namun, sebagai peraturan, aspek yang disebutkan di atas tidak dianggap sebagai penyebab sebenarnya.

Namun, dalam keadaan tertentu, mereka dapat mengatasi masalah ini berulang kali. - Peningkatan pengambilan alkohol dan / atau nikotin oleh ibu, akibatnya batang otak (thalamus) tidak berkembang sepenuhnya (komponen organik otak)

  • Sebab-sebab fungsi otak, dengan mana serebrum tidak mencukupi darah. - Penyakit berjangkit
  • Pendarahan
  • ...

Gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD pendeknya) adalah gangguan psikiatrik-neurologi yang berkembang terutamanya pada remaja atau zaman kanak-kanak dan kemudian boleh dibawa ke dewasa. Kanak-kanak menderita ADHD pada mulanya menonjol kerana kegelisahan menyusu. Duduk sukar bagi kanak-kanak dan selalunya orang yang terlibat harus selalu bergerak.

Sebagai tambahan kepada kegelisahan kekal, penyakit ini dikelaskan lagi oleh gangguan kepekatan yang teruk. Mereka yang terjejas biasanya hanya dapat menumpukan perhatian pada satu topik atau aktiviti dalam masa yang sangat singkat. Pada kanak-kanak, penurunan kemampuan berkonsentrasi tertentu adalah perkara biasa dan tidak mempunyai nilai penyakit.

Gangguan kepekatan yang teruk pada masa dewasa, harus selalu membuat seseorang memikirkan ADHD. Terutama kanak-kanak yang menderita ADHD sering menjadi kuat dengan kuat perubahan emosi. Selalunya terdapat kemarahan dan serangan tiba-tiba yang tidak sesuai dengan keadaan di sekitarnya.

Kanak-kanak sering sukar untuk menenangkan diri. Selalunya kanak-kanak juga mengalami gangguan tidur kerana kegelisahan mereka, yang sekali lagi mengakibatkan mereka tidak dapat tidur di siang hari, yang sekali lagi boleh menyebabkan peningkatan serangan dan perubahan emosi. Orang yang sering terjejas juga menjadi sangat jelas kerana mereka mengabaikan batas sosial dan tingkah laku tertentu tidak sesuai dengan norma.

Lanjut gejala ADHD adalah penstrukturan dan keletihan yang cepat. Orang dewasa dengan ADHD sangat menonjol dalam pekerjaan mereka kerana mereka tidak dapat melakukan kerja normal dengan betul dan tidak menyelesaikan kerja tepat pada waktunya. Pesakit ADHD sering digambarkan sebagai tidak teratur dan kacau, kerana pesakit tidak dapat menumpukan perhatian pada pekerjaan tertentu dalam jangka masa yang lama.

Keletihan yang cepat disebabkan oleh fakta bahawa pesakit ADHD dapat melihat dan menilai keadaan mereka. Mereka menyedari bahawa mereka tidak dapat menjalankan urutan kerja normal seperti yang lain dan mereka tidak mempunyai sistem dan utas yang sama. Digabungkan dengan kegelisahan berterusan, pesakit ADHD segera mencapai had prestasi dan tekanan mereka.

Kira-kira 2 juta orang terjejas oleh ADHD tanpa mengetahui bahawa mereka menghidap penyakit ini. Selalunya penyakit ini tidak didiagnosis kerana sifat individu tertentu bertanggungjawab terhadap tingkah laku tertentu. Pengkritik menuduh penyakit ADHD didiagnosis terlalu cepat, tetapi gejalanya juga dapat berlaku pada sifat watak tertentu.

ADHD adalah salah satu gambar klinikal yang paling banyak dibincangkan dalam psikiatri. Selalunya cara diagnosis dipersoalkan dengan menuduh terlalu banyak diagnosis dan juga mengkritik cara rawatan. Pengkritik mengecam bahawa selalunya rawatan ubat ADHD tidak diperlukan dan dimulakan terlalu awal dan panjang.

Soalan ini dapat dijawab secara negatif. Namun, stigmatisasi tergesa-gesa bagi mereka yang terjejas malangnya tidak jarang berlaku. Spektrum ADHD berkisar dari senyap hingga kuat, dari tenang hingga hiperaktif, dari berkhayal hingga (sangat baik) pekat.

Di satu pihak, ADHD memperlihatkan dirinya secara individu untuk setiap anak, jadi tidak semestinya kacau-bilau, sebaliknya, menangani gejala sangat penting. Walaupun kanak-kanak itu menderita bentuk ADHD yang jelas, kacau dan hiperaktif, dengan terapi yang betul dan peningkatan bakatnya, dia dapat mengimbangi kelemahannya. Sindrom hiperaktif kekurangan perhatian biasanya didiagnosis di zaman kanak-kanak dan remaja.

Sebabnya adalah bahawa aduan dan gejala yang dicetuskan lebih kerap berlaku zaman kanak-kanak berbanding pada orang dewasa. Kanak-kanak terserlah dengan kegelisahan yang luar biasa dan juga oleh gangguan kepekatan yang tidak biasa pada usia mereka dan juga oleh teruk perubahan emosi. Orang dewasa biasanya mempunyai gejala yang sama, tetapi ini sering dilihat sebagai ciri yang tidak dapat dipengaruhi.

Jumlah orang dewasa yang menderita ADHD dan yang mungkin tidak menyedarinya dikatakan sekitar 2 juta orang. Hampir semua penyakit bermula pada masa kanak-kanak dan disebarkan tanpa diketahui hingga dewasa. Orang dewasa yang menderita ADHD biasanya mencolok di masyarakat oleh perubahan mood yang teruk dan mudah marah.

Mereka sukar dinilai dan mood mereka tidak dapat diramalkan. Selanjutnya, mereka digambarkan sebagai huru-hara dan tidak teratur dan sering orang dewasa menonjol secara negatif, terutamanya kerana prestasi rendah di tempat kerja. Jarang sekali doktor berunding dan lebih jarang gangguan hiperaktif kekurangan perhatian dipertimbangkan.

Sebaliknya, semua kemungkinan penyakit dalaman diperiksa, seperti hipertiroidisme, yang juga boleh menyebabkan gejala seperti itu. Diagnosis pada kanak-kanak dan orang dewasa dibuat oleh pakar psikiatri. Yang pakar psikiatri pertama kali akan memerhatikan pesakit semasa beberapa rundingan peribadi dan menilai dia dalam pelbagai situasi.

Terdapat juga borang soal selidik yang menyertainya yang dapat mengesahkan kecurigaan ADHD. Sebaik sahaja diagnosis disahkan, rawatan harus dimulakan. Dalam hal ini tidak harus dilakukan secara eksklusif dengan ubat-ubatan, tetapi pertama-tama dapat ditangani dengan tindakan psikoterapi.

Terapi percakapan dan tingkah laku yang kerap harus memastikan bahawa pesakit dapat merenung dan menilai dirinya dengan lebih baik dalam pelbagai situasi. Selanjutnya, pesakit harus ditunjukkan langkah-langkah untuk meningkatkan konsentrasinya secara bebas dan berkesinambungan dan untuk mengawal serangannya dengan lebih baik dan tidak membiarkannya timbul dari awal. Sesi psikoterapi harus dijalankan selama beberapa bulan dan perlu dilanjutkan jika perlu dan berjaya.

Sebagai tambahan, atau jika tidak berjaya, rawatan boleh dimulakan dengan salah satu daripada dua ubat biasa yang digunakan untuk merawat ADHD. Ubat standard yang masih digunakan hingga kini adalah Ritalin®. Ubat yang baru muncul di pasaran ialah atomoxetine.

Ia kini digunakan sebagai ubat pilihan kedua. Kedua-dua ubat ini boleh menyebabkan pengurangan fluktuasi deria dan gangguan konsentrasi dan membantu pesakit untuk berintegrasi dengan lebih baik dalam masyarakat. Di sini anda dapat mengetahui lebih lanjut mengenai masalah yang menyertainya.

Dari segi persekolahan, ini termasuk disleksia serta diskalkulia. Di halaman kelemahan tumpuan, anda dapat mengetahui lebih lanjut mengenai masalah yang juga muncul sebagai gejala di kawasan ADHD. - LRS / Lasthenia

  • Diskalkulia
  • Kurang tumpuan

Bergantung pada keadaan kajian, kekerapan kemurungan pada pesakit ADHD adalah 10-20%.

Pengecualian sosial, stigmatisasi, ketakutan akan kegagalan dan pengalaman buruk akibat gejala ADHD menurunkan harga diri dan menjadikan mereka yang terkena rentan terhadap kemurungan. Terutama pada kanak-kanak, persatuan kemurungan dan ADHD adalah penting. Oleh kerana kemurungan dan ADHD memburukkan satu sama lain, pesakit harus diperiksa dan dirawat secara khusus sejak awal.