Punca | Fisioterapi untuk keradangan tendon bisep

Punca

Tendon bisep keradangan biasanya mempengaruhi tendon panjang bisep. Penyebab keradangan biasanya adalah regangan berlebihan pada tendon, misalnya kerana berlebihan latihan kekuatan. Melancarkan sukan seperti bola keranjang, bola baling atau golf mendorong reaksi keradangan pada tendon yang tegang.

Ada kemungkinan juga bahawa tendon bisep sudah rosak akibat kemalangan atau penyakit lain, sehingga mudah tersinggung dan menjadi radang dalam keadaan tertekan. Yang dipanggil sindrom impingement, di mana penyempitan dalam sendi bahu berlaku, juga dianggap sebagai pencetus untuk tendon bisep keradangan. Sekiranya tendon bisep pendek dipengaruhi oleh keradangan, selalunya tidak dapat dijumpai penyebab yang jelas.

Kortison untuk keradangan tendon bisep

Cortisone adalah hormon endogen yang tergolong dalam glucocorticoids dan dihasilkan secara semula jadi di korteks adrenal dari kortisol. Walau bagaimanapun, ia juga terkenal dengan penggunaannya sebagai ubat dalam pelbagai penyakit, tetapi juga menimbulkan banyak prasangka. Walau bagaimanapun, garis panduan ubat yang ketat mengatur kapan dan sejauh mana kortison boleh digunakan.

Spektrum tindakan kortison luas, sebagai contoh ia menghalang reaksi keradangan dan menekan reaksi sistem imun, mencegah muntah setelah mengambil kepastian kanser ubat dan melambatkan pembahagian sel. Semasa terapi dengan kortison, penting untuk meminumnya pada waktu pagi setelah bangun, jika mungkin, kerana pelepasan kortison sendiri juga berlaku melalui korteks adrenal. Selain itu, penting untuk tidak menghentikan terapi secara tiba-tiba kerana boleh membawa kesan yang disebut Rebound, yang mana gejala-gejalanya menguat. Dengan keradangan tendon bisep, suntikan kortison biasanya dipertimbangkan jika tidak ada peningkatan gejala yang jelas setelah 4-6 minggu rawatan konservatif. Suntikan kortison boleh menyakitkan bagi orang yang terkena, tetapi biasanya dapat membantu mengawal reaksi keradangan dengan cepat.