Phlegmon serviks: Sebab, Gejala & Rawatan

Splegmone serviks mewakili purulen yang cepat merebak keradangan tisu lembut dari leher. Yang keadaan mengancam nyawa dan memerlukan rawatan perubatan kecemasan segera. Phlegmon serviks boleh berkembang dari kecederaan pada mulut.

Apa itu kahak leher?

leher phlegmone adalah salah satu bentuk phlegmon yang sangat berbahaya. Istilah phlegmon umumnya digunakan untuk menggambarkan bakteria keradangan tisu lembut yang tidak terkurung. Phlegmon berasal dari kata kahak, yang diterjemahkan sebagai lendir. Semasa penyakit ini, purulen berlendir besar-besaran terbentuk dari tisu lembut yang mati. Phlegmons merangkumi erisipelas (yang disebut erysipelas phlegmonous dari kulit), kahak tangan atau kahak orbital (kahak soket mata). Pada phlegmon serviks, tisu lembut dari leher dipengaruhi oleh meresap keradangan yang berkembang secara berterusan. Kawasan tisu leher yang semakin besar terjejas. Proses keradangan juga boleh meresap ke kelenjar parotid atau mediastinum. Walau bagaimanapun, phlegmon serviks juga boleh berasal keradangan kelenjar parotid dan merebak dari sana ke tisu lembut leher. Keradangan merebak di sepanjang sarung vaskular leher dan mencapai jugular dalaman vena, di mana ia boleh menyebabkan trombotik oklusi. Melalui ini trombosis, bakteria patogen boleh memasuki aliran darah secara beramai-ramai dan menyebabkan sepsis (darah keracunan), yang sering menyebabkan kematian sekiranya tidak dirawat. Selari, mengancam nyawa mediastinitis boleh berkembang. Kerana kenyataan ini, phlegmon serviks adalah kecemasan perubatan yang memerlukan pembedahan segera dan antibiotik rawatan. Leher phlegmon sering disebut sebagai oral phlegmon kerana sering berasal dari lantai mulut.

Punca

Kemungkinan penyebab phlegmon serviks adalah jangkitan pada tisu lembut leher dengan bakteria patogen. Ini adalah terutamanya streptokokus or staphylococci. Yang patogen masuk ke tisu lembut leher melalui kecederaan di mulut dan kawasan tekak, antara lain. Kecederaan tersebut boleh disebabkan, misalnya, oleh serpihan tulang keras atau tulang di kerongkong. Kecederaan juga terbentuk semasa rawatan gigi, akar atau rahang, yang dalam kes-kes yang jarang dapat menjadi titik permulaan keradangan phlegmonous. Terutama semasa penyingkiran a gigi kebijaksanaan, komplikasi mungkin berlaku, yang mungkin berlaku membawa untuk abses atau, dalam kes yang lebih jarang, hingga phlegmon oral. Sekiranya proses keradangan masih berlaku pada masa yang sama, seperti jangkitan akar gigi, karies, radang amandel atau parotitis, terdapat peningkatan risiko ini kuman akan memasuki aliran darah. Sekiranya ini mempengaruhi limfa simpul, ia boleh menyebabkan keradangan purulen yang meresap pada tisu lembut leher. Walau bagaimanapun, keradangan juga dapat berkembang di tempat kecederaan dan terus merebak. Walaupun diasingkan radang amandel atau parotitis, terdapat risiko penyebaran keradangan dalam bentuk phlegmon serviks. Perkembangan fulminan proses purulen keradangan jarang berlaku tetapi agak biasa. Ia berlaku ketika patogen mencapai tempat di mana mereka dapati keadaan yang sangat baik untuk penyebarannya selanjutnya. Ini berlaku di bahagian lembut leher di sarung vaskular leher.

Gejala, keluhan, dan tanda

Kahak leher bermula dengan tanda-tanda penyakit yang jelas. Individu yang terjejas merasa letih dan letih. Dalam kebanyakan kes, tinggi demam berkembang. Rasa tekanan yang menyakitkan berkembang di kawasan leher dan lantai mulut, yang menjadi semakin kuat. Bahagian leher yang lembut sering membengkak. Seluruh wajah mungkin bengkak teruk. The abses tidak terhad, tetapi merebak selama-lamanya. Leher limfa nod membengkak. Teruk bernafas kesukaran berlaku kerana penyempitan saluran udara. Sekiranya dijangkiti trombosis dari iugular vena, darah keracunan (sepsis) boleh berkembang. Dalam kes yang sangat teruk, ini menyebabkan kegagalan organ umum yang mengakibatkan kematian. Sebaliknya, splegmon serviks juga boleh merebak ke mediastinum dan penyebabnya mediastinitis. Mediastinitis adalah sangat serius keadaan yang sering membawa maut.

Diagnosa

Diagnosis sementara phlegmon serviks boleh dibuat berdasarkan gejala sahaja ultrasound dan tomografi dikira pemeriksaan tidak dapat mengesan atau memvisualisasikan keradangan yang ditentukan. Sebaliknya, kelonggaran tisu lembut dikesan. Tidak ada lagi demarkasi bergambar organ individu seperti esofagus, trakea, kelenjar tiroid, Atau laring.

Komplikasi

Sebagai peraturan, phlegmon serviks mengancam nyawa dan untuk alasan ini juga harus diperiksa dan dirawat dengan segera oleh doktor. Tanpa rawatan, pesakit mungkin mati dalam keadaan terburuk. Pesakit menderita terutamanya demam dan perasaan sakit umum. Dia merasa letih dan kemampuan untuk mengatasi tekanan menurun dengan sangat banyak. Di mulut, dahak tekak menyebabkan parah kesakitan dan perasaan tekanan, yang dapat meningkat dalam perjalanan penyakit ini. Selanjutnya, pembengkakan berlaku di kawasan mulut, yang sering merebak ke seluruh wajah. Pembengkakan boleh membawa sesak nafas dan biasanya menyekat pengambilan makanan dan cecair. Orang yang terkena juga mungkin menderita darah keracunan dan mati daripadanya. Dalam kes terburuk, keradangan mediastinum juga boleh berlaku, yang juga membawa maut dalam kebanyakan kes. Tanpa rawatan phlegmon serviks, jangka hayat pesakit sangat berkurang. Rawatan biasanya dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan dan membawa dengan cepat ke arah positif penyakit ini. Dengan rawatan awal, komplikasi lebih lanjut tidak berlaku.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya phlegmon serviks, doktor harus segera berjumpa doktor. Keradangan biasanya merebak dengan cepat dan boleh mempengaruhi bahagian badan yang lain. Untuk mengelakkan komplikasi dan ketidakselesaan lebih lanjut, lawatan ke doktor adalah perlu. Doktor harus berunding sekiranya terdapat masalah teruk kesakitan di kawasan mulut sebagai tambahan kepada demam. Bengkak limfa nod atau bernafas kesukaran juga boleh menunjukkan penyakit dan harus diperiksa. Dalam kes terburuk, orang yang terkena mengalami kegagalan organ akibat phlegmon serviks dan akhirnya mati akibatnya. Lawatan ke doktor harus dilakukan apabila terdapat tekanan perasaan yang menyakitkan di dalam mulut. Teruk bengkak muka mungkin juga menunjukkan penyakit. Sebagai peraturan, doktor umum boleh mendapatkan nasihat untuk penyakit ini. Dengan bantuan antibiotik, simptomnya dapat diatasi dengan baik. Komplikasi tertentu tidak berlaku dan terdapat penyakit yang positif. Sekiranya simptomnya sangat teruk, hospital juga boleh dikunjungi.

Rawatan dan terapi

Sudah pada tanda-tanda pertama gejala seperti tekanan perasaan di kerongkong, keletihan dan demam, doktor atau doktor gigi mesti segera berjumpa. Penyakit ini dapat dengan cepat mengambil jalan dramatik, sehingga segera langkah-langkah mesti dimulakan secepat mungkin, yang hanya dapat dijalankan sebagai pesakit dalam. Pertama, kahak leher mesti dirawat secara pembedahan. Tisu mati dan abses dikeluarkan. Selanjutnya, fokus awal penyakit ini mesti ditangani dengan ubat-ubatan. Pesakit menerima dos tinggi antibiotik dalam sepuluh hari akan datang. Ini biasanya diberikan secara intravena melalui titisan. The antibiotik terpakai adalah penisilin. Pesakit yang alah kepada penisilin dilayan dengan yang lain antibiotik. Antara lain, bahan aktif dari keluarga makrolida digunakan di sini. Semasa rawatan, pesakit mendapat makanan cair. Di samping itu, rawatan oral antiseptik mesti diberikan. Painkillers juga boleh diberikan sekiranya kesakitan teruk.

Prospek dan prognosis

Flegmon serviks atau phlegmon oral adalah sangat serius keadaan yang boleh membawa maut dalam beberapa hari tanpa rawatan. Oleh itu, tindakan mesti diambil dengan cepat setelah diagnosis. Terapi melibatkan pentadbiran antibiotik, penyejukan dan campur tangan pembedahan. Selepas itu, pembilasan tekak berterusan dengan pembasmian kuman penyelesaian ia perlu. The terapi berlangsung sekitar 10 hari. Melalui ini langkah-langkah, dahak leher biasanya dapat dirawat dengan baik dan juga sembuh sepenuhnya. Penyakit akibat atau kerosakan organ tidak berlaku. Walau bagaimanapun, pada orang yang mengalami gangguan imun, penyakit ini boleh berlaku membawa hingga mati walaupun menjalani rawatan intensif. Komplikasi serius juga mungkin berlaku sekiranya rawatan dimulakan terlambat. Perkara yang sama berlaku sekiranya rawatan dihentikan terlalu awal. Kemudian bakteria yang belum dibunuh boleh membiak lagi dan menyebabkan dahak leher kembali naik. Kahak di kawasan leher sangat berbahaya kerana dari sini bakteria boleh memasuki aliran darah dengan cepat di sepanjang sarung leher vaskular dan boleh mengancam nyawa sepsis. Selanjutnya, mediastinum diserang dengan cepat. Apa yang disebut mediastinitis berkembang, yang merupakan komplikasi yang mengancam nyawa. Sekiranya rongga mediastinum sudah terjejas, saluran pembuangan juga mesti diletakkan di sana untuk mengalirkan cecair berjangkit secara berterusan. Namun, walaupun pada tahap penyakit ini, penyembuhan lengkap masih boleh dilakukan.

pencegahan

Untuk mengelakkan kahak serviks, setiap hari kebersihan mulut disyorkan. Ini termasuk memberus gigi secara intensif sekurang-kurangnya pada waktu pagi selepas sarapan dan pada waktu malam sebelum tidur. Gosok gigi flosing atau interdental dapat menghilangkan semua serpihan makanan sebaik mungkin. Kebersihan mulut juga harus merangkumi pencucian antiseptik biasa dengan pencuci mulut.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Flegmon serviks adalah keadaan akut dan serius, jadi pertolongan diri langkah-langkah harus selalu berkoordinasi dengan pakar yang memberikan rawatan. Selepas campur tangan pembedahan, pesakit biasanya berada di bawah pengawasan pesakit dalam buat masa ini, dan masa rehat yang panjang adalah penting. Tempoh rehat seperti itu juga harus dijaga ketika pesakit pulang ke rumah setelah operasi untuk menyokong penyembuhan dan mencegah komplikasi akibat kerja berlebihan dan tekanan. Hasil daripada prosedur pembedahan pada leher, pesakit dengan splegmons serviks mengalami kesakitan yang cukup lama, dan posisi rehat yang paling selesa mungkin dapat dijumpai bagi individu tersebut. Ia boleh membantu pesakit untuk berehat kepala pada rehat sisi tinggi untuk melegakan otot leher. Sepanjang keseluruhan fasa pemulihan, fizikal dan mental tekanan harus diminimumkan agar tidak mengganggu proses penyembuhan. Penjagaan luka yang mencukupi dan langkah-langkah kebersihan juga sangat penting untuk mencegah jangkitan luka dan keradangan selanjutnya. Banyak pesakit mengalami kesukaran menelan setelah pembedahan, dan makanan lembut hingga cair dapat menghilangkan kelegaan. Pertimbangan khusus juga harus diberikan kepada kebersihan mulut dan gigi, kerana sebarang keradangan pada gigi atau akar gigi boleh merebak ke kawasan dahak leher dalam keadaan terburuk.