Vertebra serviks: Struktur, Fungsi & Penyakit

Vertebra serviks berbeza dengan vertebra serviks yang lain dalam tubuh manusia: kerana kawasan tulang belakang ini mesti memenuhi syarat khas, reka bentuk beberapa vertebra serviks juga istimewa - di antara vertebra tulang belakang serviks benar-benar unik. Tulang belakang serviks sangat mudah bergerak, tetapi juga sensitif. Pengaruh luaran boleh membawa akibat yang besar.

Apa itu vertebra serviks

Tujuh vertebra serviks pada manusia membentuk tulang belakang serviks (C-spine). Ini menghubungkan kepala ke batang. Sekiranya seseorang sihat, tulang belakang serviks membongkok sedikit ke hadapan; dalam bahasa teknikal, keadaan ini disebut "fisiologi lordosis". Yang pertama vertebra serviks menyokong tengkorak, dan selepas vertebra serviks ketujuh tulang belakang toraks bermula. Dalam perubatan, vertebra serviks juga dikenali sebagai C1 hingga C7. Vertebra serviks memastikan bahawa seseorang dapat memusingkan, membengkokkan, memiringkan ke sisi dan meregangkannya kepala. Bertanggungjawab untuk mekanik ini, adalah di satu pihak leher otot - di mana otot belakang juga mempunyai bahagian di dalamnya - dan di sisi lain julat gerakan, yang mana intervertebral sendi memungkinkan.

Anatomi dan struktur

Sebilangan vertebra serviks sangat istimewa sehingga mereka diberi nama yang tepat. Yang pertama vertebra serviks dipanggil "atlasDalam anatomi. The tengkorak bersandar di atasnya. Keadaan ini juga membawa kepada penamaan oleh penamaan nama dari mitologi Yunani. Sama seperti orang Yunani Atlas membawa dunia di atas bahunya, yang pertama vertebra serviks menyokong manusia kepala. Vertebra serviks kedua Axis juga mempunyai reka bentuk khas - ia berkait rapat dengan vertebra serviks pertama. Bersama-sama, yang atlas dan paksi membentuk sendi serviks atas. Atlas, yang menyerupai cincin, tidak mempunyai badan vertebra sendiri. Sebaliknya, sumbu mempunyai gigi, yang merangkumi atlas. Kedua vertebra unik ini diikuti oleh lima vertebra serviks yang tersisa. Kecuali kedua-dua ini, semua vertebra serviks lain sesuai dengan struktur vertebra normal - iaitu, terdapat badan vertebra, lengkungan vertebra yang merangkumi saraf tunjang, proses spinous, dua proses melintang dan empat proses artikular juga hadir. Ciri khas juga dapat dikenal pasti untuk vertebra serviks ke-7. Ia dikenal sebagai vertebra prominens, yang bermaksud "vertebra terkemuka". Ia proses spinous menonjol lebih jauh dari ruang tulang belakang daripada yang biasa dilakukan pada bahagian vertebra yang lain. Kerana ciri ini, vertebra serviks ke-7 dianggap sebagai mercu tanda di tulang belakang. Bentuknya yang istimewa menjadikannya senang dilihat dan senang dirasakan.

Fungsi dan tugas

Sendi serviks atas, yang terdiri daripada atlas dan sumbu, membolehkan seseorang mengangguk dan memusingkan kepalanya kerana reka bentuknya. Penampilannya adalah individu; dalam fungsi, tidak ada perbezaan dari vertebra lain. Terdapat cakera intervertebral antara semua vertebra, dan vertebra serviks tidak terkecuali. Fungsi penting vertebra adalah bahawa mereka memberikan perlindungan untuk darah dan sistem saraf. Proses melintang tulang belakang serviks merangkumi lubang di mana arteriae vertebrales (arteri vertebra) mengalir ke kepala di kedua-dua belah pihak. Dalam kombinasi dengan arteri karotid, ini memastikan darah bekalan ke otak. Yang lengkungan vertebra dan badan vertebra membentuk lubang vertebra yang menutupi saraf tunjang. Di samping itu, dua vertebra bersebelahan masing-masing membentuk lubang intervertebral di mana tulang belakang saraf muncul dari saraf tunjang. Di tulang belakang serviks, ini melibatkan lapan saraf saraf, walaupun hanya ada tujuh tulang belakang - ini adalah satu lagi keistimewaan tulang belakang serviks, kerana pada umumnya jumlah tulang belakang saraf selalu sesuai dengan bilangan vertebra. Tulang belakang saraf tulang belakang serviks bertanggungjawab untuk leher, otot serviks, untuk diafragma dan bernafas, yang dada dan otot lengan dan kepekaan yang berkaitan masing-masing kulit. Kerosakan di kawasan tersebut dari C4 dan seterusnya akan mengakibatkan orang tersebut tidak lagi dapat menggerakkan tangan mereka. Dan sekiranya kerosakan saraf lebih jauh ke tulang belakang serviks (C1-C4), maka orang yang terkena tidak lagi dapat bernafas secara bebas.

Penyakit dan keluhan

Masalah dan batasan yang berasal dari tulang belakang serviks secara kolektif disebut sebagai sindrom tulang belakang serviks. Gejala khas termasuk leher kesakitan, ketegangan, dan kekakuan otot, yang, bergantung kepada keparahan, juga dapat mempengaruhi fungsi lengan. Kawasan kepala juga mungkin dipengaruhi oleh sindrom tulang belakang serviks dengan sakit kepala, loya, pening, gangguan penglihatan dan masalah pendengaran. Kelainan neurologi meliputi: Kesemutan, mati rasa, dan dalam kes yang paling teruk, kelumpuhan. Punca sindrom dibezakan antara akut dan kronik. Sindrom HSW akut berlaku akibat draf, semasa penggunaan berlebihan (kecacatan postur atau terlalu banyak aktiviti fizikal) dan akibat kecederaan. Whiplash berikutan kemalangan jalan raya adalah contoh biasa yang teruk sindrom tulang belakang serviks. Sekiranya sindrom tulang belakang serviks kronik, penyebabnya adalah perubahan degeneratif pada vertebra serviks. Yang dapat difahami dalam konteks ini adalah perubahan pada cakera intervertebral, scoliosis, rheumatoid artritis, Penyakit Scheuermann, Penyakit Bechterew dan gangguan metabolik seperti osteoporosis. Kesan maut boleh berlaku akibat a patah dari vertebra serviks. Kecederaan besar pada saraf tunjang membawa kepada paraplegia, yang mempengaruhi fungsi pernafasan seseorang di kawasan ini. Oleh itu, langkah pertama sekiranya berlaku ketidakstabilan di kawasan leher adalah selalu penggunaan serpihan tulang belakang serviks, yang memperbaiki tulang belakang serviks. Masalah akut ringan pada tulang belakang serviks, disebabkan oleh ketegangan dan dikenali sebagai "leher yang tegang", Biasanya mereda dengan sendirinya setelah beberapa hari.