Kelapa: Tidak bertoleransi & Alergi

Kelapa telah terkenal selama beribu-ribu tahun kerana enaknya rasa serta khasiatnya yang bermanfaat. Ia tergolong dalam keluarga sawit. Secara botani, kelapa itu bukan milik kacang, tetapi ke drupes.

Inilah yang harus anda ketahui mengenai kelapa

Sebilangan besar lemak sayuran yang terdapat dalam kelapa adalah rantai pendek asid yang sangat mudah dicerna. Pokok kelapa di mana kelapa tumbuh tumbuh lebih tinggi daripada 20 meter. Pokok ini, yang dapat hidup hingga 120 tahun, berbuah dalam pelbagai peringkat perkembangan sepanjang tahun, sehingga kelapa terus masak dan kelapa dapat dibeli sepanjang tahun. Setiap tahun, pokok kelapa sawit menghasilkan sekitar 30 hingga 40 buah. Negara-negara utama penanaman kelapa adalah, misalnya, Indonesia, India, Filipina dan Brazil. Kelapa yang terdapat di Jerman hanyalah bahagian dalam, yang dikelilingi oleh beberapa benang bast. Lapisan luar sudah dibuang di negara berkembang. Kelapa terdiri dari cangkang hijau, kuning atau coklat muda yang nipis dan berkulit serta lapisan bawah yang kering, tebal dan berserat. Seluruh kelapa dapat mencapai berat dua kilogram. Di bawah tempurung yang sangat keras adalah kulit, pulpa putih dan, di rongga dalaman, kelapa air. Terutama pada buah kelapa yang belum masak, yang berusia kira-kira tujuh bulan, terdapat banyak. Kelapa air mempunyai sedikit manis dan masam rasa, yang menyegarkan. Semasa kelapa matang, kelapa air kemudian membentuk pulpa, yang menguat dan menjadi berkayu semasa proses. Daging putih rasanya sangat aromatik dan setebal satu hingga dua inci. Walaupun secara botani kelapa adalah kacang dan bukan kacang, daging putih sebenarnya terasa seperti kacang. Air kelapa, sebaliknya, yang terdapat di dalam kelapa, mempunyai rasa manis dan pada masa yang sama sedikit masam rasa.

Kepentingan untuk kesihatan

Sebilangan besar lemak sayuran yang terdapat dalam kelapa adalah rantai pendek asid, mereka sangat mudah dicerna. The asid lemak of minyak kelapa dapat mencegah banyak penyakit, misalnya sistem peredaran darah dan metabolisme. Mereka juga memberi tubuh tenaga yang cepat, tetapi jarang disimpan dalam simpanan lemak. Lebih-lebih lagi, minyak kelapa tidak mengandungi buruk kolesterol, yang disalahkan untuk aterosklerosis. Sebaliknya, kerana bahagian yang sihat kolesterol (HDL) tinggi minyak. Ini dikatakan melindungi jantung dan dari kalsifikasi arteri. Juga otak fungsi harus ditingkatkan. Hanya satu hidangan daging segar menyediakan lebih daripada 15 peratus keperluan harian tembaga. Unsur surih ini diaktifkan enzim yang memastikan bahawa neurotransmitter terbentuk. Ini menghantar maklumat dari satu sel ke sel yang lain. Ini menjanjikan cara untuk membendung penyakit seperti Alzheimer. Kelapa susu juga dikatakan boleh membantu jerawat dan mengatur hipotiroidisme. Kelapa juga dikatakan sehat untuk penderita diabetes, kerana panjangnya sederhana asid lemak dipercayai dapat mengurangkan insulin rintangan. Ia juga merangsang pankreas untuk menghasilkan lebih banyak insulin.

Bahan dan nilai pemakanan

Maklumat pemakanan

Jumlah per 100 gram

Kalori 354

Kandungan lemak 33 g

Kolesterol 0 mg

Sodium 20 mg

Kalium 356 mg

Karbohidrat 15 g

Protein 3.3 g

Serat makanan 9 g

Kelapa di negara asalnya merupakan komponen pemakanan yang kuat, yang disebabkan oleh kandungan bahan yang berharga. Sama bermanfaatnya adalah asid linoleik penting yang terkandung di dalamnya, yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh dan oleh itu mesti dibekalkan melalui diet. 100 gram kelapa mengandungi kira-kira 350 kalori dan 35 gram lemak. Selain itu, selain air, buah batu mengandung protein, serat, gula, kalsium, kalium, selenium, fosforus, natrium, magnesium dan vitamin Vitamin C, E dan B.

Intoleransi dan alahan

Kelapa boleh diterima dengan baik selepas tempoh pantang. Ia adalah salah satu yang rendah-fruktosa buah-buahan, jadi biasanya baik untuk orang yang tidak bertoleransi. Walau bagaimanapun, tidak terlalu banyak kelapa yang harus dimakan sekaligus untuk mengelakkan masalah. Oleh kerana kelapa mengandung banyak lemak sayuran, ia harus dimakan secara sederhana, terutama pada saat diet.

Petua membeli-belah dan dapur

Semasa membeli kelapa, berhati-hati harus memastikannya segar. Ini dapat diperiksa dengan menggunakan uji goyang: Jika ada suara gemericik yang terdengar ketika melakukan ini, kelapa biasanya dalam keadaan optimal keadaan. Semakin segar daunnya, semakin banyak air kelapa yang masih ada. Sekiranya kacang kering, daging akan terasa seperti sabun, sehingga tidak dapat dimakan. Kelapa segar akan disimpan di dalam petak sayur di dalam peti sejuk selama dua hingga tiga minggu. Kerana dagingnya sangat kenyang, seluruh kelapa sering tidak boleh dimakan dalam sekali duduk. Sisa dari kacang yang dibuka boleh dimasukkan ke dalam mangkuk dengan air yang cukup untuk menutup kepingan kelapa. Setelah itu, mangkuk kemudian boleh dimasukkan ke dalam peti sejuk dan kelapa dimakan dalam dua hingga tiga hari ke depan. Walau bagaimanapun, air diubah sekurang-kurangnya sekali sehari. Banyak orang menjauhi persiapannya, walaupun mematahkan buah keras tidaklah sesukar dengan sedikit latihan. Untuk tujuan ini, objek keras dan runcing diperlukan, misalnya pemutar skru, tukul, dan juga pisau runcing. Pemutar skru digunakan untuk membesarkan dua "mata" yang ditumbuhi sehingga air kelapa dapat mengalir keluar. Sekarang, tukul digunakan untuk memukul pusat tempurung kelapa di sekelilingnya sehingga retakan terbentuk. Sepanjang retak ini, kelapa mudah pecah terbuka. Sekarang mungkin untuk memisahkan pulpa dari dua bahagian dengan pisau.

Petua persediaan

Di negara-negara di mana kelapa ditanam, ia disajikan dingin sebagai minuman menyegarkan. Kacang itu sendiri berfungsi sebagai kapal. Ini juga memungkinkan untuk mencapai daging buah. Ini boleh dikikis dengan sudu. Daging segar rasanya enak seperti makanan ringan, tetapi juga dalam bentuk parut atau potong dadu, memperkaya salad buah, krim, puding, kek, pai serta ais krim, menjadikan hidangan bukan sahaja sedap tetapi juga makanan yang sihat. Malah hidangan sedap digabungkan dengan kelapa, kerana daging, ikan dan sayur-sayuran dapat dilapisi tepung kelapa. Kuali sayur dan nasi yang eksotik dan juga berkrim labu sup biji adalah klasik yang popular. Untuk kari aromatik, kelapa susu mungkin tidak akan hilang, tentu saja. Kebetulan, kelapa susu adalah pengganti yang baik untuk orang yang tidak boleh bertoleransi dengan susu lembu. Ia juga merupakan tambahan yang ideal untuk masakan vegan. Santan kelapa yang popular dibuat dengan memasukkan daging kelapa dengan air dan kemudian memerahnya. Air kelapa juga sering menjadi asas koktel atau sos yang lazat. Siapa yang tidak merasakan perasaan Laut Selatan dengan pemikiran ini sahaja? Kopra adalah pulpa buah kering. Dari itu diperoleh lemak kelapa, minyak, serpihan dan pes.