Minyak Kelapa: Intoleransi & Alergi

Yang sihat diet merangkumi bukan sahaja karbohidrat, protein dan vitamin, tetapi juga lemak. Minyak kelapa dianggap sangat sihat. Minyak ini dikatakan mempunyai pelbagai khasiat penyembuhan.

Inilah yang harus anda ketahui mengenai minyak kelapa

Minyak kelapa mempunyai kesan positif terhadap kesihatan dalam beberapa cara. Walaupun kandungan tepu yang tinggi asid lemak, ia dianggap salah satu lemak paling berharga untuk digunakan di Memasak. Minyak kelapa diekstrak dari kelapa. Warna minyak dapat mengambil nada yang berbeza, tetapi biasanya berbeza antara putih dan kuning. Pada suhu bilik, minyak kelapa mempunyai konsistensi yang kuat, ia mencair semasa pemanasan atau pada musim panas. Sebaik sahaja suhu menurun, ia mengeras lagi. Ia digunakan dalam Memasak, di satu pihak, dan untuk pelbagai kosmetik, di sisi lain. Secara keseluruhan, minyak kelapa dicirikan terutamanya oleh kadar tepu yang tinggi asid lemak. Minyak kelapa berbau dan terasa sedikit kelapa. Kelapa sawit sudah dapat dijumpai 3000 hingga 4000 tahun yang lalu. Tetapi tidak sampai abad ke-19 penanaman mereka menjadi relevan dari segi ekonomi. Pada masa itu orang Belanda mula membina ladang di Ceylon. Pada masa kini, penanaman kelapa sawit terutama dikurangkan ke kawasan tropika. Perkebunan sering dijumpai berhampiran pantai dan di tebing sungai. Filipina, India dan Indonesia menyumbang bahagian terbesar pengeluaran kelapa. Sebilangan besar kelapa masih diproses secara tempatan. Secara keseluruhan, pengeluaran kelapa meningkat 100 peratus sejak tahun 1980. Lemak yang diekstrak dari kelapa meliputi permintaan minyak dunia sebanyak 8 peratus. Minyak kelapa dihasilkan terutamanya di Perancis, Jerman, dan Belanda. Negara-negara disebutkan mengimport daging buah untuk memprosesnya menjadi minyak kelapa dalam industri domestik. Untuk tujuan ini, daging buah dikeringkan terlebih dahulu dan kemudian ditekan. Untuk menjualnya sebagai minyak yang boleh dimakan, biasanya ada proses selanjutnya di mana minyak tersebut disempurnakan.

Kepentingan untuk kesihatan

Minyak kelapa mempunyai kesan positif pada kesihatan dalam beberapa cara. Walaupun kandungan tepu yang tinggi asid lemak, ia dianggap salah satu lemak paling berharga untuk digunakan di Memasak. Yaitu, minyak kelapa tetap stabil di bawah pelbagai pengaruh, seperti cahaya, suhu dan oksigen. Lemak lain, sebaliknya, membentuk bahan toksik kerana faktor-faktor ini. Bahan-bahan minyak kelapa menjadikannya lemak yang sesuai untuk memasak dan penaik. Tetapi minyak kelapa tidak hanya sihat kerana tidak terurai menjadi bahan toksik. Di samping itu, minyak dikatakan dapat mengurangkan Alzheimer penyakit, menenangkan kulit kerengsaan dan mengawal darah tahap lipid. Kajian telah membuktikan kemampuan minyak. Tambahan pula, minyak kelapa meningkatkan jumlah antioksidan enzim di dalam badan. Ini dapat memintas radikal bebas dan dengan cara ini menghalang perkembangan kanser. Namun, untuk tujuan tersebut, minyak harus diminum secara berkala. Perkara yang sama berlaku untuk pencegahan kencing manis oleh minyak kelapa. Sebenarnya, organisma tidak memerlukan glukosa untuk memecahkan rantaian sederhana molekul minyak kelapa. Oleh itu, minyak tidak memberi kesan insulin tahap dan mengurangkan risiko berkembang kencing manis. Secara luaran, minyak kelapa boleh disapu pada kulit. Dengan cara ini dapat mengelakkan gigitan nyamuk dan membuat ketuat dan kulat hilang. Bahan-bahan minyak kelapa adalah antibakteria dan antijamur. Ini menjadikannya sesuai untuk merawat penyakit yang disebabkan oleh bakteria atau kulat. Ini termasuk, sebagai contoh, herpes, karies atau candida.

Bahan dan nilai pemakanan

Minyak kelapa terdiri terutamanya dari trigliserida. Sebagai tambahan, magnesium, vitamin E, kalsium, kalium, natrium, tembaga, besi, fosforus, asid amino dan lakton boleh didapati di dalam minyak. Namun, kerana proses penapisan, minyak kelapa kehilangan sebahagian besarnya vitamin Es. Selanjutnya, ia mengandungi sekitar 850 kalori setiap 100 gram. Minyak kelapa tidak mengandungi karbohidrat or protein. Daripada 92 gram lemak, 86 gram adalah lemak tepu asid. Peranan khas dimainkan oleh asid laurik, yang merupakan bahagian terbesar lemak asid. Selanjutnya, asid kaprilik dan asid kaprikat terdapat di dalam minyak. Minyak kelapa tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu, ia juga sesuai untuk orang yang mengalami keluhan di kawasan sistem kardiovaskular.

Intoleransi dan alahan

Intoleransi akibat penggunaan minyak kelapa jarang berlaku. Setakat ini, tiada alahan dapat ditentukan. Orang yang alah kepada kacang biasanya tidak mengalami sebarang gejala daripada memakan buah kelapa. Secara keseluruhan, penggunaan minyak kelapa dianggap selamat. Sebilangan individu mengalami kesan sampingan dari penggunaan minyak luaran. Ini termasuk, misalnya, kering kulit kawasan dan perasaan sesak. Sekiranya minyak kelapa didapati tidak menyenangkan semasa penggunaan luaran, ia boleh dibasuh dengan suam air dan sabun. Kerengsaan yang lebih kuat biasanya tidak kekal. Walau bagaimanapun, kesan sampingan yang tidak diingini kerana minyak kelapa sangat jarang berlaku. Biasanya, minyak boleh diterima dengan baik.

Petua membeli dan dapur

Minyak kelapa yang tidak dimurnikan dianggap sebagai pilihan yang lebih sihat. Pemprosesan yang tinggi dapat memusnahkan sebahagian nutrien dalam lemak. Itulah sebabnya masuk akal untuk mencari produk yang kurang diproses. Minyak kelapa yang dijual selepas yang pertama sejuk menekan dianggap sangat sihat. Minyak kelapa organik dihasilkan tanpa bahan tambahan lain seperti agen pemutihan. Oleh itu, disarankan untuk menggunakan minyak kelapa dari pengeluaran organik. Penyimpanan minyak menentukan ketekalannya. Pada suhu bilik, minyak mengekalkan bentuk pepejal. Sebaliknya, jika disimpan di tempat yang lebih panas, lemak akan mencairkan. Secara keseluruhan, konsistensi minyak kelapa tidak mengatakan apa-apa mengenai kualitinya, ia adalah hak milik minyak kelapa dengan suhu leburnya yang rendah. Namun, dalam keadaan terbaik, minyak kelapa disimpan di kabinet atau peti sejuk, di mana ia dilindungi dari cahaya matahari langsung. Dengan cara ini, ia dapat disimpan selama kira-kira satu hingga dua tahun. Minyak kelapa terbakar hanya pada suhu melebihi 288 darjah. Oleh itu, ia boleh digunakan untuk menggoreng dan menggoreng tanpa masalah.

Petua persediaan

. rasa minyak kelapa sangat ringan hingga neutral, menjadikannya sesuai untuk semua hidangan. Ia boleh dikeluarkan dari balang dalam bentuk padat dengan sudu bersih dan ditambahkan ke dalam kuali. Memanaskan kuali akan mencairkan minyak kelapa. Setelah minyak kelapa cair, bawang, misalnya, boleh digoreng dalam minyak sehingga lut, atau sayur-sayuran lain boleh ditambah. Suhu kompor boleh dinaikkan tanpa ragu-ragu. Tidak seperti kebanyakan minyak lain, tidak ada bahan berbahaya yang dihasilkan akibat pemanasan yang kuat. Agar minyak kelapa dapat bertahan selama mungkin, hanya perlu bersentuhan dengan benda bersih. Jika tidak, bakteria akan tersebar di dalam balang, yang akan mengurangkan kualiti minyak. Untuk penggunaan minyak kelapa luaran, tidak perlu penyediaan lebih lanjut. Sebaliknya, lemak diambil dan dihangatkan sebentar di antara telapak tangan dalam keadaan tertentu. Dalam keadaan cair, minyak kelapa mudah tersebar di kulit.