Kolik: Punca, Gejala & Rawatan

Pada prinsipnya, kolik boleh menyerang sesiapa sahaja, dari bayi hingga dewasa. Tidak selalu perlu berjumpa doktor, tetapi dapat memperbaiki keadaan umum dengan ketara keadaan. Sejak sebab-sebab kesakitan boleh sangat berbeza, penjelasan perubatan cukup masuk akal. Makalah ini menunjukkan apa penyebab kolik yang mendasari, apakah penyakit ini, ketika benar-benar perlu berjumpa doktor, apa yang boleh dilakukan oleh semua orang untuk mencegahnya.

Apa itu kolik?

Menurut kamus, kolik adalah "serangan seperti kekejangan sakit perut. "Ini kesakitan bukan disebabkan oleh pergerakan sahaja, tetapi boleh wujud walaupun badan dalam keadaan rehat. Kolik mungkin terdapat ketika terdapat sakit, sakit, kekejangan kesakitan di bahagian perut. Individu yang terjejas juga menyatakan bahawa fasa-fasa hampir tanpa rasa sakit berganti dengan sakit akut fasa. Oleh itu, timbul definisi lain tentang "kesakitan seperti gelombang". Otot seperti kekejangan pengecutan organ berongga mencetuskan kolik ini. Hempedu, usus dan buah pinggang adalah antara organ berongga yang biasanya terjejas. Oleh itu, kolik tertentu ditentukan oleh organ yang terkena, seperti kolik bilier, kolik usus atau kolik ginjal. Dalam kes yang jarang berlaku, uterus or perut mungkin juga terkena kolik. Seperti yang telah disebutkan, bayi juga boleh menderita kolik. Bentuk kolik yang paling biasa adalah "kolik tiga bulan". Nama di sini berasal dari tahap kehidupan dan bukannya organ dari mana rasa sakit itu berasal. Bayi mungkin sangat rentan terhadapnya sehingga mereka mencapai usia tiga bulan.

Punca

Penyebab kolik bergantung pada organ berongga yang terkena. Dalam kolik bilier, batu karang adalah penyebab gejala. "Batu" ini menghalang fungsi normal bile untuk menghasilkan dan melepaskan hempedu. Makan makanan yang terlalu berlemak adalah penyebab kolik bilier yang paling biasa. Untuk mencerna makanan berlemak, tubuh memerlukan banyak bile. Jika bile masuk ke dalam pengeluaran, begitu juga batu karang sekarang mudah dicuci ke saluran empedu individu. Ini membawa kepada penyumbatan saluran empedu dan akibatnya gejala yang menyakitkan. Kolik usus boleh mempunyai pelbagai sebab. Di satu pihak, kembung perut, tumor atau badan asing boleh menyekat saluran usus. Sebaliknya, penyakit usus yang ada boleh menjadi penyebab dan menyebabkan kesakitan yang teruk. Kolik ginjal berlaku ketika buah pinggang batu dibasuh ke dalam ureter, sehingga menghalangnya. Organ yang terkena ingin membersihkan penyumbatan (hempedu atau buah pinggang batu) dengan menguncup. Ini mengakibatkan kesakitan kram yang teruk.

Gejala, keluhan dan tanda

Loya dan muntah adalah antara tanda kolik yang jelas. Ini selanjutnya disertai dengan teruk dan tiba-tiba sakit perut. Bergantung pada jenis kolik, gejala termasuk cirit-birit dan darah dalam najis atau darah dalam air kencing. Tempoh kolik juga sangat berbeza. Ia boleh dibatasi hingga beberapa minit, tetapi juga dapat bertahan hingga berjam-jam. Sebagai contoh, jika terdapat kolik bilier, orang yang terkena menderita sakit pengecutan di bahagian atas perut. Sekiranya kolik sangat teruk, rasa sakit yang teruk memancar ke belakang dan muntah dan cirit-birit adalah hasilnya. Warna urin atau najis yang lebih gelap daripada biasa adalah kesan lain dari ini. Sekiranya terdapat kolik buah pinggang, mereka yang terjejas mengadu parah sakit di bahagian bawah abdomen sehingga ke pundi kencing. Darah dalam air kencing juga merupakan ciri khas kolik ini, kerana buah pinggang batu mencederakan ureter secara dalaman. Gejala lain termasuk loya dan muntah. Kolik usus sering menyebabkan ketidakselesaan yang paling teruk. Kesakitan sering meluas ke seluruh perut. Sebagai tambahan kepada loya dan muntah, gejala juga termasuk berdebar-debar atau berpeluh. Oleh kerana itu, disarankan untuk mendapatkan bantuan perubatan untuk melegakan dengan cepat.

Komplikasi

Sekiranya kolik cepat dikenali, rawatan yang berkesan dapat diberikan. Oleh itu, dalam kes seperti ini, komplikasi selanjutnya jarang berlaku. Walau bagaimanapun, jika kolik tidak dirawat, yang mendasari keadaan mungkin maju. Ini bermaksud lebih banyak ketidakselesaan bagi orang yang terjejas. Sekiranya eB Batu Hempedu dibiarkan, fungsi normal hempedu mungkin terganggu dan rosak. Sekiranya penyebab gejala adalah karsinoma, komplikasi lebih lanjut jarang dapat dielakkan. Intoleransi makanan, jaundis malah jangka hayat yang berkurang adalah akibatnya sekiranya rawatan gagal dijalankan. Bahasa sehari-haribatu karang"Boleh juga membawa kepada komplikasi sekiranya tidak dirawat. Untuk satu perkara, yang ureter boleh cedera secara dalaman. Selain itu, pengekalan kencing boleh berlaku. Ini boleh menyebabkan gangguan buah pinggang atau, dalam keadaan terburuk, infark buah pinggang. Kolik usus juga boleh mengancam nyawa jika penyumbatan usus berlaku. Komplikasi selanjutnya boleh berlaku tekanan darah tinggi atau berdebar-debar. Sekiranya antibiotik dan ubat penahan sakit digunakan untuk merawat kolik, ini dadah juga boleh menyebabkan disfungsi ke seluruh badan. Sekiranya pembedahan tidak dapat dielakkan, ada risiko lain, seperti penyembuhan luka masalah, intoleransi terhadap anestesia, keradangan, Dll

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Sekiranya kesakitan teruk berlaku di bahagian tengah dan atas perut sebelah kanan, doktor mesti berjumpa dengan doktor. Sekiranya aduan berlanjutan dalam jangka masa yang panjang, mereka juga harus diperiksa oleh doktor. Sekiranya gejala meningkat dengan cepat dan disertai dengan tanda-tanda lain yang khas untuk kolik, doktor kecemasan harus dipanggil. Sekiranya gejala darah keracunan atau penyumbatan usus menjadi jelas, tindakan mesti diambil dengan cepat dan doktor kecemasan dipanggil. Jika tidak, keadaan boleh mengancam nyawa. Sekiranya penghidap masih berkembang menggigil, demam or tekanan darah tinggi, penyebabnya juga mesti disiasat dan dirawat oleh doktor. Tindakan pantas sebenarnya dapat menyelamatkan nyawa dalam kes seperti itu!

Diagnosa

Doktor yang merawat akan mengambil sejarah perubatan untuk mengesahkan kolik atau mengesampingkan penyakit lain dari organ dalaman. Untuk melakukan ini, perut berdebar terlebih dahulu. Kemudian, perut diperiksa secara sonografik, atau sehari-hari, oleh ultrasound. Dengan peperiksaan ini, batu karang atau batu empedu dapat dikesan dengan jelas. Sekiranya diagnosis yang jelas belum dapat dilakukan, pengimejan resonans magnet atau tomografi komputer boleh digunakan. Untuk mendiagnosis kolik ginjal, air kencing juga diperiksa. Sekiranya perlu untuk memeriksa ureter, a Sinar X pemeriksaan termasuk medium kontras tidak dapat dielakkan. Sekiranya kolik usus disyaki, Sinar X or ultrasound pemeriksaan dilakukan untuk sampai ke bahagian bawah penyebabnya. Dalam kes yang jarang berlaku, sebuah endoskopi (kolonoskopi) dilaksanakan.

Rawatan dan terapi

Untuk melegakan yang ada kejang, panas sangat membantu. Di samping itu, senaman ringan dapat membantu membuatkan rasa sakit dapat ditanggung. Sesiapa yang menderita kolik buah pinggang harus minum teh suam sebanyak mungkin. Chamomile or adas teh sangat sesuai untuk tujuan ini. Ini juga mempunyai kesan antispasmodik dan membersihkan saluran kencing dengan baik. Sekiranya kesakitan akut dan teruk, penggunaan ubat analgesik tidak dapat dielakkan. Selepas itu, penyebab aduan dapat ditangani. Rawatan batu empedu atau batu karang terdiri daripada menghancurkan mereka. Setelah ini dilakukan, mereka dikeluarkan melalui saluran kencing. Sekiranya batu empedu baru terus terbentuk, mungkin perlu mengeluarkan pundi hempedu. Rawatan kolik usus termasuk penggunaan ubat untuk mengurangkan kembung perut serta pentadbiran analgesik untuk melegakan kesakitan. Antibiotik juga ditetapkan dalam kes-kes tertentu. Perubahan dalam diet sangat disyorkan untuk orang yang terdedah kepada kolik usus. Dalam kes ringan, ini akan melegakan. Begitu juga, ubat-ubatan rumah seperti mandi air suam atau adas teh sudah boleh membawa peningkatan gejala dalam keadaan ringan. Walau bagaimanapun, jika penyumbatan usus adalah penyebab kolik, campur tangan pembedahan diperlukan.

Prospek dan prognosis

Dalam kebanyakan kes, kolik dapat dirawat secara perubatan dan disembuhkan. Setelah sekejap sahaja, kesakitan juga kejang mereda dan umum keadaan bertambah baik. Sekiranya rawatan berjalan lancar, tidak ada yang menghalangi prognosis yang baik. Setelah beberapa minggu, kebanyakan pesakit bebas dari gejala. Sekiranya penyebabnya langsung organik, pandangannya juga baik. Banyak prosedur terapi berjaya dan oleh itu juga dapat meramalkan penyembuhan lengkap. Sekiranya penyakit yang berasal dari kronik adalah masalah asas, penyembuhan lengkap biasanya tidak diberikan. Selalunya akan timbul berulang kolik, yang tidak memungkinkan pemulihan sepenuhnya. Walaupun begitu, langkah-langkah boleh diambil dalam kes sedemikian untuk meringankan gejala. Selain itu, rawatan psikoterapi dapat membantu menerima penyakit ini dan tidak menyatakannya sebagai "musuh". Jiwa yang seimbang akan meningkatkan keadaan keseluruhan kesihatan. Sekiranya tidak ada pilihan rawatan yang dipertimbangkan sama sekali, akibat yang mengancam nyawa mungkin berlaku tanpa peluang untuk sembuh.

pencegahan

Untuk mengelakkan kolik, kawasan perut dan ginjal harus sentiasa hangat. Selain itu, pengambilan cecair yang mencukupi akan menjadikan organ yang paling rentan dibilas dengan baik. Perlu dipertimbangkan untuk mengeluarkan pundi hempedu jika terdapat aduan berulang, misalnya dengan pundi hempedu. Ini tentu saja merupakan prosedur pembedahan, tetapi mencegah kolik bilier lebih jauh. Tambahan pula, gaya hidup sihat dan bervariasi diet disyorkan untuk mencegah kolik apa pun. Mereka yang mungkin tergolong dalam kumpulan risiko kerana faktor keturunan harus mematuhi terapi yang disarankan langkah-langkah.

Penjagaan selepas itu

Sama ada dan dalam bentuk apa rawatan selepas ini diperlukan untuk kolik bergantung sepenuhnya kepada penyebabnya. Sekiranya halangan - seperti penyumbatan usus atau batu ginjal - adalah penyebab, rawatan susulan tidak diperlukan. Sekiranya rasa sakit lebih lanjut berlaku setelah penyumbatan dikeluarkan, organ yang terkena mungkin perlu diperiksa menggunakan teknik pencitraan. Kadang-kadang kerosakan, dalam keadaan berlubang terburuk, boleh berlaku. Sekiranya, misalnya, proses keradangan adalah penyebab kolik, rawatan susulan terdiri daripada memberi pesakit rawatan pasca rawatan. Untuk keadaan kronik yang berkaitan dengan kolik, tindak lanjut terdiri daripada pemeriksaan sekali-sekala. Perubahan dalam gambaran klinikal, yang mungkin juga berlaku membawa hingga episod kesakitan, boleh didapati dengan cara ini. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes, menyebabkan terapi tidak tersedia dan oleh itu kolik terus berlaku. Penjagaan susulan terdiri daripada yang terbaik diet (dalam kes masalah usus) dan pemeriksaan organ sekiranya terdapat episod kesakitan yang teruk. Kadang-kadang kolik sangat teruk sehingga rehat disarankan sebagai rawatan selepas rawatan. Mereka yang terjejas harus mengelakkan senaman fizikal untuk beberapa waktu dan menjaga badan mereka tetap panas. Walau bagaimanapun, bentuk penjagaan selepas ini tidak semestinya memperbaiki keadaannya.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Setiap orang bertanggungjawab untuk gaya hidup mereka sendiri. Sama ada seseorang tergolong dalam kumpulan risiko yang terjejas atau tidak, penjagaan harus diambil untuk mengekalkan gaya hidup yang sihat. Ini termasuk makan makanan berkualiti, mengelakkan tekanan, dan cukup bersenam dan berehat. Di samping itu, janji temu dengan doktor keluarga harus dibuat atau doktor harus berjumpa sekiranya terdapat aduan. Pelantikan pakar dengan ahli gastroenterologi atau yang serupa juga boleh dipertimbangkan. Sekiranya gejala teruk dan berterusan, nasihat perubatan mesti segera dicari untuk mengelakkan komplikasi yang mengancam nyawa. Sudah tentu, petua ini tidak menjamin bahawa anda tidak akan mendapat kolik. Walau bagaimanapun, mereka akan mengurangkan risiko penyakit.