Komplikasi strok | Aritmia mutlak - Anda harus tahu itu

Komplikasi strok

Komplikasi dari strok mungkin merupakan akibat aritmia mutlak yang paling teruk dan ditakuti. Pergerakan atria yang tidak teratur menyebabkan perubahan ciri aliran air darah, yang mendorong pembentukan gumpalan darah. Ini darah gumpalan boleh bergerak dari atria ke ventrikel dan dari sini mereka dapat dikeluarkan ke dalam peredaran badan.

Bergantung pada laluannya darah pengambilan darah beku, akibatnya boleh menjadi lebih serius. Mungkin akibat yang paling teruk adalah strok, apabila darah beku menggerakkan kapal yang membekalkan otak dengan darah. Atas sebab ini, salah satu prinsip terpenting dalam terapi aritmia mutlak adalah penipisan darah untuk mengelakkan pembentukan gumpalan darah.

Berapakah jangka hayat saya dengan aritmia mutlak?

Aritmia mutlak tunggal boleh disertai dengan jangka hayat normal dengan terapi akibatnya. Walau bagaimanapun, jika penyakit mendasar lain ditambahkan, kombinasi penyakit dapat mengurangkan jangka hayat. Khususnya, penyakit sistem kardiovaskular, Seperti tekanan darah tinggi, atau gangguan gula atau metabolisme lemak seperti kencing manis boleh mempunyai pengaruh negatif terhadap prognosis fibrilasi atrium.

Namun, secara umum, jangka hayat normal juga mungkin terjadi dengan penyakit sekunder yang dirawat dengan baik. Profilaksis tromboemboli paling penting dalam kes kekal fibrilasi atrium, sejak terbentuknya a darah beku dan, sebagai akibatnya, a strok adalah salah satu komplikasi aritmia mutlak yang paling serius dan mengurangkan jangka hayat dan kualiti hidup dengan ketara. Topik ini mungkin juga menarik bagi anda: Infarksi miokardium

Bentuk aritmia mutlak

Fibrilasi atrium atau aritmia mutlak boleh dibahagikan kepada bentuk yang berbeza, dengan klasifikasi berbeza dari segi asal dan jangka masa. Terutamanya, fibrilasi atrium primer dapat dibezakan dari fibrilasi atrium sekunder. Sebagai tambahan kepada penyebabnya, aritmia mutlak juga dapat dikelaskan mengikut kekerapan dan jangka masa.

  • Primer: Kira-kira 15% daripada semua orang dengan fibrilasi atrium menderita fibrilasi atrium primer di mana tidak ada pendasar yang dapat dikesan jantung faktor penyakit atau risiko. - sekunder: Fibrilasi atrium sekunder, sebaliknya, selalu disebabkan oleh faktor pencetus yang mendasari, seperti jantung penyakit, penyakit valvular, gangguan dalam air dan garam mengimbangi atau keadaan asas lain seperti penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD). - Fibrilasi atrium yang secara spontan kembali normal jantung irama dalam masa 48 jam hingga tujuh hari disebut fibrilasi atrium paroxysmal.
  • Sekiranya fibrilasi atrium berlangsung lebih lama daripada tujuh hari dan kemudian secara spontan kembali ke irama jantung normal atau dibawa kembali ke irama jantung normal oleh doktor yang menggunakan kardioversi, ini disebut fibrilasi atrium berterusan. - Fibrilasi atrium yang berterusan, sebaliknya, menggambarkan aritmia mutlak yang dalam keadaan apa pun tidak dapat dikembalikan ke irama jantung normal dan oleh itu diterima.