Komplikasi | Gejala otitis media akut

Komplikasi

Komplikasi yang boleh berlaku semasa keradangan akut telinga tengah biasanya dikenali oleh gejala tertentu. Sebagai contoh, keradangan boleh mempengaruhi bukan sahaja telinga tengah tetapi juga telinga dalam, yang bertanggungjawab untuk penghantaran maklumat yang baik dan untuk mengimbangi. Oleh itu, keradangan pada telinga dalam boleh menjadi ketara terutamanya melalui pening dan total hilang pendengaran di satu pihak.

Komplikasi lain adalah meningitis, yang disebabkan oleh jangkitan pada meninges. Jangkitan pada telinga tengah juga boleh menyebabkan apa yang disebut otak abses. Ini boleh menyebabkan kegagalan neurologi-psikologi yang tidak spesifik, yang memerlukan diagnosis neurologi dan harus dikesan dengan cepat.

Komplikasi akut yang ditakuti telinga tengah keradangan adalah apa yang disebut mastoiditis. Ini adalah keradangan proses mastoid tulang temporal. Adakah keradangan seperti ini dapat diketahui terutamanya oleh tekanan yang teruk kesakitan di kawasan di belakang telinga.

Kawasan ini sering disertai dengan pembengkakan dan rembesan bernanah dikeluarkan dari telinga. Keradangan telinga tengah boleh mempengaruhi saraf yang terletak berhampiran telinga tengah dan seterusnya menyebabkan lumpuh sementara. Ini sangat mempengaruhi saraf muka (nervus facialis), yang boleh melumpuhkan kawasan muka jika gagal.

Ini menjadi kelihatan oleh sudut gantung mulut di satu pihak dan ketidakupayaan untuk menutupnya kelopak mata sepenuhnya. Mungkin salah satu komplikasi paling serius pada bahagian tengah akut jangkitan telinga adalah sepsis (dikenali sebagai darah keracunan), yang disebabkan oleh pergeseran patogen dari telinga tengah ke darah. Sepsis dapat dikenali dengan lafaz kejutan simptomologi.

Ini termasuk cepat bernafas, peningkatan degupan jantung dan suhu badan yang meningkat. Keradangan telinga tengah yang kerap boleh merosakkan gegendang telinga sehingga parut. Sejak gegendang telinga memainkan peranan utama dalam memperkuat suara yang dirasakan, parut struktur ini dikaitkan dengan kekal hilang pendengaran. Atas sebab ini, kerap terjadi keradangan pada telinga tengah dengan berlubang gegendang telinga harus dicegah seboleh-bolehnya.

Punca

Sebab-sebab yang biasa gejala otitis media akut terletak pada reaksi badan terhadap penjajahan oleh patogen. Dalam kebanyakan kes keradangan akut telinga tengah, bakteria adalah penyebab jangkitan, walaupun virus juga boleh bertanggungjawab terhadap penyakit ini. Patogen khas pada bahagian tengah akut jangkitan telinga juga patogen yang biasanya menyebabkan jangkitan pada saluran pernafasan dalam organisma manusia.

Ini terutamanya patogen bakteria seperti streptokokus, Morraxella catarrhalis, atau haemophilus mempengaruhi, atau patogen virus seperti virus influenza atau herpes virus. Jalan jangkitan yang diambil patogen ketika menjangkiti telinga tengah adalah jalan yang menghubungkan tekak dengan telinga tengah: tabung pendengaran yang disebut (Tuba auditiva). Sekiranya saluran ini membengkak akibat jangkitan, telinga tengah atau rongga timpani tidak lagi dapat berventilasi secukupnya, yang menyebabkan pengumpulan rembesan di dalamnya. Pengumpulan rembesan keradangan ini dapat menjelaskan sejumlah gejala khas keradangan telinga tengah akut.