Konsep dari fisioterapi | Fisioterapi untuk sakit belakang

Konsep dari fisioterapi

Pelbagai kaedah rawatan boleh digunakan untuk merawat belakang kesakitan. Salah satu konsep rawatan adalah Konsep Maitland. Maitland Concept adalah bidang terapi manual.

Perbezaan besar untuk terapi manual semata-mata adalah keutamaan dari aspek klinikal. Anamnesis yang sangat tepat diambil untuk menghasilkan simptom seakurat mungkin. Di latar depan rawatan adalah gangguan pergerakan dan cuba dipicu oleh dorongan pergerakan lembut pada tulang belakang.

Gejala-gejalanya dapat diatasi dengan menggunakan teknik terapi manual yang lembut seperti daya tarikan, mobilisasi, regangan atau sama. Anatomi struktur yang terjejas memainkan peranan sekunder dalam terapi. Adalah jauh lebih penting untuk mencari aduan dengan tepat dan mengatasinya dengan tepat dan lembut.

Konsep McKenzie harus dijauhkan sejauh mungkin dari teknik manual. Latihan aktif digunakan untuk diagnosis dan rawatan. Perkembangan aduan penting untuk diagnosis.

Sekiranya dia mengalami cahaya semasa pergerakan, gejalanya bertambah baik, hilang, adalah semua faktor yang penting bagi ahli terapi. Konsep ini berdasarkan prinsip bahawa ia adalah cakera intervertebral yang menyebabkan masalah. The cakera intervertebral menolak dari satu sisi badan vertebra dan boleh membengkokkan atau meregangkan tulang belakang untuk membuat gejala bertambah buruk.

Sekiranya keluhan menjadi lebih baik selama 10 kali lipatan berulang, dapat diandaikan bahawa bahan cakera ditolak ke belakang pada lenturan. Sekiranya masalah menjadi lebih parah, dapat diasumsikan bahawa lenturan mendorong bahan cakera lebih jauh sehingga menimbulkan keluhan. Sekiranya ini berlaku, ujian yang sama harus dilakukan dengan a regangan untuk membandingkan hasilnya.

Di samping itu, hasilnya dapat diperkuat dengan kecenderungan lateral untuk membezakan masalah dengan tepat. Program kerja rumah dirancang dengan sewajarnya. Sekiranya keluhan menjadi lebih baik dengan lenturan tulen, lenturan harus diulang 3 kali sehari 10 kali.

Sekiranya keluhan menjadi lebih baik dengan lenturan dan kecenderungan lateral, kecenderungan lateral dapat dicapai pada lenturan, juga 3 kali pada hari dan 10 pengulangan. Perkara yang baik mengenai terapi ini ialah pesakit dapat menolong dirinya sendiri dan tisu dibiarkan begitu sahaja. Konsep Brügger, seperti konsep McKenzie, bertujuan untuk memperbaiki gejala dengan kaedah hands-off.

Sebagai contoh ruang tulang belakang, pesakit diperiksa sepenuhnya dan penyimpangan statik dianalisis. Pesakit secara aktif belajar mengubah statik dan menahannya sehingga dia secara automatik melatih otot. Sebagai tambahan kepada sekolah postur, latihan eksentrik pada otot adalah bahagian utama terapi Bruges.

theraband, ADL, regangan dan menyokong menyelesaikan terapi. Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF) adalah kaedah terapi yang popular di bidang punggung kesakitan. Seperti kaedah terapi lain, diagnosisnya adalah malposisi dianalisis dan rancangan terapi dikembangkan.

Dengan PNF, struktur yang akan dirawat selalu bermula dari bilah bahu dan pelvis. Pertama, titik yang paling dekat dengan pusat badan dirawat. Konsep ini bermaksud bahawa struktur pertama dipandu secara pasif, kemudian secara aktif dengan rintangan memandu, secara aktif bersendirian dan akhirnya secara aktif dengan rintangan. Ideanya adalah untuk menyokong pergerakan bilah bahu atau pelvis, yang tidak berfungsi dengan baik, untuk mencapai pergerakan fisiologi.

Selalunya, kerana postur yang lemah dan pergerakan yang terhad, nada otot yang berbeza di kawasan belakang dihasilkan, yang boleh menyebabkan kesakitan. Melalui bilah bahu dan pelvis, irama pergerakan dibawa ke harmoni. Sekiranya corak skapula / pelvis sudah berjaya, mereka dapat dikuatkan dengan keseluruhan kaki dan lengan.

Dalam PNF seseorang selalu berfungsi dengan corak 3 dimensi yang tetap. Dengan menyesuaikan dengan corak ini, ketegangan otot di bahagian belakang dapat terus dicapai ketika bekerja secara isometrik pada corak penyesuaian akhir. Terapi Vojta merujuk kepada pergerakan yang tersimpan di pusat sistem saraf, yang dapat diingat tanpa masalah pada orang yang sihat.

Bagi orang kurang upaya penarikan balik hanya boleh dilakukan pada tahap terhad. Terapi Vojta bertujuan untuk mencetuskan "pergerakan refleks", yang bermaksud bahawa reaksi yang sama selalu dihasilkan di bawah rangsangan yang selalu sama. Dalam Terapi Vojta terdapat 3 kedudukan asas khas yang mesti diambil dengan tepat untuk mencapai reaksi yang paling tepat.

Di samping itu, terdapat beberapa titik tekanan yang menyebabkan pengaktifan tertentu. Untuk mencapai kesan, sekurang-kurangnya 2 titik tekanan mesti dipegang dengan arah tekanan yang ditentukan. Reaksi terhadap ini berlaku secara tidak sengaja dan tidak dapat dihentikan oleh pesakit.

Terapi ini mencapai permulaan baru atau pelepasan serat saraf yang terganggu. Sayangnya, peningkatan itu tidak berlangsung selamanya, tetapi dapat diatasi dengan terapi biasa. Pada seseorang yang mengalami gangguan pusat, reaksi berlaku dengan sangat cepat dan biasanya pesakit dapat berjalan dengan lebih baik setelah rawatan atau masalah yang dialaminya dalam kehidupan seharian menjadi lebih mudah untuk waktu tertentu.

Terapi Vojta jarang digunakan pada pesakit ortopedik, tetapi bahkan pada pesakit ini dapat menyebabkan reorientasi serat dengan mengaktifkan sistem saraf dan mencapai peningkatan postur. Konsep Bobath adalah konsep yang telah dikembangkan khas untuk orang yang mempunyai otak kerosakan. Bayi, kanak-kanak dan orang dewasa cenderung mengabaikan bahagian yang terkena, kerana kelumpuhan, spastik atau kurang persepsi, dan menjalani kehidupan seharian hanya dengan sisi sihat.

Oleh itu, Terapi Bobath merujuk kepada bahagian yang terjejas dan banyak latihan dalam terapi yang cuba membuat pesakit mengintegrasikan sisi dalam kehidupan seharian. Di kawasan pusat sistem saraf reorientasi dicapai sehingga persepsi sisi yang terkena menjadi lebih baik dan lebih baik semasa terapi. Konsepnya sangat berdasarkan kehidupan seharian dan semua aktiviti seharian ditiru.

Berpusing di atas katil, bangun dari kerusi, pindah ke lantai dan berdiri, serta memegang pen dan meraih rak adalah aktiviti yang merupakan bahagian berterusan dari terapi. Sebagai tambahan, pesakit diarahkan untuk melaksanakan apa yang dipelajarinya dalam terapi dengan cara terbaik. Kejayaan terapi meningkat melalui pengulangan titik kelemahan individu.

Terapi ini dapat dijalankan sejak bayi dan seterusnya, tetapi ditujukan terutamanya untuk penyakit saraf. Otot progresif kelonggaran menurut Jacobsen adalah mengenai kelonggaran seluruh badan. Selalunya cukup orang dengan sakit belakang mempunyai ketegangan secara menyeluruh di seluruh badan, yang sering menyebabkan rasa sakit.

Melalui tekanan, ketegangan biasanya menjadi lebih banyak. Pada otot progresif Jacobsen kelonggaran, pesakit berbaring di lantai dalam persekitaran yang tenang dan menegangkan semua otot badan, agar ketegangan tetap pendek dan kembali santai. Biasanya ketegangan dimulakan di bahagian tengah badan, iaitu bilah bahu atau punggung ditarik bersama dan dicubit.

Pesakit kemudian dapat bergerak dalam arti rantai menurun. Penting agar tidak ada gerakan yang dapat dilihat, tetapi pesakit memikirkan kawasan otot dan menegangkan, menahan dan mengendurkannya dengan sewenang-wenangnya. Dengan menegangkan dan menahan, darah peredaran di kawasan otot meningkat dan dengan melepaskan ketegangan, perasaan akan kelonggaran tercapai.

Pesakit harus mengetahui tentang relaksasi otot progresif secara umum untuk kehidupan seharian, bagaimana dia dapat memperhatikan lebih banyak kelonggaran. Semakin kerap pesakit melakukan relaksasi otot progresif, semakin baik ia mempengaruhi nada. Sakit belakang juga berkurang apabila nada meningkat. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat dalam artikel Kelonggaran otot progresif menurut JacobsenThe Kinesiotape boleh digunakan oleh atlet untuk sakit belakang.

. Kinesiotape boleh merengsakan reseptor tertentu pada kulit. The darah peredaran darah dapat meningkat, fasia dan tisu penghubung boleh dilonggarkan dan dilonggarkan. Di samping itu, Kinesiotape boleh digunakan untuk membetulkan postur, memperbaiki limfa saliran dan merehatkan otot yang tegang.

Sekiranya anda banyak duduk di meja anda dalam kehidupan seharian, anda dapat mencegah sakit belakang dengan hanya beberapa cara mudah. Contohnya, letakkan telefon atau gelas air anda di rak yang terletak beberapa meter dari meja anda. Dengan cara ini anda terpaksa berdiri berulang kali dan secara automatik mengambil kedudukan lain.

Luruskan lagi dan lagi, gerakkan bahu anda, leher dan tangan dan duduk di atas bola Pezzi besar sebentar. Punggung anda akan mengucapkan terima kasih untuknya. Artikel "Angkat dan bawa mesra" mungkin menarik bagi anda dalam hal ini. Pergerakan sangat penting untuk punggung yang sihat dan untuk kehidupan tanpa sakit belakang.

Mencari mengimbangi untuk kehidupan seharian anda, sukan yang anda gemari. Secara amnya, latihan di dalam air (gimnastik air) adalah idea yang baik, kerana penurunan berat badan membolehkan anda bergerak tanpa membahayakan badan anda sendi. Backstroke, latihan belakang kursus atau kadang-kadang sejam yoga menyediakan mobiliti dan pembinaan kekuatan.

Kurang sesuai adalah sukan dengan regangan satu sisi seperti tenis atau golf. Malah ahli sukan gimnasium yang kompetitif atau sukan lompat jauh menunjukkan tahap tekanan yang tinggi. Pada dasarnya, bagaimanapun, adalah penting untuk mengetahui pergerakan dan sukan mana yang menyenangkan, supaya tidak menyeksa untuk melakukan sesuatu yang baik untuk punggung anda, tetapi perubahan yang baik.