Media Kontras: Kesan, Kegunaan & Risiko

Agar dapat melaksanakan prosedur pemeriksaan perubatan khas secara bijaksana dan seefisien mungkin bagi orang-orang yang bersangkutan, pelbagai bantuan diperlukan. Bahan kimia ini termasuk, khususnya, yang disebut media kontras.

Apa itu agen kontras?

Ejen kontras digunakan dalam ultrasound dan Sinar X diagnostik dan juga di pengimejan resonans magnet. Ejen kontras adalah bahan yang tidak digunakan secara langsung untuk terapi penyakit dan untuk mengatasi gejala yang berlaku. Tujuan utama agen kontras adalah untuk membantu mengesan penyakit dan kelainan organ. Penggunaan media kontras dalam perubatan hanya terhad kepada kaedah perubatan yang dikenali sebagai teknik pencitraan. Media kontras digunakan dalam ultrasound dan Sinar X diagnostik dan juga pengimejan resonans magnet. Teknik-teknik ini juga disebut pencitraan media kontras kerana keperluan media kontras yang ada. Pelbagai agen kontras mesti mempunyai sifat yang sangat spesifik dan tidak boleh memberi kesan kepada organisma. Mereka diekskresikan dengan cara yang benar-benar semula jadi badan.

Aplikasi, kesan dan penggunaan

Di samping Sinar X diagnostik dan sonografi, prosedur yang sangat moden seperti pengimejan resonans magnet tidak dilakukan tanpa media kontras. Ejen kontras memungkinkan untuk menggambarkan struktur morfologi individu dengan lebih baik. Ejen kontras memanfaatkan undang-undang optik fizikal. Dalam konteks ini, tujuannya adalah untuk menggelapkan struktur anatomi tertentu dengan menggunakan zarah kimia yang sangat istimewa dalam medium kontras. Dengan membuat bayang-bayang, adalah mungkin untuk secara selektif mengubah maklumat yang dikeluarkan oleh alat pemeriksaan. Ini adalah asas untuk meningkatkan kualiti gambar diagnostik ejen kontras gambar. Media kontras individu mempunyai cahaya dan sinaran yang berbeza penyerapan. Sebagai tambahan, media kontras berbeza dari segi komposisi mereka. Mereka berbeza dengan berat molekul, osmolariti dan kelikatan. Prosedur teknologi perubatan memanfaatkan ini dan bekerjasama dengan media kontras yang berbeza untuk mencapai kualiti gambar yang terbaik. Media kontras, yang ideal untuk MRI, misalnya, berdasarkan pada mewujudkan perbezaan dalam ketumpatan dengan cara buatan. Ini melibatkan manipulasi optik ion logam yang mempunyai sifat magnet.

Bahan yang digunakan

Tidak semua media kontras yang digunakan berdasarkan pada prinsip yang sama. Ejen kontras di radiologi mempunyai tinggi atau rendah ketumpatan dan disebut sebagai bahan positif sinar-x atau sinar-x positif. Bagi pesakit atau pesakit, media kontras menunjukkan diri mereka sebagai cecair yang dimasukkan ke dalam organisma sama ada oleh mulut atau melalui suntikan. Namun, dalam bidang perubatan, banyak media kontras diberikan yang berbeza antara satu sama lain dalam struktur kimia dan fizikalnya. Dalam diagnostik sinar-X, media kontras diberikan dalam bentuk penggantungan of barium sulfat. Di samping itu, banyak media kontras untuk sinar-X mengandungi yodium. Dalam bidang peperiksaan oleh ultrasound, sebaliknya, media kontras yang sama sekali lebih disukai. Dalam kalangan perubatan, media kontras ini dikenali sebagai penambah kontras gema. Media kontras biasanya mengandungi gelembung udara atau gas yang boleh diterima dengan baik dan biasanya menyerupai busa. The organ dalaman adalah, "meningkat", di mana pemeriksaan ultrasound yang lebih baik dapat dilaksanakan dengan media kontras ini. Dalam pengimejan resonans magnetik, agen kontras ekstraselular dan intraselular telah membuktikan nilainya. Kumpulan agen kontras yang terakhir jarang dipilih. Zarah-zarah yang disebut superparamagnetik besi zarah tergolong dalam kelas agen kontras ini. Bahan yang membentuk ikatan kimia dengan mangan juga ditadbir. Ejen kontras ekstraselular adalah pengimejan khas bantuan dalam MRI. Ejen kontras ini bergerak di luar sel organ, tidak seperti agen kontras intraselular (intra = dalam). Ejen kontras ini mengandungi ion gadolinium dan mempercepat daya magnet air dalam tisu.

Risiko dan kesan sampingan

Secara amnya, media kontras moden tidak berbahaya dan tidak terkumpul dalam organisma. Oleh itu, kesihatan sekuel yang disebabkan oleh media kontras tidak termasuk. Biasanya, media kontras dikeluarkan tanpa disedari dengan cara biasa dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Sebilangan orang mungkin mengalami alahan atau intoleransi terhadap media kontras. Ringan cirit-birit or loya boleh berlaku sebagai kesan sampingan tambahan dengan media kontras yang diberikan secara lisan. Walau bagaimanapun, ini biasanya disebabkan oleh sejumlah besar cecair di mana ejen kontras dibubarkan.